1

Onderwerp: Vulling indikken

Goedemorgen allemaal!

Voor een opdracht ga ik een taart maken met hopjesvla vulling. Alleen is hopjesvla te dun om mee te vullen... Hoe kan ik deze indikken? Met gelatine snap ik, maar in wat voor verhoudingen en hoe voorkom ik klontjes?
Iemand een tip?

Groetjes!

2

Re: Vulling indikken

Ik lees even mee...wil het ook graag weten  :Y

Er bestaat koud bindmiddel, een product waarmee je bijvoorbeeld compote kunt binden zonder te verwarmen. Ik dacht dat Custers het verkocht. Ik heb het overigens nog nooit samen met een vla product gebruikt

4

Zelf maken? Dan kun je 'm zo dik maken als je wilt.

Mij persoonlijk lijkt het wat stijf en vast worden als je er gelatine door doet.
Ik zou het denk ik mengen met slagroom en (veel?) klopfix.
Of zou je het kunnen opkloppen met klopfix??? Idee om eens uit te proberen  :lol:  :lol:  Geen idee wat het resultaat is.

Of zoals gezegd, zelf maken en wat meer custard gebruiken dan in onderstaand recept. Als je de verhouding voor pudding aanhoudt die op het pak custard staan, moet het volgens mij goed komen.

Ingrediënten
90 gram suiker
2 eetlepels water
4 deciliter melk (voor caramelvla 5 deciliter melk)
25 gram custardpoeder (liefst Bird's custardpoeder) of maïzena
1 deciliter versgezette sterke zwarte koffie (alleen voor hopjesvla)

Voorbereiding
Meng het custardpoeder met 2 eetlepels koude melk.

Bereiding
Strooi de suiker in een laagje over de bodem van een pan (géén anti-aanbak). Verhit op matig vuur totdat de suiker niet alleen is gesmolten, maar ook roodbruin gekleurd is. Giet het water erbij (de suiker gaat nu flink stomen, kijk uit), en daarna de resterende melk. Roer tot de caramel is opgelost. Doe nu, terwijl je klopt met een garde, het custardpapje erbij, en verhit tot je een gebonden vla hebt. Deze is nu nog wat dikker dan normaal. Maar haal meteen de vla van het vuur, en roer de nog hete koffie erdoor. De koffie mag niet koken. Blijf kloppen met een garde of mixer totdat de koffie is opgenomen in de vla, giet over in een kom en laat dan afkoelen met plasticfolie erop (om te voorkomen dat de vla een vel krijgt). 

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Bedankt!
Ga het vanavond eens proberen om hopjesvla te behandelen alsof je hangop maakt.. geen idee of dat ksn!