1

Onderwerp: icing bloemen bewaren

Hallo meisjes,

ik ben van plan te experimenteren met vlinders en bloemetjes spuiten. Nu heb ik geen eiwitpoeder, doch enkel vers eiwit. Hoelang kan ik de bleoemetjes edm dan bewaren?

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

2

Re: icing bloemen bewaren

ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt het voor het bewaren niets uit. Je kan het ontzettend lang bewaren, of het nou van eiwitpoeder of vers eiwit is.
Probleem blijft dat er salmonella in vers eiwit kan zitten, maar die kans neemt niet toe als je het bewaart, het kan er gewoon inzitten, het is een klein risico, maar de vraag of het klein genoeg is om te nemen. Voor mezelf maakt het me niet zoveel uit, ik eet alles waar rauw ei inzit en alle andere ziekteverwekkers, ik word in de tropen ook zelden ziek ;), maar als je voor je oma een taart maakt wordt het natuurlijk een ander verhaal...

Mijn website: Presentaart

3

Re: icing bloemen bewaren

hallo vanessa,

ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem en ben overal raad gaan vragen tot op het bakkersforum en bij de lokale bakker toe.

blijkbaar is het toch niet veilig om het langer dan 3 dagen bij te houden. jammer h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: icing bloemen bewaren

Hoi Vanessa,
Het gaat erom dat je de Royal icin(voordat je er iets van maakt) niet te lang bewaard.
In droge kant en klare vlinders kan er verder niet zoveel meer gebeuren.
Om zeker te zijn kun je de eieren voordat je ze openbreekt eerst afnemen met alcohol(70 % verkrijgbaar bij apotheek niet voor consumptie) want de salmonella zit altijd alleen aan de buitenkant van het ei(kippen poep).
De salmonella komt dus pas in het eiwit als het bij het openbreken langs de schil loopt.
succes.en voor de veiligste manier gewoon volgende keer eiwitpoeder!!!!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Re: icing bloemen bewaren

He Saskia
Jij hebt er verstand van zie ik. Ik had icing uit de webshop, niet opengemaakt tot gebruik (3 weken tussen ontvangst en gebruik) en toen ik het openmaakte, waren er gedeelten van de icing helemaal geel verkleurd! Durfde het niet meer te gebruiken. Of had ik het nog wel kunnen gebruiken? Wat denk jij ervan?

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

6

Re: icing bloemen bewaren

goeie uitleg saskia! ik dacht dat de salmonella in het ei zat, met jouw verklaring heb ik er weer een hele andere kijk op! zal zo eens een potje gaan halen bij de apotheek, altijd leuk om zo steriel mogelijk te werken. moet er niet aan denken dat mensen vergiftiging oplopen door

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: icing bloemen bewaren

voor Cindy,
ik weet niet wat voor icing dat is was het kant en klaar of bedoel je poeder dat nog aangemaakt moet worden?
Ik heb nog nooit die icing geprobeerd dus kan je helaas niet helpen sorry.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Re: icing bloemen bewaren

het klopt dat bij het icingpoeder uit de webshop ook geel poeder zit, ik weet niet precies wat het is, ik dacht misschien het eiwitpoeder??? Geen idee, maar als je op het plaatje kijkt van icingpoeder in de webshop zie je ook dat er geel poeder op zit, is niets mis mee dus.

Mijn website: Presentaart

9 Laatst bewerkt door dutchdecorator (03-09-2006 15:13)

Re: icing bloemen bewaren

Sorry dubbel verzonden kan eraf maar lukt mij niet!

Marianne Help!!!!!!!

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10 Laatst bewerkt door dutchdecorator (03-09-2006 15:14)

Re: icing bloemen bewaren

Oh ja nu weet ik waar het over gaat!
Ik heb zelf voor mijn cursisten ook zakjes klaargemaakt waar de poedersuiker en het eiwit poeder al in zitten zodat ze er alleen water bij hoeven te doen .
Daar bij viel mij ook op dat het eiwitpoeder  wat geler is dan de suiker.
ik weeg eerst het poeder af en daarna de suiker erop dus onderin de zakjes zit het gelige poeder .
Ik zal er gelijk bij zeggen tijdens de les dat dit dus het eiwit poeder is en alles OK is.
Zonde dat je het hebt weggegooid je had inge moeten vragen!(of was het tijdens de vakantie????

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

Re: icing bloemen bewaren

Ja Hoi!

Het was idd tijdens de vakantie van Inge. En ik was zwaar gestresst (zie Spidermantaart voor Georgie) dus had geen tijd om jullie om raad te vragen!
Nou ja maakt niet uit hoor, zo duur is het ook weer niet. Maar ik had een zak van Planet Cake en die was hagelwit (is trouwens inderdaad poeder waar je alleen water bij hoeft te doen) en toen leek het dus net of deze van " onze"  webshop bedorven was.

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

12

Re: icing bloemen bewaren

Ik denk dat die van planet cake gemengd was. Die van de webshop is alleen bij elkaar gedaan en niet door elkaar geroerd zeg maar. Daardoor kan je de afzonderlijke ingredienten nog zien.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Re: icing bloemen bewaren

Hoi Saskia,

Helaas........ Het leek mij een ideale oplossing, maar voor de zekerheid heb ik je stelling voorgelegd aan het voedingscentrum. Hieronder hun reactie:

"Salmonella komt voor in het hele ei, niet alleen op de schaal.
Het is dus om salmonellaproblemen te voorkomen onvoldoende alleen de buitenkant met alcohol te behandelen."

Ik hou me dus toch maar bij eiwitpoeder.......

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: icing bloemen bewaren

vanessa, ik heb het ineens maar gevraagd in de bakles vorige week. volgens mijn chef kan je vers eiwit een maand bijhouden. hij zegt, hoe ouder het eiwit, hoe beter, dan wordt het gemakkelijker om mee te werken. maar het moet wel in een doosje in de koelkast.
salmonella gevaar vond hij niet zo erg, blijkbaar komt het niet veel voor. ik ga het met hem toch nog eens over salmonella hebben.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

15

Re: icing bloemen bewaren

eiwit: op

16

Re: icing bloemen bewaren

In Nederland zijn in de supermarkten niet eens meer batterij-eieren te koop. En ik wil ze ook niet hoor.
Voor mezelf ben ik overigens niet zo bang voor salmonella. Alleen voor m'n kindjes pas ik er wel goed voor op. Eiwit eerst een paar dagen bewaren zou ik trouwens al helemaal niet doen......... heb nog geen problemen met verwerken gehad ;)

Groetjes,
mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.