1

Onderwerp: Mix of helemaal "from scratch"

Je hoort wel eens berichten, nee ik gebruik helemaal geen mixen, ik maak alles zelf!

Het zet me wel eens aan het denken, maar vraag me af, wat dan de negativiteit van de mix is, zelfs de banketbakkerij gebruikt zeelandia mix voor biscuit (bv)
Ik heb zelf lange tijd het Basisrecept gebruikt, maar bij meer aanvragen vond ik het veel meer tijd in beslag nemen om de meel er voorzichtig door te spatelen en het resultaat vind ik niet veel beter dan met de mix, eigenlijk vind ik een biscuit van de mix zachter en luchtiger.

Ben benieuwd wat jullie als voors en tegens hebben

Groetjes, Dorothea.

Re: Mix of helemaal "from scratch"

Dat de bakkers en banketbakkers mix gebruiken is mede het gevolg van de slechte opleidingen.
Er is tegenwoordig bijna geen kennis meer over grondstoffen en het gebruik ervan.
De scholen worden met half fabricaten gesponsord door de grondstof fabrikanten.
Het gevolg hiervan is dat er slechts een keer in de tijd dat je op school zit 1 x met de hand kapsel en of eiwit op moet slaan.
De rest van je schooltijd mag je de kant en klare mixen gebruiken.
Dit heeft dus tot gevolg dat een groot aantal bakkers en banketbakkers de  basiskennis  missen.

Als je zelf kapsel of cake maakt heb je alleen de basis ingredienten nodig en geen e nummers en andere toevoegingen die feitelijk niet nodig zijn om een kapsel of cake te maken.
Voor kapsel heb je  feitelijk maar 5 ingredienten nodig en voor cake maar 6.

Met de mix van zeelandia heb je voor kapsel 11 en voor cake 15 en dit is echt niet lekkerder.

Wij noemden dit in de bakkerij altijd race mixen.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Tja, de meningen verschillen natuurlijk maar ik maak altijd alles zelf. Geen mixen. Eerst gebruikte ik nog wel eens aarbeienbavarois poeder maar dit is met een klein beetje oefening ook goed zelf te maken. Wat Lang Delftje ook zegt.. je weet wat je erin stopt. Mijn kapsels mislukken eigenlijk nooit meer nu. In het begin wel maar oefening baart kunst. Het is wel sneller om mix te gebruiken. Ieder zijn eigen keuze en mening!

4 Laatst bewerkt door mmaas (13-12-2013 19:19)

Ikzelf maak het helemaal zelf. Vooral omdat ik het heerlijk vind om de ingredienten samen te voeg en daar dan een heerlijk resultaat uit haal.
Voor mijn gevoel scheelt het ook in de kosten. En de tijdsdruk is er bij mij eigenlijk nooit omdat ik niet zo vaak bak.