Onderwerp: ganache spuiten

ik zou graag een randje spuiten onderaan mijn met ganache overgoten taart maar ik merkte al snel dat de ganache na het opkloppen veel te dik of stevig was om te spuiten (ging niet door het spuitmondje). Weet iemand hoe dit komt en wat ikeraan kan doen.
Moest ik het niet goed krijgen wat kan ik onderaan doen om de taart mooi af te werken?

groetjes Inge uit Belgi

2

Re: ganache spuiten

Hoi Inge,
Er zijn, voor zover ik het weet, drie verschillende diktes ganache. En ik dacht dat dat lag aan de hoeveelheden room en chocola in een recept. Ik heb er pas een boekje over gekocht, dus moet het recept opzoeken als je dit wilt.
Maar misschien dat de andere dames hier al meer over kunnen vertellen?
Want ik heb alleen nog maar ganache gebruikt om te gieten of vullen. Volgens mij moet het wel stevig zijn om mee te kunnen spuiten, anders zakt het uit na het spuiten . Maar dat het niet door het spuitmondje komt is natuurlijk niet goed, misschien kun je ook even de zoekfunctie gebruiken bij recepten voor ganache, en er dan

3

Zou minder lang opkloppen niet helpen? Ik heb een paar keer ganache opgeklopt voor op cupcakes en dat was makkelijk te spuiten, daar gebruikte ik ganache voor gemaakt met 100 gram pure chocolade per 100 gram slagroom.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

4

Ik heb het recept gevonden hoor; het gaat om halfharde ganache, en dan gebruik je 1 kilo room op 2 kilo puur of 2,2 kilo melk of 2,4 kilo wit. En daar doen ze in mijn boekje nog eens 300 gram glucose in, dit zal waarschijnlijk wel de elasticiteit geven waardoor je de ganache goed kunt spuiten. Succes ermee!

Bedankt voor jullie reacties en opzoekwerk.
Het is uiteindelijk gelukt door de ganache lichtjes au bain marie op te warmen. Zo was het goed te spuiten en zakte toch niet in.