Onderwerp: Lekkere kaastaart

Hoi iedereen,

Ik heb nog een heerlijk recept voor een kaastaart.  Mijn ganse schoonfamilie is hier gek op.  'k Dacht ik deel het even met het forum.

Nodig:
- 250 g speculaas
- 125 g boter
- 500 g platte kaas
- 200 g suiker
- 100 g gemengde noten
- 2 el bloem
- 3 eieren
- 25 cl room

Bereiding:
1) Maal de noten fijn en verkruimel de speculaas. Laat de boter smelten en voeg bij de noten en de speculaas. Als je vloeibare bakboter gebruikt, hoef je de boter niet vooraf te smelten.
2) Bekleed een springvorm met bakpapier. Leg het mengsel van boter, noten en speculaas op de bodem van de vorm en druk goed aan.
3) Klop de platte kaas op met de suiker, de bloem en de eieren.
4) Klop de room half op en voeg toe aan het platte kaasmengsel, roer goed tot je een homogene massa krijgt. Schep het beslag op de koekjesbodem en bak de taart 30 à 40 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven.

Opmerkingen:
- Je krijgt het mooiste (stevigste) resultaat als je volle platte kaas en volle room gebruikt, maar ik heb het gemaakt met de magere versies en dat lukte prima! Het enige verschil is dat je taart iets minder stabiel is.  Als je een magere versie gebruikt, moet je gewoon een extra lepel bloem toevoegen.
- Bak de taart tot ze gerezen is en bovenaan een goudgele kleur krijgt.
- Je kan de taart afmaken met een karamellaagje: verwarm daarvoor 100 g suiker met een kleine eetlepel water en een paar druppels citroensap en schep er wat hele noten door. Giet dat over de taart zodra ze uit de oven komt en je ze ontvormd hebt.

2

Re: Lekkere kaastaart

Misschien dom vraagje, maar wat is 'platte kaas'? :o

3

Ekeiram schreef:

Misschien dom vraagje, maar wat is 'platte kaas'? :o

:lol: Zijn we allebei dom ;) Ik vroeg het me ook af !!!!!!! Is soms mascrapone / roomkaas ???  Ben benieuwd naar het antwoord.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

4

Platte kaas is kwark ;)

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

Inderdaad, platte kaas is bij jullie kwark.  Sorry, heb soms wat moeite met de vertaling belgisch/nederlands.

6

Hallo Lieveheersbeestje, ik maak ook regelmatig kaastaart en gebruik zanddeeg als bodem. Wat mijn kaastaart wel heeft is dat er boven wat scheuren ontstaan. Heeft jouw kaastaart dat ook? Ik gebruik 25 gr. maiszetmeel. Misschien te weinig?

@ Christophe,
Ja, mijn kaastaart heeft dat ook, maar ik vind het niet erg hoor.  Die scheurtjes geven het een lekker "rustiek" tintje.  Deze taart moet er voor ons niet mooi uitzien, ze is gewoon superlekker en daar doen we het voor.
Ik gebruik geen maiszetmeel, ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je dat zou doen?  Om de taart nog te laten rijzen misschien?  Ik heb er geen ervaring mee, sorry.