1

Onderwerp: Heel veel kruidnoten over en taart te maken: idee voor taart/vulling

Hallo allemaal,

Afgelopen Sinterklaas hebben wij natuurlijk veel te veel kruidnootjes ingeslagen.
Dus ik heb heel veel over en wil daar iets mee gaan maken.
Nu wordt mijn jongste zoontje bijna 3 en traditiegetrouw maak ik dan zelf een taart.

Nu ben ik zelf niet zo van het proberen uit angst dat het niet lekker is en tijd om van te voren wat te bakken, heb ik helaas niet, vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Ik ben op zoek naar een recept hoe ik met tot kruim vermalen kruidnoten een biscuitdeeg kan maken.
Liever voeg ik dat niet gewoon toe aan het deegmengsel, omdat ik dan bang ben dat het erg droog wordt. Naar mijn mening zijn de verhoudingen dan zoek.
Heeft iemand een recept?

Of ik ga het verwerken in de vulling en dan ben ik op zoek naar lekkere combinaties.
Ik wil een kruidnotencreme vulling maken, maar heeft iemand een recept? Hoeveel gram kruidnoten zou ik moeten toevoegen aan hoeveel botercreme?
En wat is daar lekker bij?
Kom zelf niet verder dan chocolade ganache of botecreme of slagroom.
Meestal maak ik een combinatie met fruit, maar welk fruit, anders dan sinaasappel en mandarijn (niet mijn eerste keuze) zou lekker zijn bij kruidnoot?

Ik maak overigens geen gebruik van kant en klaar mixen, omdat ik hou van pure ingrediënten en ik geen chemische smaak wil.

Poeh wel veel vragen, maar wie heeft tips?
Of misschien andere ideeën om mijn kruidnoten te verwerken? (bijv. cupcake ideeën?)

Groetjes en alvast bedankt!

2

Re: Heel veel kruidnoten over en taart te maken: idee voor taart/vulling

Brownies met kruidnoten erdoor zijn echt heerlijk! Je proeft ze precies goed en ze worden niet droog.

Ik kan je helaas niet helpen met je andere vragen. Maar ik heb zelf weleens te veel ingeslagen en de nog dichte zak toen gewoon bewaard tot de volgende sinterklaas: prima waren ze. Kan ook nog he? Dan kun je nu gewoon maken wat je zelf leuk vindt.

Tieneke

3

Bedankt Tieneke!

Brownies...hmmm, goed idee. Ook leuk om te trakteren op de crèche...
Doe je dan hele kruidnoten erin of kleine stukjes?

Helaas hebben we een 5 kilo verpakking gekocht bij de AH en die is dus open... bewaren gaat niet. Ze zijn nog lekker krokant, dus wil er nu nog wat mee doen... weggooien vind ik zo zonde... en anders geef ik ze weg.

4

Ik had laatst ook 3 zakjes over en heb toen een taart gemaakt met een roomkaasvulling en sinaasappel erdoor. De bodem was van kruidnoten en door de vulling zaten ook kruidnootjes.
Het was een recept van Heel Holland Bakt, van de winnaar Rutger.
Misschien is dat een idee?
Diegene die de taart proefde vonden hem erg smakelijk. Door de sinasappels was ie ook fris.

5

Die kwam ik inderdaad ook tegen. Sinaasappel lijkt me alleen niet een lekkere kinderverjaardagstaart, maar misschien denk ik te veel in beperkingen. ;-)
Mij persoonlijk lijkt hij erg lekker ja...
Of maar gewoon gaan voor een taart-die-iedereen-lust voor de verjaardag en deze taart voor in het weekend ofzo, hihi
Dank je!

6

Angielaa schreef:

Bedankt Tieneke!

Brownies...hmmm, goed idee. Ook leuk om te trakteren op de crèche...
Doe je dan hele kruidnoten erin of kleine stukjes?

Helaas hebben we een 5 kilo verpakking gekocht bij de AH en die is dus open... bewaren gaat niet. Ze zijn nog lekker krokant, dus wil er nu nog wat mee doen... weggooien vind ik zo zonde... en anders geef ik ze weg.

Zou ik ook niet weggooien hoor. Ik doe de kruidnoten heel door de brownies. Succes ermee.

Tieneke

7

Ik werk op een kinderafdeling en de kinderen die toen lagen opgenomen vonden de taart erg lekker... de kruidnootjes doen het hem gewoon en als je niet het woord fruit laat vallen eten ze de taart zo op...
Combinatie was gewoon erg lekker...

8

Een kwarktaart maken en dan in plaats van koekjes de kruidnootjes gebruiken voor de bodem. Als je de een 'naturel' kwarktaart maakt kun je ook nog gemalen kruidnootjes door het kwark gedeelte doen.

Succes!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

9

.

Angielaa schreef:

Die kwam ik inderdaad ook tegen. Sinaasappel lijkt me alleen niet een lekkere kinderverjaardagstaart, maar misschien denk ik te veel in beperkingen. ;-)
Mij persoonlijk lijkt hij erg lekker ja...
Of maar gewoon gaan voor een taart-die-iedereen-lust voor de verjaardag en deze taart voor in het weekend ofzo, hihi
Dank je!

Idd. een heel lekkere combinatie, ook voor kindjes  ;-). Ik mocht m in december voor een kindertaart gebruiken, mmm!

10

Ik bak meestal in december wel een keer kruidnotencake. Ik maak beslag voor 1 cake, voeg daar een flinke lepel koek en speculaaskruiden aan toe, doe daar lekker veel (500 gram?) kruidnoten doorheen en dan verdeel ik het over 2 bakblikken. Heerlijk! En niet droog hoor.

Het verkruimelen van de kruidnoten voor een bodem van een taart vind ik ook een goed idee.
Wat ook erg lekker is om kruidnoten over de bodem van een appeltaart te strooien en dan de appelvulling erop. De kruidnoten nemen dan lekker het vocht op dat uit de appels komt. En geeft een lekkere smaak aan je taart.

Groetjes Gerien