1

Onderwerp: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

normaal smeer ik mijn kapsel af met botercreme.

Maar nu wil ik een taart vullen met één laagje ganache (350ml slagroom, 250g puur chocolade en 100g melkchocolade) en één laag kersenvlaaivulling.
Kan ik de taart ook gewoon afsmeren met dezelfde ganache en erna bekleden met fondant? Ik dacht namelijk van wel, maar nu lees ik allerlei verhalen dat de fondnt dan gaat smelten..

2

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Ganache en fondant gaan goed samen hoor! En smeert erg strak af. Voor de vulling zou ik eerder kiezen voor een minder zware, opgeklopte ganache (1:2 verhouding). Succes!

3

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

oo gelukkig!
moet ik die ganache om af te smeren ook eerst opkloppen? of alleen laten afkoelen?

en met de vulling bedoel je bijv. 200ml slagroom en 100 g chocolade?

4

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Om af te smeren hoef je niet op te kloppen hoor, juist niet ;) google maar eens op 'inspired by michelle ganache', dan vind je een 3 tal filmpjes waarvan de 2e voor jou wel handig is. En de vulling klopt idd zoals jij het zegt. Die helemaal koud laten worden in de koelkast voor je m opklopt (net als gewone slagroom).

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Deze informatie kan ik ook wel wat mee :)

6

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

1:2 betekend toch bijv. 200ml slagroom en dan 400gr chocolade?  En niet 200ml slagroom en 100gr, chocola? Voordat het helemaal niet goed gaat...of zit ik nu verkeerd?

7

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

dankjewel voor de tips! ik ga zo eens googlen

Marisje schreef:

1:2 betekend toch bijv. 200ml slagroom en dan 400gr chocolade?  En niet 200ml slagroom en 100gr, chocola? Voordat het helemaal niet goed gaat...of zit ik nu verkeerd?

ooh jij denkt meer chocolade dan slagroom? ik denk juist andersom omdat Anna zei dat ze de vulling juist iets minder zwaar zou maken

8

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Oh sorry, niet netjes getypt... Ik bedoelde 1 deel choco en 2 delen room.

9

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Handige info! Kan iemand van jullie mij misschien ook  helpen?

Heb vanmiddag voor het eerst witte ganache gemaakt om af te smeren.

Heb het nu in de koelkast staan,
moet het daar een bepaalde tijd blijven voordat ik ga afsmeren? Of zou ik dat vanavond al kunnen doen?

Omdat in het filmpje van Michelle word aangeven zij deze een nacht in de koelkast houd en daarna pas weer op kamertemperatuur laat komen

10

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Anna_4 schreef:

Oh sorry, niet netjes getypt... Ik bedoelde 1 deel choco en 2 delen room.

ja dat dacht ik ook! super

weet jij toevallig ook hoeveel ganache ik nodig heb om een taartje van 20 cm te vullen (één laag)
en hoeveel ik nodig heb om 'm af te smeren + een dijkje te spuiten voor de kersenvlaaivulling?

11

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

ik heb de filmpjes trouwens bekeken, heel handig! dankjewel

12

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

ik heb nu zoveel topics gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie

ik heb hier 450 ml slagroom staan en 100 gram melkchocolade en 350 gram pure chocolade..
welke hoeveelheden/verhoudingen kan ik het beste aanhouden voor de vulling en welke om mee af te smeren? of moet ik morgen nog snel even naar de winkel?

13 Laatst bewerkt door Carien (27-03-2014 19:09)

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

vullen doe ik nooit met ganache, dus geeeen idee

Afsmeren:
Puur: 1 deel room met 1 of 2 delen choc (of iets tussen 1 en 2)
Melk: 1 deel room met 2 delen choc
wit: 1 deel room met 3 delen choc

wanneer je je ganache schoon houdt, dus niet het deel wat je van de taart afhaalt bij het glad maken weer in de kom doet, kun je ganache heel lang bewaren in de koelkast (weken). Invriezen gaat ook prima.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

Carien schreef:

vullen doe ik nooit met ganache, dus geeeen idee

Afsmeren:
Puur: 1 deel room met 1 of 2 delen choc (of iets tussen 1 en 2)
Melk: 1 deel room met 2 delen choc
wit: 1 deel room met 3 delen choc

wanneer je je ganache schoon houdt, dus niet het deel wat je van de taart afhaalt bij het glad maken weer in de kom doet, kun je ganache heel lang bewaren in de koelkast (weken). Invriezen gaat ook prima.

Dankjewel! Weet jij hoeveel ik nodig heb om een tart van 20cm
Af te smeren?

15

Re: taart afsmeren met ganache en bekleden met fondant

een ronde? daar heb ik de laatste keer 212gr (om precies te zijn ;-) ) voor gebruikt. Maar goed, dat ligt aan je vulling dikte, de hoogte van je taart enzenz :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl