1 Laatst bewerkt door amhisa (13-01-2014 15:12)

Onderwerp: Dames help help !!!

Een vriendin van mij vroeg mij gisteren of ik de bruidstaart kan maken voor haar zus die over 3 weken gaat trouwen !

ze wil een taart voor ong. 200pers. :S en ze wil ook cake pops !

ik heb nog nooit een stapeltaart gemaakt ! maak wel vaak andere taarten en dat gaat altijd wel goed maar om nu voor de 1ste keer meteen een bruidstaart te maken voor 200pers.  :rolleyes:

ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen !!! ik met mijn stoere mond heb gezegd dat ik dat wel wilde doen maar heb er nu zo'n spijt van dat ik ja heb gezegd.

de taart wil ze pas aan het einde v/d avond snijden rond 01h snachts maar ze wil wel dat de taart de hele avond zichtbaar is in de zaal, dit kan toch niet gaat dit niet smelten ???? ik vertouw het niet helemaal

dames kunnen jullie mij helpen waar moet ik opletten ??? en hoe kan ik het beste doen qua formaten
zwz gaat het niet lukken om 1 stapeltaart te maken voor 200pers. , maak een taart met 5 lagen en de rest worden gewoon ronde taart die ik achter laat

alvast bedankt  ;-)

2

Re: Dames help help !!!

Ik heb geen ervaring met bruidstaarten. Maar ik vind het een hele uitdaging die jij bent aangegaan.
Ze hebben hem wel erg laat besteld. Weet jij daar de reden van?

De taart een hele avond in een (vast wel warme) feestzaal lijkt mij niet zo'n goed idee.
Ik zou bijna zeggen, maak een dummie voor in de zaal en verder taarten die lekker in de koeling gaan.

Ik wil je heel veel succes wensen!!

Groetjes Gerien

3 Laatst bewerkt door Carien (13-01-2014 14:42)

Re: Dames help help !!!

en succes! ;-)
Heb je wel eerder fondant- of marsepeintaarten gemaakt?
Zo niet, dan zou ik nu terug kruipen en de opdracht weer teruggeven...

Een taart de hele avond te pronk staan, dat kan wel, mits je vulling obv een botercrème is en je ook een goede afsmeerlaag gebruikt. Zover ik begrijp gebeurd dit wel vaker bij Marokkaanse bruiloften, dus vraag eens rond :)

Is een taart op een etagère een optie? Of moet er echt gestapeld worden? Hier staat een duidelijke stapel-howto: http://www.tartacadabra.com/nl_main.html (bij howto's)

Ga nu vast eens opschrijven en plannen wat je wanneer moet doen; hoeveel heb je nodig, koop alle spullen, denk aan lint, aan drums, douwels, cakeboard, kartons; begin vast te bakken en doe de kapsels in de vriezer (heb je genoeg ruimte in de vriezer?), kleur je fondant/marsepein op tijd.....

Zoek het forum af, er zijn wel vaker zulke vragen gesteld...

Heel veel succes! :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: Dames help help !!!

Wanneer je botercreme gebruikt kan deze wel op de tafel staan, mits het niet te warm is. Denk niet dat het zo snel gaat smelten. Zou wel 1:1 bc gebruiken om mee af te smeren. Wel een uitdaging om gelijk 5 hoog te gaan stapelen wanneer je nog nooit gestapeld heb. Ik durf het nog steeds niet aan  ;)
Biscuits en sommige vullingen zou je kunnen invriezen, of de taarten maar dit zou ik wel in overleg doen.
Je kunt cake doen ipv biscuit. Dan hoef je niet van die grote stukken te snijden. Ik denk trouwens dat je stukken sowieso niet groot hoeven te zijn omdat het na het feest is en iedereen al de hele avond van alles op heeft aan hapjes en zo.
Decoraties zou je ook al kunnen maken..
Ik wens je in ieder geval veel succes!
Oh ja, misschien kan je vriendin meehelpen?  ;)

5

Re: Dames help help !!!

Dank jullie wel dames voor jullie hulp,

ja ik maak vaker wel fondanttaarten dat is geen pb , alleen dat opstapelen heb ik nog nooit eerder gemaakt
moet er 1 maken voor een verjaardag over 2 weken maar van 2etages dat vind ik niet eng durf ik wel aan

Ja idd Carien , het is ook voor een marokaanse bruiloft, maar vaak of altijd wel , blijft de taart in de koeling en komen ze er pas aan het einde de zaal mee in , dus niet dat de taart de hele avond in de zaal blijft .
Het stapelen lijkt me niet zo moeilijk :rolleyes:  of ziet dat er makkelijker uit dan het is :)

Ik dacht zelf idd aan een vulling van botercreme. Ik dacht zelf aan een witte taart (is ook wat ze wil) en dan afwerken van boven naar beneden met rozen.

6

Re: Dames help help !!!

:thumb: dat scheelt alvast een heleboel kleuren ;) maar dat worden dan wel heul veul rozen, nu maar vast beginnen :)

Op zich is stapelen niet zo moeilijk inderdaad, wanneer je maar stevig materiaal gebruikt én alle dowels even lang maakt (zodat de taart loodrecht blijft).
Ik zou voor de onderste 2 lagen van die holle plastic dowels gebruiken en drums. Daarna verder met houten dowels en cakeboards :) De bovenste laag eventueel met een zilver/gouden karton.

Planning is alles in deze: wanneer bak je, wanneer maak je vulling, wanneer begin je met vullen en afsmeren enz.

:think: Kun je de cakepops niet uitbesteden aan iemand anders? O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Re: Dames help help !!!

Misschien kan je hulp inschakelen van een mede bakster bij jou in de buurt (wat het plannen en verwerken wat makkelijker maakt) Zo leer je ook heel veel voor een volgende keer.

8 Laatst bewerkt door annick67 (13-01-2014 17:20)

Re: Dames help help !!!

Ik heb niet zo heel lang geleden ook voor een Marokkaanse bruiloft taart voor 200 personen gemaakt........ in mijn eentje.

Ben dan ook wel benieuwd hoe/wat je voor je ziet in hoeveelheden als welke maten taarten, welke vullingen, hoeveel rozen en gekoeld staan....... worden je rozen niet (weer) zacht dan? Goed opletten: er is zóveel waar je aan moet denken......

Ik heb een beetje de indruk dat je je vergist in de hoeveelheid (extra) werk die erbij komt kijken namelijk........ (daar weet ik alles van dus  :+ ).

Succes en sterkte in elk geval!

9

Re: Dames help help !!!

Move to ~> taartdecoratie algemeen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Re: Dames help help !!!

Oooo, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet in jouw schoenen sta. Ik zou echt kijken of je nog 'nee' kan zeggen. Ik ben echt bang dat je je verkijkt op de hoeveelheid werk en de planning.

Succes!
Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.