1

Onderwerp: tas taart

Ik moet binnenkort een shopping bag maken voor een verjaardag.

Ik wil deze echter niet met biscuitmix maken, omdat dit gaat inzakken.

Ik heb dus een stevigere cake nodig.
Nou heb ik een recept van deze site gebruikt:
1 ei
30 g suiker
30 g bloem
snufje zout.

Ik heb met water gemeten hoeveel eieren ik nodig heb voor het bakblik (waren er behoorlijk wat het is een bakblik van 30 x 30 x 10)

Ik heb het gemixt in 2 delen 10 min, daarna bloem erdoorheen gespateld, niet gemixt.

Vervolgens in het bakblik gegoten en 60 min in de oven op 175 graden electrische oven.

Nou is het probleem dat hij niet omhoog komt. de taart rijst niet. Toen hij klaar was was hij goed gebakken en smaakte ook lekker, maar hij was maar 5 cm hoog en niet 10 cm.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe??

2 Laatst bewerkt door taartjejansen (07-10-2013 10:02)

Re: tas taart

Wat je hebt gemaakt is biscuit, in cake wordt over het algemeen boter verwerkt. Met biscuit kun je trouwens ook 3d taarten maken hoor, kruimelt alleen meer bij het snijden en moet beter gestut worden.

Gemiddeld is dit bovenstaande recept voor een bakblik van een halve liter. Als je hem echt in 1 x 10 cm wilt bakken heb je iets van 18 eieren nodig. Dat beslag kun je niet in 1 x maken tenzij je professionele gereedschappen hebt. In mijn grootste mengkom, die van mijn kenwood gaan maximaal 6 eieren. Ik klop op de hoogste stand de eieren, suiker en zout totdat het mengsel de dikte heeft van lobbige slagroom voordat ik het meel er doorheen meng. Als je echt zo hoog wilt gaan zou ik de taart in 2 of 3 lagen bakken, anders heb je ook de kans dat je biscuit heel droog wordt aan de randen doordat hij zo lang in de oven moet staan. Zo doet de gemiddelde banketbakker het trouwens ook bij zo'n grote taart, die bakt 1 grote plaat biscuit en snijdt daar dan meerdere rechthoekige stukken uit om samen met de vulling tot een hoge taart te komen.

Verder kan het zijn dat de temp van je oven te heet is, wat de termostaat aangeeft is niet altijd de temp in je oven zelf. Hier zijn al heel veel onderwerpen over. Gebruik de zoekfunctie anders even of kijk even bij de faq in het menu hiernaast. Daar is ook een onderwerp gewijd aan hoe je bodem zo hoog mogelijk wordt.

Succes!

Groetjes Petra

3

Re: tas taart

Heel erg bedankt voor het advies, ik had het inderdaad in 1 x gemaakt.

Ik ga het in delen proberen, kijken of me dat beter af gaat.

bedankt!