Onderwerp: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Even een vraagje.. Kan ik WITTE marsepein.. Mengen met ZWARTE KLEURSTOF om uiteindelijk grijze marsepein te krijgen?

Ik zag dat ik ook grijze marsepein kan kopen.. Maar die grijs is nogal donker en alleen online te kringen en heb t al snel nodig!

Alvast bedankt!

2

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Mijn ervaringen met het kleuren met zwarte kleurstof zijn niet heel positief ben ik bang.... wordt nooit een diep zwart en ook de grijs is niet 'neutraal' maar gaat naar een 'vieze lila'....

Heb je wellicht wel zwarte marsepein of fondant in huis? Dan hiervan een (klein!!) stukje mengen met witte marsepein (liever wit, dan neutraal gekleurd) dit zal een mooiere kleur opleveren   :y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3 Laatst bewerkt door Taartensprookje (27-01-2014 09:55)

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Ik heb wel zwarte marsepein in huis maar heb dir ook.nodig voor de decoratie van de taart dus dacht misschien kom ik dan niet uit.. Maar als er maar een heel klein beetje in hoeft scheelt dat natuurlijk weer!

Om de taart te bekleden.. Dus de eerste marsepein voor om de taart, die moet grijs worden! Zal ik dan de helft nodig hebben van die 250 gram zwart of is het dan veel te veel zwart..

--- Zwarte rolfondant heb ik ook.. Maar dan zou ik witte marsepein mengen met zwarte fondant.. Kan dat wel? Of gewoon de zwarte marsepein en hopen dat ik genoeg heb?

Snap je mijn uitleg?

4

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Je kunt marsepein wel mengen met fondant hoor. Dan krijg je marsefond. Beginnen met een klein beetje zwart bij je wit te mengen, en dan steeds iets erbij totdat het de goede kleur heeft.

5 Laatst bewerkt door Carien (27-01-2014 10:55)

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

je kunt prima grijze en zwarte marsepein zelf maken  :y Het enige is dat je op tijd moet beginnen....

Heel klein beetje zwart door je marsepein mengen, evt nog wat witte kleurstof toevoegen, dan krijg je een helderder grijs. Alleen zwart door blanke marsepein wordt een beetje dof-grijs.

Last minute kleuren van zwart en grijs is nooit zo'n goed idee alleen, omdat het nog wat langer doorkleurt.

Dus wanneer je lichtgrijs wilt, zul je moeten stoppen met kleuren bij een lichtere tint dan je eigenlijk wilt. Morgen is de kleur dan donkerder geworden en precies goed  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Even voor mezlf ter verduidelijking zodat ik het goed snap.. Haha! Dan weet ik dat maar zeker!

Ik kan dus witte marsepein.. Met een heel klein beetje zwart mengen en dan geeft ie de dag erna de echte kleur?

Donderdagavond heb ik die grijze marsepein nodig.. Adviseren jullie WOENSDAGAVOND mengen? Of op een andere dag/moment van de dag? Zo ja welke??

7

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

nu!

Zwart kleurt altijd wat na, wanneer je nu mengt en er morgenmiddag toch niet tevreden over bent, kun je nog bijsturen  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Toppie!! Ga ik straks gelijk beginnen!!! :-)

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Ik heb het gemengd.. Nu zie je op sommige plekjes wat meer zwart dan op de andere plekken.. Hoe maak ik het egaal en zorg erover dat het dus overal mooi eruit ziet.. Of heeft dit te maken met het 'intrekken'?

10

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

ik denk dat meer doorkneden sowieso een optie kan zijn. Even uitrollen, en dan weer door elkaar kneden... Dan zie je vaak dat het al meer bijtrekt. Tenminste... zo werkt het met fondant wel....

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

11 Laatst bewerkt door Taartensprookje (27-01-2014 21:36)

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Hihi ik dacht net.. laat ik iig doorkneden en idd dat werkt! Ik had echt een klein beetje zwart gebruikt.. maar zie nu toch dat hij behoorlijk donker word...! Dat was dus niet de bedoeling..  :( maar heb ook nog nooit kleuren gemengd, dus dit is gelijk weer een les! Ik hoop dat ik het mooi krijg door er wat wit weer bij te doen...! Ach, aldoende leert men! Hihi ik wil het liefst alles 'perfect' en gelijk kunnen.. maar dat gaat natuurlijk niet in 1 keer haha! Weet ik wel! ;)

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

In de reacties hierboven noemt iemand witte kleurstof, waar is zoiets te koop? Xenos? Een supermarkt? Taartenwinkel hebben we niet in de buurt en moet de taart donderdag al gaan maken hihi! Best last als je nog niet precies weet wat je waar kan vinden, waar voor kan gebruiken en hoe je alles 'in elkaar zet'!

13

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

niet bij Xenos enz denk ik, wel bij een taartenwebshop :Y
Je hebt poeder en vloeistof; ik gebruik ze meestal in combinatie.
Maar goed, dat wordt te laat voor jou waarschijnlijk....

Je kunt er ook witte fondant door kneden (zoals hierboven ook geopperd werd).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Dankjewel Carien! Ik ga er morgen gewoon witte marsepein nog doorheen mengen! Moet vast lukken!!

15

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

ja, wanneer je witte marsepein hebt, is dat de beste optie :y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Wellicht ten overvloede: dan moet je wel WITTE marsepein nemen en geen blanke... Aan witte marsepein is witte kleurstof toegevoegd om het wit te krijgen. Marsepein is van zichzelf een beetje, ja... amandelkleurig :D (oftewel een beetje beige) en dat maakt het lastiger te mengen dan wanneer je uitgaat van helderwit.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Mengen.. Kan deze 'combi'?

Dankjulliewel!! Ik ga er weer verder mee aan de slag hihi!