1

Onderwerp: help, hoelang van te voren taart neer zetten???

Zaterdag moet ik mijn eerste bruidstaart op locatie brengen.dit is ook mijnneerste taart met fondant.werk normaal altijd met marsepein.
Taart word in de avond rond half 10 aangesneden,

hoelang van te voren kan ik hem al neerzetten??? Buiten de koelkast!

Vulling bestaat trouwens uit botercreme met canei en framboosjes en frambozenjam en taart is dus bekleed met satin ice en bakels bloemen

Hoop dat jullie me advies kunnen geven

Re: help, hoelang van te voren taart neer zetten???

Tsja, ik denk dat hier de meningen over kunnen verschillen. E.e.a. hangt o.a. Af van de omgevingstemperatuur en de vulling.
Ik moet zeggen dat ik de ervaring heb dat in 9 van de 10 gevallen de taart later wordt aangesneden dan in eerste instantie gedacht omdat het programma uitloopt of wijzigt. Onafhankelijk van de vulling laat ik het liefst een bruidstaart zo lang mogelijk in de koeling ( vaak zijn die trouwzaaltjes behoorlijk warm ) en probeer ze hooguit een half uur voor het aansnijden neer te zetten. Maar goed, zoals gezegd, afhankelijk van temperatuur, vulling en de tijd die je nog nodig hebt om de taart showklaar te hebben......iedereen zal daar wel zo haar eigen ervaringen mee hebben.....

3

Je hebt in ieder geval een vulling gekozen die niet perse in de koelkast hoeft, alleen natuurlijk liever wel enigszins koel....
Dus het hangt ervanaf hoe de situatie ter plekke en op die datum is (weer, locatie, temperatuur) maar met deze vullingen zou ik hem rustig twee tot drie uur uit de koeling laten staan.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

een half uur voor aansnijden is met botercrème echt te laat, dan is het nog hard en niet lekker. Maar ja, jij wilt natuurlijk ook niet pas zo laat de taart afleveren. Is er geen koeling ter plekke?
Maar (mits goed gestapeld) kan hij idd zeker wel 2u buiten de koelkast staan

Groetjes, Dorothea.

5

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil de fondant bloemen er op t laatste moment op doen en hem dan daar neer gaan zetten.ben bang dat anders de bloemen te zacht worden in de koelkast en inzakken :(

6

nijland schreef:

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil de fondant bloemen er op t laatste moment op doen en hem dan daar neer gaan zetten.ben bang dat anders de bloemen te zacht worden in de koelkast en inzakken :(

Ik heb ze laatst een nacht in de koelkast gehad (gemaakt met tylose erdoor trwns) en niks mee gebeurd.  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

7

Ik maak mijn taart met bloemen altijd de avond van te voren klaar zodat hij kant en klaar de koelkast in kan. Wel altijd kartonnen doos eronder voor het evt vocht. Nu heb ik een vrij 'droge' koelkast, maar ik heb nog nooit gehad dat mijn goed uitgeharde bloemen (gum paste van satin ice) zacht zijn geworden in de koelkast.
Eén keer heeft hij zelfs bijna 24 uur in de koelkast gestaan met bloemen en al, en ook dat is goed gegaan.

Succes!!

8

Ik heb eerder vlinders en bloemen met gum paste gemaakt. Die waren netjes hard opgedroogd. Op de dag zelf met eetbare lijm op de taart geplakt, en binnen een uur lag alles plat op de taart.

Iemand een idee waar het mis is gegaan?? Het is mijn eerste stapel / fondant taart. Zo zonde van al het werk om die vlinders en bloemen te maken...

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-F4IYXWGH.jpg

9

Ik heb eerder vlinders en bloemen met gum paste gemaakt. Die waren netjes hard opgedroogd. Op de dag zelf met eetbare lijm op de taart geplakt, en binnen een uur lag alles plat op de taart.

Iemand een idee waar het mis is gegaan?? Het is mijn eerste stapel / fondant taart. Zo zonde van al het werk om die vlinders en bloemen te maken...

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-F4IYXWGH.jpg

10

Ik heb 1 bruidsopdracht gehad, de dag was het ook warm buiten, ik had de taart gevuld met botercreme, & in de doos buiten de koeling weggezet, binnen was het een normale temperatuur, 20gr ofzo.. ik zette de taart een uur voor het feest etc op de plek.
Ik had hem Express met botercreme gevuld, ik had ook veel bloemetjes erop dus wou geen risico nemen.

i just LOVE it!