1

Onderwerp: Fondant of Marsepein

Waar  bekleden  jullie  de taart ,
Mee  in  is  dat fondant  of liever  met marsepein

2

Re: Fondant of Marsepein

Ik denk dat het heel persoonlijk is, het is maar net waar je aan gewend raakt!
Ik vind marsepein lekkerder en werk dus altijd met (zeelandia) marsepein en dat bevalt me prima voor het bekleden van taarten. Voor decoraties gebruik ik meestal fondant/modelingpaste.
Ik zou zeggen: gewoon beide eens uitproberen! Veel plezier!!

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

3

Re: Fondant of Marsepein

Ik gebruik alleen maar fondant maar das meer omdat ik en de mensen om me heen dat lekkerder vinden. Het heeft denk ik allebei voor en nadelen.

Bakken deed ik al zou ik nu toch ook besmet raken met het taartenvirus??

4

Re: Fondant of Marsepein

Toen ik net begon was ik er heilig van overtuigd dat ik marsepein meer zou gaan gebruiken aangezien ik dit stukken lekkerder vind.
Maar niets bleek minder waar: ik vind fondant veel zachter en soepeler om mee te werken, vooral met bekleden merk ik dit verschil.
Qua smaak vind ik fondant wat neutraler door het gebrek aan amandel wat je wel bij marsepein hebt. Ik heb altijd het idee dat ik op deze manier meer proef van de rest van de taart, dus de vulling en biscuit.

Eventjes mijn voor- en nadelen op een rijtje, op basis van mijn eigen ervaringen:

Voordelen fondant:
Smaak neutraler ten opzichte van marsepein
Soepeler en makkelijker kneedbaar
Fijnere textuur dan marsepein
Het hardt uit (in combinatie met tylosepoeder), dus goed voor stevige modelleer-werkjes

Nadelen fondant:
Voor het bekleden moet je er vlug mee werken in verband met uitdrogen
Vertoont snel barstjes als je het niet goed doorkneed als gevolg van het snelle droogproces
Voorgekleurde fondant wordt veelal wat 'doffer' wanneer je het doorkneedt

Voordelen marsepein:
Smaak is beter dan fondant (dit is mijn persoonlijke voorkeur)
Hardt niet uit, dus je hoeft er niet zo snel mee te zijn als met fondant

Nadelen marsepein:
Is door de toevoeging van amandel korreliger dan fondant
Stugger dan fondant en dus lastiger om door te kneden, voornamelijk grote stukken voor het bekleden
Niet geschikt om zware of instabiele werkjes mee te modelleren aangezien het niet volledig uithardt

5

Re: Fondant of Marsepein

ik gebruik voor het bekleden
zeelandia marsepein
maar als ik iets wil boetseren gebruik ik ook wel fondant vooral strikken en dergelijke

6

Re: Fondant of Marsepein

Ik ben het voor het grootste deel eens met wat Jolien al heeft genoemd hierboven.
Als toevoeging kan ik nog zeggen dat ik vind dat bij het zelf kleuren ik voor donkere kleuren het makkelijker vind om marsepein te gebruiken, dat kleurt makkelijker donker je hebt er minder kleurstof voor nodig dan bij fondant en fondant krijg ik ook nooit zo donker gekleurd als marsepein.
Als ik licht wil kleuren gebruik ik juist liever fondant dan marsepein, met fondant kun je echt lichte kleurtjes maken en dat lukt met marsepein (omdat het van zichzelf niet echt wit is) vaak niet zo goed.

Ik vind zelf fondant lekkerder, maar ik houd niet zo van amandelen..... Dus dat is dan wel duidelijk.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

Re: Fondant of Marsepein

bedankt  voor  bericht 
Hier word mens    nu  :)  :)  van
Gr Huisbakker

8

Re: Fondant of Marsepein

En dan kun je er ook nog voor kiezen om een combinatie van beiden te maken. (even veel marsepein als fondant) Hiermee heb je voor het bekleden het voordeel dat je niet zo super snel hoeft te werken om scheurtjes te voorkomen, kun je het prima zelf op kleur maken en smaakt het ook nog lekker...  ;)

Vormen die echt moeten uitharden kun je echter beter niet met marsefond maken.  :nooo

Succes met kiezen en uitproberen!

Dat is toch een TAART waard!

9

Re: Fondant of Marsepein

bedankt  voor  bericht   ;)
Hier word mens    nu  :)  :) van

Gr Huisbakker

10

Re: Fondant of Marsepein

Fondant!

ik vind de smaak van marsepein te overheersend op een taart.

Ik ga dus voor de meer neutrale smaak van fondant.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Fondant of Marsepein

Hoihoi,

Misschien een beetje een late reactie maar ik heb hier laatst toevallig een blogpost over geschreven.
Het komt een beetje op hetzelfde neer als de info hierboven, maar hier komt de tekst. Het is wel behoorlijke tekst hoor, hoop dat het interessant is voor jullie (even zonder plaatje) :

Fondant of Marsepein?

Aangezien ik vaak de vraag krijg wat nu precies het verschil is tussen marsepein en fondant, heb ik besloten hier een blogpost over te schrijven.

Bij het decoreren van o.a. taarten en cupcakes wordt het meeste gebruik gemaakt van fondant of marsepein. Veel mensen die net beginnen met taartdecoratie vragen zich vaak af wat het verschil is tussen deze twee en wat het beste is om mee te werken.

In deze post zal ik de verschillen tussen fondant en marsepein uitleggen en zal ik uitleggen wat mijn ervaring hiermee is met de voor- en nadelen hiervan.

Wat je uiteindelijk het fijnst vind om mee te werken en/of het lekkerst vind, verschilt per persoon en kan je alleen achter komen door ervaring. Misschien dat deze post je daarbij wel een beetje  kan helpen!

* Wanneer ik het over fondant en marsepein heb, heb ik het over rolfondant en rolmarsepein en niet de andere varianten hiervan.

Het gebruik en de mogelijkheden
Allereerst ga ik in op het gebruik en de mogelijkheden van marsepein en fondant. Marsepein en fondant zijn beiden zowel voorgekleurd als ‘blank/wit’ te verkrijgen, zodat je deze zelf kan kleuren met voedingskleurstoffen.

Daarnaast zijn deze allebei geschikt om taarten, cupcakes en andere lekkernijen te decoreren/bekleden. Ook kan je met beiden boetseren. Hier zijn echter wel kanttekeningen bij te plaatsen. Meer hierover onder het kopje verschillen.

Sommige mensen hebben sterk de voorkeur voor fondant anderen weer voor marsepein. Ook maken sommige mensen gebruik van marsefond (vaak in verhouding 1:1). Dit is een mengsel van marsepein en fondant. Daarnaast zijn er vaak mensen die marsepein gebruiken om taarten te bekleden en cupcakes te decoreren, maar bijvoorbeeld fondant gebruiken voor de decoraties, zoals boetseersels, bloemen en strikken, omdat fondant beter uithardt.

Het verschil in….

…De bereiding
Allereerst is er het verschil in bereiding tussen fondant en marsepein. Fondant wordt namelijk gemaakt op basis van suiker, terwijl marsepein gemaakt wordt op basis van amandelen. Hierdoor is de smaak van fondant en marsepein wezenlijk anders. Over smaak valt niet te twisten, dus je zult er zelf achter moeten komen wat je het lekkerst vindt!

Tip: Wanneer je een taart maakt voor iemand met een notenallergie, moet je in verband met de amandelen dus zeker geen gebruik maken van marsepein.

…Uiterlijk
Marsepein ziet er in tegenstelling tot fondant glanzend uit. Hierdoor heeft marsepein soms een wat ‘natte uitstraling'.

De structuur van marsepein is wat korrelig. Hoewel (rol)marsepein al een veel minder korrelige structuur heeft dan de 'normale' (figuurtjes) marsepein, omdat bij de bereiding hiervan minder amandelen worden gebruikt, is hij nog steeds korreliger dan fondant. Fondant is egaler van structuur.

Daarnaast zit er verschil in de kleuren van marsepein en fondant. Witte fondant is bijvoorbeeld echt spierwit, terwijl 'witte'/blanke marsepein een crèmeachtige kleur heeft. Ook is het met marsepein moeilijker om deze in heldere, frisse kleuren en pastelkleuren te kleuren, doordat  de basiskleur van blanke marsepein dus al niet wit is.

Om blanke marsepein toch wit te krijgen kun je deze kleuren met witte voedingskleurstof. Om andere heldere en frisse kleuren te verkrijgen met marsepein kun je ook eerst het beste witte voedingskleurstof toevoegen aan de blanke marsepein, voordat je deze kleurt in de kleur die je uiteindelijk wilt hebben.

Tenslotte kun je witte fondant toevoegen aan de blanke marsepein, waardoor er dus marsefond ontstaat. Hierdoor wordt de marsepein ook witter van kleur en vormt dus ook een goede basis om deze in andere lichtere kleuren te kleuren.

De donkere kleuren zijn weer veel makkelijker te maken met marsepein dan met fondant. Bij fondant is dit weer iets lastiger. Het lukt overigens wel, maar je hebt dan vaak veel meer kleurstof nodig.

… Boetseersels
Marsepein en fondant kunnen allebei gebruikt worden bij het maken van boetseersels. Feit is wel dat fondant sneller droogt en uithardt, waardoor de kans groter is dat je creatie langer in tact blijft.
Daarentegen is het wel zo dat je hierdoor met fondant snel moet werken, aangezien dit door het snelle drogen/uitharden ook sneller gaat korrelen en barstjes gaat vertonen. Dit laatste geldt ook bij het maken van andere vormen en het bekleden van taarten en cupcakes.

Tip: Verpak fondant altijd heel goed wanneer je dit even niet gebruikt, dit voorkomt uitdroging/

De voor- en nadelen op een rijtje

Fondant

Voordelen

Fondant heeft een egale structuur
Witte fondant is echt wit
Fondant is makkelijk te kleuren met lichte kleurstoffen
Met fondant kun je goed boetseersels en andere grote figuren maken, aangezien dit snel uithardt
Nadelen
Fondant droogt snel uit als je niet snel genoeg werkt en/of de fondant tussentijds niet goed verpakt als je het even niet gebruikt.
Fondant is wat lastiger te kleuren met donkere voedingskleurstoffen

Marsepein

Voordelen

Marsepein is makkelijker te kleuren met donkere voedingskleurstoffen
Je kan marsepein wit krijgen door deze te kleuren met witte voedingskleurstof
Marsepein hard niet snel uit, waardoor het minder snel uitdroogt


Nadelen
Marsepein heeft een korrelige structuur
Marsepein heeft een glanzende wat 'natte'uitstraling (dit vind ik persoonlijk minder mooi, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen)
Doordat marsepein niet helemaal uithardt, kun je er beter geen boetseersels en/of andere grote figuren mee maken

Mijn ervaring
Nu ik deze verschillen tussen marsepein en fondant heb uitgelegd ga ik in op waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Ik vind fondant persoonlijk het fijnst om mee te werken. De structuur voelt fijner aan.
Daarnaast vind ik taarten en cupcakes gedecoreerd met fondant er ook gewoon mooier uitzien.
Ik vind dit strakker, egaler en ik vind persoonlijk het glanslaagje van de marsepein niet zo mooi. Ook de kleuren van de fondant vind ik mooier uitkomen.

Als laatste vind ik de smaak van fondant ook nog eens lekkerder dan die van de marsepein. Kortom op alle vlakken scoort de fondant bij mij dus het hoogst!

Twijfel je na het lezen van dit artikel nog steeds?

Ik raad je hoe dan ook aan om het beiden een keer te proberen, zodat je zelf kan ervaren wat voor jou het fijnst werkt.

Met deze informatie in je achterhoofd is het dan misschien net wat makkelijker om een keuze te maken.

Mochten jullie nog andere vragen hebben over producten of materialen, stel ze gerust! Laat hieronder een berichtje achter of stuur mij een mailtje en dan zal ik deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden en misschien zie je jouw vraag terug in een van de volgende blogposts!