1

Onderwerp: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Ik heb onlangs gemerkt dat als ik mijn taart met ganache bewerk mijn fondant heel snel scheurt.
Als ik botercreme gebruik heb ik daar bijna geen last van.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Ik vind ganache namlijk veel fijner werken.

2

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Dat kan misschien komen doordat je fondant minder goed plakt aan je (gekoelde) ganache. Als de zwaartekracht dan tijdens het bekleden aan je fondant trekt dan kan het scheuren. Zorg dat je je taart niet op een hoge draaiplateau zet en probeer zo snel mogelijk te werken.

3

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Paula66 schreef:

Dat kan misschien komen doordat je fondant minder goed plakt aan je (gekoelde) ganache. Als de zwaartekracht dan tijdens het bekleden aan je fondant trekt dan kan het scheuren. Zorg dat je je taart niet op een hoge draaiplateau zet en probeer zo snel mogelijk te werken.


Bedankt voor je antwoord!

Ganache plakt inderdaad veel minder makkelijk als botercreme. Ik heb ook al eens geprobeerd er een laagje lemmoncurd om de ganache te smeren zodat het een beetje gaat plakken. Toen had ik wel minder last van het scheuren.

Ganache wordt zo lekker hard waardoor je veel strakkere taarten krijgt.

4

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Ik spuit altijd een lichte nevel water op de ganache

groetjes Hanneke

5

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Precies, met een kwastje je ganache licht(!!) bevochtigen; zo blijft je marsepein/fondant prima plakken.

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

maar smelt de fondant dan niet met water. Of is daar het laagje te dun voor.

7

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Saskia mv Lisa schreef:

maar smelt de fondant dan niet met water. Of is daar het laagje te dun voor.

Er staat niet voor niks licht (met uitroeptekens) bevochtigen ;-)........ dan smelt het niet.

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Ik had het inderdaad in een filmpje gezien dat ze dat ook deden, maar durfde het zelf niet aan. De volgende keer maar proberen

9

Re: fondant scheurt sneller bij ganachebasis

Ik werk steeds met ganache (altijd van pure chocolade) en heb daar bij mijn eerste taarten ook last van gehad. Toen lag het vooral aan te weinig kneden en ook de ganache die te koel was en dus niet goed plakte.

Wat ik nu doe - en dat is misschien niet echt volgens de regels, maar voor mij pakt het wel goed uit - is de ganache niet echt laten opstijven nadat het op de taart is gesmeerd.
Ik maak mijn ganache (1:1), zet hem in de koelkast voor ongeveer 2 uur. Ik test meestal met mijn palletmes: als ik het erop leg en het zakt er niet in, is het voor mij al voldoende.

Dan smeer ik het op de taart, lekker dik (I'm a chocoholic :lol: ) en zet hem opnieuw in de ijskast. In tussentijd kneed ik mijn fondant en kleur ze. Meteen daarna uitrollen. En dan haal ik de taart al uit de ijskast en bekleed hem met fondant. Dan plakt het nog goed.
Door het lange kneden van het kleuren scheurt de fondant niet meer. Ik heb dan wel meer last van luchtbellen, dus die moet ik wel steeds doorprikken. Maar daar zie je op de taart niks van.

Het nadeel is dan wel dat ik een taart meestal op één dag moet afmaken: zowel bakken, vullen, afsmeren en bekleden.