1

Onderwerp: Waarmee beginnen?

Hallo allemaal.

Allereerst mijn complimenten voor jullie prachtige taarten.
Ik vroeg me af waar je het beste mee kan beginnen? Met marsepein of met fondant?
Ik ga vanmiddag naar den bosch om mijn eerste spulletjes te gaan kopen maar ik heb wat hulp nodig van jullie waar ik het beste mee kan beginnen. En welke dingen zij echt noodzakelijk om te kopen voor je begind met het taarten maken?
Bakblikken heb ik in overvloed maar voor de rest heb ik nog niet erg veel dingen in huis.
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.

Groetjes Thea Berndsen

2

Re: Waarmee beginnen?

Hoi Thea,

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je een heel aantal dingen vinden hierover. Wat betreft marsepein of fondant, dat is heel persoonlijk, in de FAQ (links in je scherm) kan je het verschil lezen, en verder heb je echt veel aan de zoekfunctie!

Mijn website: Presentaart

3

Ik gebruik liefst marsepein omdat ik dat het lekkerst vind. Maar ben ook begonnen met bloemen maken van fondant omdat de kleuren zoveel mooier worden.

Ik kan echt basic sett van wilton aanbevelen. Die is erg compleet met 5 meest gebruikte tippen, spuitzekken, kleuren en nog een paar extra dingen.
Als je bloemen van marsepein wilt maken zou ik gumpaste kit van Wilton kopen. Die heeft 24 verschillende uitstekers, boek met foto's, pinnen, en nog een paar dingen wat je absoluut nodig hebt;)

Dit zijn de twee setten die ik het meest gebruikt heb in de 3 jaar dat ik actief ben met taart decoreren.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

4

Volgens mij wordt marsepein wat makkelijker gevonden om mee te werken. Je kan toch ook van allebei wat halen en zelf ondervinden wat voor jou het beste werkt? Komt wel op hoor!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Wat masha schrijft, fondant of marsepein is heel persoonlijk.
De een zweert bij marsepein, de ander bij fondant. ook de smaak is verschillend.
Dit is gewoon een kwestie van uitproberen.
Ikzelf werk bijna altijd met marsepein (behalve bij spierwitte taarten) omdat ik fondant niet lekker vind.
Echt noodzakelijk is niet veel, je hebt voor veel dingen alternatieven.
handige dingen zijn er wel.
een taartzaag is handig (maar ook met een mes kan je m doorsnijden), een smoother is handig om nadat je m bekleed hebt de boel strakker te krijgen, maar ook daar kan je je handen voor gebruiken, of bakpapier en iets anders glad.
Kleurstof om je marsepein of fondant verschillende kleuren te kunnen geven.
uitstekertjes, maar die kan je ook in de kleidoos van je kinderen vinden (als je die hebt) of bij zeeman/action heb je hele goedkope kleisetjes waar ook leuke uitstekertjes in zitten.
Om te beginnen hoef je niet echt veel uit te geven, als je eenmaal je eerste taart gemaakt hebt, ben je zo goed als zeker verslaafd en wil je alles hebben :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

6

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, maar verplaats en passant wel even je topic naar Taartdecoratie algemeen ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag