Onderwerp: Opstaande rand maken zwembad taart?

Hoi Allemaal,

Op google en ook hier op het forum al heel wat zwembad taarten voorbij zien komen! Nu ga ik wiensdag met een groepje zwemmen en wil ze verrassen met een zwembad taart. De stenen weet ij inmiddels.. Die komen van een mal.. Maar goe kom ik bij een ronde taart aan die opstaande rand.. Ik heb me daar suf op gezocht maar nog niks kunnen vinden..?!

Weet iemand van jullie het misschien?

En gelijk nog ff een vraagje.. Als ik.water maak van fondant en de rest marsepein.. Kan die combi of is het niet lekker marseprin en fondant te proeven in 1 taart?

Heel erg bedanjt alvast vokr het reageren!

2 Laatst bewerkt door Anna_4 (23-02-2014 09:36)

Re: Opstaande rand maken zwembad taart?

Volgens mij ontstaat de opstaande rand door van de bovenste laag biscuit alleen een (brede) buitenrand te gebruiken, zodat je taart voor het bekleden al de zwembad vorm heeft. Verder is marsepein met fondant geen probleem (vind ik). Een 1:1 mengsel hiervan noem je marsefond en dat gebruik ik best vaak ;) overigens kun je de steentjes ook maken door met een liniaaltje het stenen patroontje in je taart te 'drukken'. succes!

3 Laatst bewerkt door Taartensprookje (23-02-2014 09:49)

Bedankt voor je uitleg! Iemand hier van het forum, Baklataart had een prachtige zwembad gemaakt, maar dan meer een vierkant en zij sneed idd een stuk van de zijkant af, dus dat snapte ik na wat uitleg eindelijk haha, maar nu snap ik het weer niet goed van de ronde taart en die bakborm wil ik gebruiken!

Ik snijd altijd de bovenkant van de taart af zodat je een mooie egale bovenkant overhoud.. maar dat is te dun toch om een opstaande rand te maken.. ik geloof dat ik het nog niet helemaal 'voor me zie' hoe ik dit moet aanpakken.. ik was al op zoek naar foto's van deze stap mar die kan ik niet vinden..

Oh idd die stenen kan ik ook met lineaal maken en ik zag mog meer leuke ideetjes voor een zwembadtaart, dus gemoeg ideetjes.. alles begint mijn 'dilemma' bij de opstaande rand...

Nogmaals bedankt voor je uitleg!

---> Het gaat bij mij dus om de ronde bakvorm, 24 cm doorsnee! Hiermee wil ik een zwembad taart maken!

Als je 0,5 cm er vanaf snijdt en hier een binnencirkel uitsnijdt, de buitencirckel weer terugplakt op het kapsel, dan heb je een opstaand randje.

5

Een extra hoge bakken; lagen snijden en uit de bovenste laag het middenstuk rond uitsnijden en er uithalen. Dan houd je een ronde taart met een opstaande rand over :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6 Laatst bewerkt door Tigrasas (23-02-2014 10:01)

Op de rand ene rol van fondant leggen voordat je de taart gaat bekleden, simpel hoor

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Bedabkt meiden!! Ik krijg er nu ook goed beeld bij! Dinsdag de taart maken!! Leuk! Resultaat kom ik hier showen!!

8

Ik bekleed eerst de bovenkant met blauwe marsepein (water). Dan rol ik een dikke strook marsepein uit. Daar druk ik 'stenen' dan in. Dan snijd ik daar een strook uit van 2 of 3 'stenen' breed uit. Die strook leg ik op de rand. Dan pas bekleed ik de zijkant. Ik heb het ook eens gedaan met een hogere biscuit en daar dan een grote cirkel uitgesneden, maar vind de manier van de dikkere strook veel makkelijker. Hoeft ook niet zo'n hoge rand te zijn. Gaat toch om het idee  ;) . Ok, je hebt dan wel een hap marsepein, maar dat hoef je ook niet op te eten  ;)

Esther bedankt voor je bijdrage! Ik heb nu verschillende opties voorbij zien komen.. ik ga nog even kijken welke ik ga toepassen! Ik denk dat ik er voor kies een rol te maken van fondant of marsepein en daarover heen te gaan bekleden en zo heb ik dus mijn opstaande rand! Ik denk dat deze optie het meest makkelijkst is! :o

10

Ik heb laatst een taart gemaakt met een zwembadrand van lange gedraaide spekslierten, vastgezet met grasjes van icing. Bij de Hello Kitty taart waar het op kwam, zag dat er heel goed uit.

Groetjes,
Katrijan (Ria) https://www.facebook.com/ria.spaander

11

Misschien heb je je taart al af, maar hierbij nog een plaatje van mijn zwembadrand:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BWP7YBNC-D.jpg

Groetjes,
Katrijan (Ria) https://www.facebook.com/ria.spaander