1

Onderwerp: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Ik heb het dus ook gekocht (sorry, had al een ander topic geopend maar weet niet hoe ik de titel kan veranderen) maar nu lees ik dus dat het eigenlijk gewoon niet veilig is ivm die weekmakers?

Voor degene die ook tafelzeil gebruiken, stonk dat ding bij jullie ook zo? Wat heb je er aan gedaan? Ik ben zo bang dat het fondant er naar gaat ruiken. Maar omdat ik maar voor 1x met 6 dames een taart ga maken, wil ik eigenlijk niet nog eens 5 bureauleggers van Ikea kopen.

Wat moet ik nou doen, wat kan ik het beste doen?
Ik weet nu al dat het een slapeloze nacht gaat worden, zit er zo mee in mijn maag :(

2

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Ik heb m ook gebruikt en gewoon eerst goed schoongemaakt. Het gaat niet in je fondant zitten.
En wat betreft die weekmakers..tja..doen wat je gevoel je ingeeft..

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

3

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Ik zou me er persoonlijk niet te druk over maken  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

4

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Haha thnx, ik ben zo een twijfelaar en kan er zo mee zitten..

Ik heb het zeil nu wel buiten liggen en dan maak ik het morgen goed schoon en dan ga ik het gebruiken hoor. Voor 1x kan het wel.

Als ik dit nou vaker ga doen kan ik altijd nog iets anders aanschaffen.

Hoe kan ik het zeil het best schoonmaken dan? Afwasmiddel?

5

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Maar is een (IKEA) bureaulegger voedselveilig?
Een tafelzeil wordt over het algemeen gebruikt om op een tafel te leggen, waar dan van gegeten wordt, en dus voedsel en zo op te zetten. Ok, meestal zit daar dan nog een bord tussen, maar ik denk, eerlijk gezegd dat een tafelzeil veiliger is dan een bureaulegger  ;)

6

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Wat zijn jullie lief!! Jullie hebben me erg gerustgesteld.

Het is alleen die geur die er van af komt maar hopelijk is dat na een nacht buiten te hebben gelegen minder.

Thnx dames!

En ik gebruik zelf the mat of die bureaulegger van Ikea en ik geloof niet dat er ooit iemand ziek van is geworden. (van die van Ikea hé)

7 Laatst bewerkt door Carina (06-09-2013 21:58)

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Als het vriendinnen zijn, dan leg je het toch gewoon uit hoe het zit. Anders zou ik toch zorgen voor een alternatief. Het is denk ik wel zo, dat Ikea bureauleggers ook zijn gemaakt van plastic en aangezien het buigzaam is, zit er naar mijn bescheiden mening ook dus weekmakers in. Maar ik ben geen plastic expert...
Het is maar 1 keer en taart eten met veel suiker is ook niet gezond, en zo kunnen we nog wel een keertje doorgaan.
Ik zou er wel eerlijk in zijn!

Veel succes met alle overwegingen.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Volgens mij doen die paar minuten dat je fondant in aanraking is met het zijl niet veel. Als je je fondant erin inpakt en het een paar maanden weg legt is het wat anders.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

zo voor 1 keer met vriendinnen
kan het tafelzeil wel denk ik
ga je het vaker doen zou ik wel op zoek gaan naar een andere oplossing
succes

10

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Gebruik altijd een tafelzeil voor het uitrollen van fondant en nergens last van.

Als je een nieuw tafelzeil hebt ruiken hebben die vaak een raar geurtje,lekker schoonmaken met afwasmiddel,buiten even laten luchten,en weg is je vieze geur.

Maar het kan ook aan de kwaliteit liggen van het tafelzeil,heb zelf 1 met stof aan de achterkant dus het is wel een dik tafelzeil

Succes

Re: Tafelzeil, niet veilig maar wordt wel gebruikt

Hoe zit het dan met plastic zakjes waar je fondant in bewaard, zijn ook buigbaar, zonder weekmakers lijkt me... :think:

Tafelzeil; mijn eerste taart maakte ik ook op mijn tafelzeil, doorzichtig met zwarte figuren er op....Nou, die zwarte figuren stonden daarna ook op mijn witte fondant! Ik heb t nooit meer voor taarten gebruikt, en gebruik nu dus idd de Ikea-mat! (*kannietzonder*!) :shh:

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten