1

Onderwerp: Marsepein of fondant????!

Ik heb weer een vraagje!
Misschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ja....
Ik wilde graag weten of met fondant nou echt makkelijker te werken is.
Ik heb tot nu alleen nog maar met marsepein gewerkt, en ik ken zelfs fondant ook
helemaal niet.
Is dit ongeveer het zelfde als marsepein?
Werkt dit ook ongeveer het zelfde?
Werkt het naukeuriger?
En waar smaakt de fondant naar.

Over anderehalve week ga ik een taart maken van de lion king maken.
(knip en plak).
Maar ben dus ook benieuwd of je dit misschien ook beter met fondant kan maken....

Groetjes Jolanda

2

Re: Marsepein of fondant????!

Fondant is zoeter en ik vind het persoonlijk wat lastiger dan marsepein, het is vaak zachter en rekbaarder. Voor puzzelen zou ik het niet gebruiken hoor, alleen de witte stukjes en de rest van marsepein. Nou ja, dat is mijn mening, er zijn er hier vast die er heel anders over denken. :)
Voor het boetseren gebruik ik het wel weer graag maar dan wel verstevigd. Het is erg mooi van structuur, fijner dan marsepein.

3

Re: Marsepein of fondant????!

Ik ben het helemaal met Wendy eens !

Ik ben nu een taart aan het maken waar ik een witte basis voor wilde gebruiken en dus moest het met fondant.... (maar ik heb er lekker een derde marsepien hier uit de webshop doorgedaan !!!!!) nu is ie off-white zullen we maar zeggen

Ik vind marsepein lekkerder dan fondant (terwijl ik nooit echt fan van marsepein ben geweest)
Fondant wordt sneller hard en dan blijft het voor mijn gevoel echt zo'n los stuk bij de taart. Marsepein blijft zachter en vind ik persoonlijk meer een geheel met de taart worden als je het zit te eten...snap ie nog ???? ;-)


Voor knip en plakwerk krijg je met marsepein ook makkerlijker gladde randen...bij fondant is het sneller rafelig.

Nou ja, er zijn vast ook mensen die fondant beter en handiger vinden maar dit is mijn persoonlijke mening.

Groetjes Nicole
p.s. Bij mijn coca cola taart heb ik fondant gebruikt omdat de taart van  biscuit is en ook nog gevuld met botercreme en aardbeien. Doordat de fondant sneller droogd en stevig wordt leek me dat voor die taart de beste keuze

4

Re: Marsepein of fondant????!

Ik heb nog niet met marsepein gewerkt, maar ik vond het met fondant niet verkeerd gaan. Ik had het zelf gemaakt, maar ik heb wel wat recepten moeten uitproberen voordat het echt een goed fondant werd. Uiteindelijk is het marshmallowfondant (mmf) me het beste bevallen.
Ik vind het eigenlijk nergens naar smaken. Ja het is zoet, maar verder geen specifieke smaak ofzo. Ik ben zelf allergisch voor noten, dus ook voor de amandelen in de marsepein. Maar ik ga het eens zelf proberen te maken met witte bonen meel, dat zit namelijk ook in banketbakkersspijs. Als het van amandelen is gemaakt heet het amandelspijs.
Uiteraard smaakt het beide naar amandelen, dat komt door de aroma.

Groetjes en succes met de Lion!
Jos

5

Re: Marsepein of fondant????!

Ik vind fondant redelijk makkelijk werken voor knip- en plakplaatjes - maar ik rol het meestal uit, dan de koelkast in, en dan erin snijden - dan rekt het niet zo mee. Of ik doe de basis in fondant en dan de marsepein erop, omdat ik een figuur van marsepein niet in zijn geheel op de taart krijg, en een van fondant wel. Maar mss ligt dit wel aan de soort die ik gebruik.. Qua smaak vind ik een taart zonder fondant of marsepein nog altijd het beste :-), ben er zelf niet zo zot van.