1

Onderwerp: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Hoihoi,

Ik heb bij een 'kennis' een taart besteld voor mijn dochters  verjaardag.
Nu vieren wij het zaterdag en ik kwam erachter dat ze de taart afgelopen zondag al gebakken heeft. Het is zo'n hele creatieve met fondant/marsepein e.d.
Ik heb echt totaal geen verstand van taarten, maar het lijkt mij dat deze echt niet goed meer is dan....
Volgens haar doet ze dat vaker zo, maar ik word al helemaal zenuwachtig bij het idee dat die taart straks bedorven is...

Iemand die mij gerust kan stellen? Danku!

2

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Als ik voor iemand anders bak, doe ik dat de dag van te voren....

Alleen als ze de taart heeft ingevroren zou ik het vertrouwen. Anders echt niet!

3

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Welke vulling zit er in, is hij ingevroren? Ik persoonlijk zelf zou dit niet doen. De cake zou het wel "aankunnen" alleen de rest word oud en of droog.

4

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Ik weet eerlijk gezegd niet of ze hem heeft ingevroren.  Bkijven die ingevroren gewoon mooi en lekker?

5

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Ja, ingevroren hoef je je geen zorgen te maken. Dan laat je hem gewoon vrijdag overdag ontdooien in de koelkast en dan smaakt hij prima.

Tieneke

6

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Ik zou dus wel informeren of deze is ingevroren, zo niet.. Tsja dan moet je je mening geven, dat kan dan gewoon niet

i just LOVE it!

7

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Hij is niet ingevroren, staat heel koud zegt ze, en dat het geen probleem is. Zucht.... ik krijg er de zenuwen van...

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Phhhff, wanneer ik een taart voor andere bak, doe ik dit ook een dag van tevoren! Ik vind het wel trikky! Ook als hij heel koud staat is deze tijd echt te lang! sterkte! x

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Phhhff, wanneer ik een taart voor andere bak, doe ik dit ook een dag van tevoren! Ik vind het wel trikky! Ook als hij heel koud staat is deze tijd echt te lang! sterkte! x

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

10

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

De taart zal niet bedorven zijn, maar de smaak is zeker wel minder. Ik heb het eens uitgeprobeerd met een taart voor onszelf. Ik had nog een stuk over en heb elke dag een stukje geproefd. Deze was wel gevuld met botercreme (mix), room zou ik zeker niet eens uitgeprobeerd hebben  ;) . Ik moet zeggen dat de taart pas vanaf dag 3 minder van smaak/droog werd. Maar ik zou dit zeker niet voor een ander doen! Ik vul, wanneer ik veel taarten heb, soms wel 2 dagen van tevoren ('s avonds), maar moet dan zeker weten dat de taart ook die dag gegeten wordt. Roomvulling vul ik ook pas een dag van tevoren.

11

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Superbedankt voor jullie snelle reacties allemaal! Ik durf het niet meer af te zeggen.... nou ja...

12

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Je betaalt voor en verwacht een verse, lekkere taart en je krijgt een oude taart van minder kwaliteit. Dan kun je net zo goed een goedkope fototaart bij de Hema bestellen, die is nog verser.

Het is wellicht niet bedorven, maar vers is het zeker niet. Ik zou er toch echt wat van zeggen. Het is haar verantwoordelijkheid om een taart niet aan te nemen als ze geen tijd heeft om een verse af te leveren. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om oud gebak te verkopen aan iemand. Desnoods werk ik tot midden in de nacht door, maar vers zal 'ie wezen. Je koopt toch ook geen verlepte broodjes in de supermarkt? Hooguit met 35% korting op zaterdagavond, maar dan is dat JOUW keus om voor B-kwaliteit te gaan en niet die van de bakker die oud bood voor de hoofdprijs blijft verkopen.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

13

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

snap niet goed dat ze dat durft..... en dat ze dat ook gewoon zegt :S  ik zou me kapot schamen.
En ik zou er zeker iets van zeggen weet niet hoeveel je ervoor moet betalen maar iedere euro is er een teveel.

Groeten uit 't Brabantse  Oisterwijk

14

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

movin schreef:

snap niet goed dat ze dat durft..... en dat ze dat ook gewoon zegt :S  ik zou me kapot schamen.
En ik zou er zeker iets van zeggen weet niet hoeveel je ervoor moet betalen maar iedere euro is er een teveel.

Maar voor haar is dit blijkbaar normaal, dus waarom zou ze zich moeten schamen.....

Ik snap dat je het moeilijk vind om er iets van te zeggen (ben zelf niet zo'n held in dit soort dingen  :o ) maar je hebt er een rotgevoel over wat niet weggaat als je niks zegt, denk ik. Denk dat ik toch iets zou zeggen van...als ik had geweten dat je de taart zo lang van tevoren had gemaakt, had ik niks besteld. En dat 5 dagen echt niet normaal is...
En net als wat elleoj zegt......ik werk liever tot laat (wat ik trouwens regelmatig doe  :s  :lol: ) door dan een niet verse taart af te leveren.

15

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

De taart zal echt niet bedorven zijn (ik neem aan dat er geen (slag)roomvulling vanaf zondag in zit), maar mogelijk is het biscuit wat droog. Tenzij de taart van cake is gebakken, dan zul je het waarschijnlijk niet eens proeven. Maar wat ik niet snap is dat je het wel op een openbaar forum vraagt (waar jouw kennis misschien gewoon mee leest?) en niet aan haar zelf vraagt...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16 Laatst bewerkt door Suuske (23-01-2014 23:51)

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Nee, dat zou niet in mij opkomen. Mijn taarten (cake) worden de dag van te voren gebakken (of uiterlijk de avond voor de dag van te voren  :D ). Als ik een cake van 5 dagen zou afleveren zou ik me echt doodschamen. Ook al heeft ie "heel koud" gestaan.

Wat voor vulling heb je dan?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

17 Laatst bewerkt door Esther68 (24-01-2014 11:09)

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Marianne schreef:

De taart zal echt niet bedorven zijn (ik neem aan dat er geen (slag)roomvulling vanaf zondag in zit), maar mogelijk is het biscuit wat droog. Tenzij de taart van cake is gebakken, dan zul je het waarschijnlijk niet eens proeven. Maar wat ik niet snap is dat je het wel op een openbaar forum vraagt (waar jouw kennis misschien gewoon mee leest?) en niet aan haar zelf vraagt...

Die kennis zegt dat 5 dagen normaal is voor haar, dus dan weet TS nog niks. Denk dat TS gewoon een bevestiging wil van wat ze zelf al denkt.....5 dagen is te oud... Die bevestiging heeft ze nu en misschien dat ze er iets mee doet  ;)
En eerlijk gezegd zou ik niet van staan te kijken als er wel een roomvulling in zit...... :nooo:

18

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

:nooo:  :nooo: Dit is niet vers  :nooo  :nooo:

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

19 Laatst bewerkt door anja66 (24-01-2014 12:47)

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Een taart van 5 dagen oud mag je wel gratis hebben. Zal misschien niet bedorven zijn, maar is ook echt niet meer vers. Ik ben zelf  van mening dat je wanneer je (veel) geld moet betalen voor zo'n taart (En deze taarten zijn vaak niet goedkoop) je toch minimaal een verse taart mag verwachten. Voor vers   betaal je een andere prijs dan voor "oudbakken".

Nog even een ander vraagje. Voor welke datum had je de taart besteld, voor zaterdag ?

20

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Ik ben het met Marianne eens: die taart is echt niet bedorven, als hij goed is bekleed en koud gestaan heeft is ook de smaak er niet op achteruitgegaan, mist er goede vullingen inzitten. ( geen slagroom of bavarois ofzo)


Neemt niet weg dat dat veel te veel mitsten en maren aanzitten om te accepteren voor een taart waar je voor betaald hebt.( ligt er wel een ietsiepietsie aan hoeveel je betaald hebt, gezien het een kennis is. Als het een vriendenprijsje was heb je iets minder te 'eisen' dan wanneer je een 'professionele' prijs hebt betaald)  Zou dus inderdaad contact met haar opnemen en het met haar oplossen.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

21

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Vriendenprijsje of niet, als iemand bij jou een taart besteld, geef jij de prijs door en vind ik het niet kunnen dat de taart 5 dagen van te voren al gebakken wordt ( of in de vriezer, dat is een ander verhaal) Maar als jij een taart  besteld dan ga je er vanuit dat je een verse taart krijgt!

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Zoals ik het lees gaat het puur om de biscuit? Ze heeft de taart al gebakken, er staat niks over dat ie al gevuld of bekleed is.
Een biscuit moet je niet koel bewaren, dat bewaar je het zelfde als brood, of in de diepvries of op kamertemperatuur!
Zelf bak ik altijd vooruit, en stop de biscuits dan in de diepvries, ik vind ze dan nog lekkerder...wat kleffer...En een uurtje voor ik ga vullen haal ik m uit de diepvries.
Ik heb geen idee of jou taart in de diepvries zit...
Succes met de situatie! Laat je nog weten hoe het afgelopen is?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

23

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Manoa schreef:

Vriendenprijsje of niet, als iemand bij jou een taart besteld,

Dat je dat zelf, als aanbieder dus, als maatstaf aanhoudt vind ik ook vanzelfsprekend. Maar ik vind wel degelijk dat je als ontvanger iets anders kan verwachten van een taart van 1 euro pp of eentje van 4 euro pp.  :y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

24

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Adrienne schreef:
Manoa schreef:

Vriendenprijsje of niet, als iemand bij jou een taart besteld,

Dat je dat zelf, als aanbieder dus, als maatstaf aanhoudt vind ik ook vanzelfsprekend. Maar ik vind wel degelijk dat je als ontvanger iets anders kan verwachten van een taart van 1 euro pp of eentje van 4 euro pp.  :y

:thumb: ja, dat vind ik ook ...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

25

Re: is een taart van 5 dagen oud nog te eten?

Adrienne schreef:
Manoa schreef:

Vriendenprijsje of niet, als iemand bij jou een taart besteld,

Dat je dat zelf, als aanbieder dus, als maatstaf aanhoudt vind ik ook vanzelfsprekend. Maar ik vind wel degelijk dat je als ontvanger iets anders kan verwachten van een taart van 1 euro pp of eentje van 4 euro pp.  :y

Ja ben ik het wel met je eens, dat je voor een taart van 4 euro pp iets anders kan verwachten dan van een taart van 1 euro pp. Maar toch niet dat het biscuit al 5 dagen oud is ( zonder in de vriezer te zijn geweest).

Ook als ik een taart maak voor vrienden, een vriendenprijs, dan ziet deze er net zo goed uit en is deze net zo lekker als een taart voor een onbekende.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten