1

Onderwerp: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Hallo Medeforummers,

Binnenkort wil ik beginnen met kleuren van icing en fondant.
Helaas heeft mijn bankrekening ook een bodem en kan ik niet heel veel verschillende kleuren kleurstof kopen. Ik zou graag willen beginnen met kleurstof van wilton.

Wat zijn nu goede 'basis' kleuren om mee te beginnen zodat je ook kunt mengen en daarmee experimenteren. Zijn dat de primaire kleuren? (geel: gold yellow of lemon yellow?, rood: red red of christmas red? en blauw: Royal blue?)

Ik wil ook graag pastel tinten/lichte kleuren kunnen maken, heb ik dan wit erbij nodig?
Met lichte kleuren bedoel ik iets donkerder als pastel.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen, ik zal het toch zelf moeten doen.

Op internet vind ik een kleuren kaart van candyland, komen die kleuren overeen met de kleuren van wilton? Ik kan namelijk nergens een originele kleurenkaart vinden van wilton zelf.
( Op hun website staat wel een naam van een kleur met daarachter welke kleuren je nodig hebt om het te maken, zonder voorbeeld van de kleur maar dat is niet wat ik zoek.)

2

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Ik zou beginnen met de primaire kleuren die kan je dan zelf mengen om meerdere kleuren te maken.

Mijn advies: red red van Wilton, Royal bleu van Wilton, Lemon yellow van Wilton (die heb ik dan zelf) en wit en zwart. Mijn persoonlijke mening hoor. Wit gebruik ik vaker om lichtere kleuren te maken bv. roze etc.

Ik gebruik zelf het kleurenpalet van wikipedia om te mengen. En vaak is het een kwestie van proberen. Je kunt ook ipv witte kleurstof mengen met witte fondant. Ik vind dat zelf niet zo prettig werken ik meng liever eerst en dan kleur ik mijn fondant of blanke marsepein. Ik gebruik zelf ook een airbrush en daar meng ik ook eerst de kleuren in een potje tot juiste kleur.

Succes!

3

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Ik kan toch pas morgen in de winkel om de juiste kleurstoffen dus ik wacht nog even de reacties van anderen af en zoveel mensen zoveel wensen.

Op zich kan ik hier wel aardig mee uit de voeten. Ik had zelf al ongeveer hetzelfde in gedachten. Wie weet zijn er nog meer tips en trucs die ik toe kan passen.  ;)
Alvast bedankt voor jouw reactie Vera!

4

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Ik heb ook heel lang alleen de primaire kleuren gehad. red red van Wilton, Royal bleu van Wilton, Lemon yellow van Wilton Gaat prima. Kun je al heel veel kleuren maken. Zwart koop ik altijd voorgekleurd, net als rood. Maar kun je ook wel zelf kleuren. Om kleuren lichter te maken, en/of pastelkleuren meng ik de gekleurde fondant met wit fondant. Scheelt de kosten van een potje witte kleurgel, en witte fondant heb je toch al.

5

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar Wilton heeft ook mooie startersets van 8 potjes.

Maar los zou ik inderdaad gaan voor rood, lemon-yellow, royal blue en zwart. Nu heb ik zelf rood en zwart van sugarflair, omdat ik die fijner vind. Kleuren dieper en je hebt er minder van nodig. Ik vind rood en zwart kleuren met wilton niet te doen.
Maar eerlijk gezegd koop ik die vaak voorgekleurd. Als je echt mooi diepe kleuren wilt moet je de tubes van progel nemen. Die geven echt supermooie kleuren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

ik zou gaan voor de starters set van wilton, zitten geloof ik 8 kleuren in

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Ik heb van mijn schoonzus zo'n doosje van Wilton gekregen met een aantal kleuren. Ik gebruik ze zelf niet want ik had al een aantal kleurtjes. Wil jij ze misschien hebben? Mail me dan maar je adres, dan kan ik ze opsturen.

Tieneke

8

Re: beginnen met kleuren.... wat is de basis?

Tieneke, ik heb je een mail gestuurd, echt super lief van je!