1 Laatst bewerkt door Siena (10-12-2013 19:12)

Onderwerp: Voor hoeveel personen

houden jullie de 15cm 20cm en 25 cm ronde taart aan???

Ik weet dat er op de site tabellen staan, maar ik heb het idee dat dat erg zuinig gerekend is.
Haal zelf altijd meer stukken eruit, en als ik een keer voor een ander bak hoor ik ook altijd terug dat ze nog aardig wat over hadden.

Vandaar mijn vraag, voor hoeveel personen houden jullie dus aan bij het bakken voor een ander?

(even uitgegaan van de 3 meest gebruikte vormen,
15c, 20cm en 25cm rond)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

2 Laatst bewerkt door Mefrouwtjuh (10-12-2013 18:36)

Re: Voor hoeveel personen

ik heb zelf een 24cm springvorm die taarten worden dus ongeveer 7½ cm hoog met vullen en ik haal er 12 stukken uit.. Of de site staat 15 maar dat red ik echt niet dan worden het wel hele kleine peuzel stukjes.

3

Ik hou de tabellen aan. Liever iets te veel dan te weinig. Ik waarschuw wel altijd dat t machtige taarten zijn en dat je dus geen appeltaart punten snijdt. Ondanks deze waarschuwing bestellen mensen toch vaak ruimer bij me.

Heb nooit klachten gehad dat mensen teveel overhielden:)

Gr. Pien

4

Voor de 15 cm hanteer ik 8 stukjes, voor de 20 cm, 10/12 stukjes en voor de 25 cm, 18/20 stukjes.
Mijn taarten zijn 3x gevuld en ruim 8 cm hoog.

Als ik dit door geef, krijg ik naderhand veelal te horen dat zij het makkelijk redde met het aantal stukjes. En ook voor mijzelf haal ik uit de 25 cm, met gemak 20 stukjes. Het zijn dan geen giga stukken, maar aangezien het machtig is, prima hapje   :P

5

Ik houd ook de tabellen aan. Voor mezelf weet ik dat er meer stukken uit gaan en dat zeg ik er ook wel bij. Maar heb idd liever dat mensen wat over hebben dan te weinig. En iedereen snijdt weer anders.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

15 cm 8 personen, 20 cm 12 personen, 25 cm 20 personen.

7

Nice lady schreef:

Voor de 15 cm hanteer ik 8 stukjes, voor de 20 cm, 10/12 stukjes en voor de 25 cm, 18/20 stukjes.
Mijn taarten zijn 3x gevuld en ruim 8 cm hoog.

Als ik dit door geef, krijg ik naderhand veelal te horen dat zij het makkelijk redde met het aantal stukjes. En ook voor mijzelf haal ik uit de 25 cm, met gemak 20 stukjes. Het zijn dan geen giga stukken, maar aangezien het machtig is, prima hapje   :P

:Y  bij mij precies hetzelfde...

8 Laatst bewerkt door Dorien4444 (10-12-2013 20:14)

Ik las laatst dat iemand per gebruikt ei in de biscuit ongeveer 3 personen aanhield. Volgens mijn berekeningen klopt dat ook aardig. Zelf geef ik altijd aan dat een taart bijvoorbeeld voor 20 tot 25 personen is afhankelijk van de stukken die je snijdt.

9

[MOVE] -> bakken & vullen

is geen specifieke vraag over bakken voor anderen..............

Dorien4444 schreef:

Ik las laatst dat iemand per gebruikt ei in de biscuit ongeveer 3 personen aanhield. Volgens mijn berekeningen klopt dat ook aardig. Zelf geef ik altijd aan dat een taart bijvoorbeeld voor 20 tot 25 personen is afhankelijk van de stukken die je snijdt.

Klopt, zo bereken ik het meestal als ik het niet goed weet. Overigens niet met de hoeveelheden die hier in de tabels taan hoor.

11

Bedankt voor jullie reactie's!

ik denk dat ik idd maar 'genoeg voor .... tot.....' ga doen.

Nog een vraagje voor de hobbybakkers,
hoe doen jullie het als jullie een aanvraag krijgen van iemand.

Mail je een hele vragen lijst met wat je wilt weten,
of heb je daar een vast formulier voor?....

(ik merk nu bij mijzelf nl dat er best wat mailtjes heen en weer gaan voor de aanvraag duidelijk is op alle vlakken, dus:
thema, aantal personen, datum, vorm, kleuren, smaak etc)

12

Karin09 schreef:

[MOVE] -> bakken & vullen

is geen specifieke vraag over bakken voor anderen..............

:think:  zo was hij wel bedoelt,
voor mezelf maakt het niet uit een puntje meer of minder...

maar ik vind het prima hoor.

Siena schreef:

Ik weet niet hoe je de prijs berekent. Zelf rekende ik per stukje en dan is van ... tot ... niet zo handig.

14

ik reken per taartvorm, dus dan gaat het wel.

Ik vind een prijs per persoon niet eerlijk nl.

Bij een kleine taart (15cm bv) haal je zelf je kosten er niet uit,
en bij een grote taart (25cm of 30cm) verdien je ineens heel veel.

Dat komt omdat je voor een kleine taart in verhouding veel meer nodig hebt dan voor een grotere taart.

Ik heb de kostten helemaal berekend in excel,
en dan zie je heel mooi dat hoe groter de taart, hoe lager de per persoons prijs wordt.

Vandaar mijn keuze om een prijs per taartvorm te maken,
dan kan ik daar rekening mee houden.

Eerlijker voor mezelf, en voor de aanvrager.

15 Laatst bewerkt door taartjesdroom (10-12-2013 21:16)

Kan ik in komen. Ik heb het wel altijd zo gedaan. Heb nooit extra gerekend voor bijvoorbeeld boetseren, stapelen, luxe vullingen en onderborden e.d. Bij grotere taarten ging er bij mij in verhouding meer tijd in zitten, omdat er meer boetseerwerk en decoratie bij kwam kijken. Ik keek ook naar een uurprijs, niet alleen naar de grondstoffen ed. Ik kwam juist wel op ongeveer eenzelfde prijs per stukje uit. Heb ook hetzelfde gerekend voor gewone taarten en bruidstaarten. alleen kwamen hier dan wel de extra kosten bij voor een eventuele proeverij en de bezorging. Maar zo bekijkt iedereen het op een andere manier. In ieder geval maakt het dan niet uit hoe je de hoeveelheid stukken gaat berekenen  :D

16

taartjesdroom schreef:
Siena schreef:

Ik weet niet hoe je de prijs berekent. Zelf rekende ik per stukje en dan is van ... tot ... niet zo handig.

Als ik dan een taart maak voor 20 tot 25 personen reken ik de prijs voor 20 personen. Iedereen kan dan zelf bepalen of ze er 20 of meer uithalen.

17

Dorien4444 schreef:
taartjesdroom schreef:
Siena schreef:

Als ik dan een taart maak voor 20 tot 25 personen reken ik de prijs voor 20 personen. Iedereen kan dan zelf bepalen of ze er 20 of meer uithalen.

dat kan ook nog idd, een soort 'minstens genoeg voor....  prijs'  :+

18

Gebruiken jullie ook en springvorm dan met bakken dat jullie zoveel stukjes eruit halen?

19

Ikzelf gebruik bakpannen van PME.

maar op zich hoeft dat niet zoveel uit te maken natuurlijk,

20cm is 20cm, of het nu een springvorm of een bakpan is  :+

Wel kan het zijn dat er hoogte verschil is.
Ik heb bakpannen van 7,5cm, en bak biscuits van 7cm,
met vullen en afsmeren en bekleden zit ik mijn taart net onder de 10cm.
Vrij hoge taart, dus kun je iets kleinere stukken snijden, dus meer punten uit dezelfde taart.

Een springvorm is vaak wat lager, maar kun je wel verhogen met bakpapier,
zo kun je dezelfde hoogte bakken (of nog hoger).

Het verhogen kan natuurlijk ook met je bakpannen als je nog hogere taarten wilt :cool:

20

Soms staan er in de aanvraag-mail al veel antwoorden over wat ze willen en voor wanneer de taart is. Zo niet, dan vraag ik dit in de mail. Zoals..... welk thema, hoeveel personen, wanneer, welke vulling/smaak, voor wie, wel/geen leeftijd en/of naam, welk kleur(en) juist wel/niet. Meestal is het dan wel duidelijk na deze mail  :Y

21

ik gebruik het volgende voor de uitvraag:

Geachte klant,

Om u goed van dienst te kunnen zijn wil ik u vragen om onderstaande vragen volledig in te vullen. Helaas kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen als de vragenlijst niet volledig is ingevuld.

Algemene gegevens
Naam:
Adres: 

Leveringsgegevens
Datum:
Tijdstip:
Locatie (straat + nr / postcode / plaats:
Telefoonnummer:

Taartgegevens:
Aantal personen:
Thema:
Smaak van de vulling:
Tekst:
Zijn er allergieën waar rekening mee dient worden gehouden:

Bedankt voor het invullen, u ontvangt zo spoedig mogelijk geheel kosteloos en vrijblijvend een op maat gemaakte offerte.

Met vriendelijke groet,

Cakelady

Werkt echt ideaal en zeker omdat ik dan in het begeleidende mailtje erbij schrijf dat ik graag hun eigen ideeen in foto's in .jpg formaat zou willen ontvangen.

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

22

Ik gebruik ook zo een soort bestellijst. Ik heb er alleen een extra kopje aan toegevoegd. nl
extra decoratie
en extra bestelling

groetjes Pien

23

Wanneer ik een bedrijf zou zijn, zou ik ook zo'n soort formulier gebruiken, maar als hobbybakster vind ik het een beetje overdreven ;). De meeste zijn trouwens bekende of een enkele keer een onbekende die mij viavia benaderd :)

24

ook voor bekenden gebruik ik zo een formulier.. juist om vergissingen en verwarring te voorkomen.
Ik somde t toch altijd al op.. nu zet ik t in een mooi formulier:)

25

Ik begrijp Esther wel dat het wat overdreven lijkt, maar het kan zeker verwarring voorkomen, Ook bij bekenden!

Ik bak ook voor bekenden, maar het is dus wel een keer misgegaan.

Een collega van mij vertelde achteraf dat ik vergeten was de naam en leeftijd van haar zoon op de taart te zetten.
Ik schrok heel erg, en stond even met 'mijn mond vol tanden' Maar...

ik was het niet vergeten! We hadden het alleen over de taart, het thema, de kleuren en het aantal personen gehad.
Niet over naam en leeftijd van haar zoon er wel / niet op.

Zij was er van uit gegaan dat ik dat wel zou doen.
En ik had me aan de opdracht gehouden, en het dus niet gedaan.
(en er idd ook niet naar gevraagd of ze dat wilde)

Wiens fout het is maakt niet uit, ze was niet helemaal blij,
en met zo'n formuliertje had dat waarschijnlijk niet gebeurd!
(dan kun je invullen of je tekst wilt)