1

Onderwerp: invriezen

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een brandende vraag!

In juli ga ik trouwen en mijn zus gaat waarschijnlijk onze taart maken. Ze is daar super goed in!
Nu heb ik een vraag. Kun je de taart goed invriezen? Ze gaat werken met fondant en er komen ook rozen e.d. op. De vulling wordt waarschijnlijk bastogne met room en misschien nog een laag met mona kwarktaart. Mijn vraag is dus: Kun je de taart goed invriezen? Zo ja, hoelang ongeveer? En gaat de fondant niet scheuren? Brokkelen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,

Marije

2

Re: invriezen

Taart kun je heel goed invriezen, maar persoonlijk zou ik het met een bruidstaart (en taart voor 'n ander) niet doen...
Ik heb de bruidstaart voor mijn broer mogen maken, waar ook rozen op kwamen, en de rozen heb ik gewoon in een doos (buiten koelkast of diepvries) bewaard.

Besluit je de taart toch te gaan invriezen, zorg dan dat je een goed ontdooide diepvries gebruikt.
Heb je een diepvries met veel ijsvorming, dan krijg je heel snel 'ijskristallen' op je taart. Oók als deze in een doos en zak zit.
Ontdooi de taart overigens altijd in de koelkast!
Anders is het temperatuurverschil veel te groot. (maar dat geldt voor alles wat je vanuit de diepvries ontdooit).
De taart heeft, als je 'm daarna uit de koelkast haalt, tijd nodig om op kamertemperatuur te komen.
Hierdoor zal ie in eerste instantie gaan 'zweten'.
Hier moet je niets aan doen! De taart droogt vanzelf op.

Volgens mij kun je een ingevroren taart 3 maanden in de diepvries laten staan.
Maar ik ken heel veel mensen die een stuk van hun bruidstaart invriezen en deze een jaar later gewoon opeten...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe medebaksters/bakkers over invriezen denken, dus ik lees met je mee :)

3

Re: invriezen

[MOVE]-> taartdecoratie algemeen

4

Re: invriezen

Hoi Ilse,

Bedankt voor je reactie.
We gaan de taart waarschijnlijk invriezen bij het restaurant van de locatie waar het feest is, dus of dat een goed ontdooide vriezer is, geen idee. Daar mag ik wel vanuit gaan denk ik!
Bedankt voor je tips en adviezen.

Groeten Marije

5

Re: invriezen

Mag ik vragen waarom je de taart wilt invriezen? Persoonlijk vind ik de kwaliteit toch wat achteruit gaan bij invriezen. En dat vind ik dan jammer bij een bruidstaart.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym