1

Onderwerp: Fondant kneden

Hallo,

Ik heb vandaag m'n 2e taartje gemaakt en ik vroeg me af of er een speciale manier van kneden van het fondant is. En Hoelang kneed je ongeveer?

Ik gebruik de fondant van funcake's, maar ik kneed me suf en nog heb ik het idee dat het niet soepel genoeg is. Want bij het uitrollen van de fondant beginnen de randen al een beetje te scheuren. Als ik uiteindelijk de hele lap wil pakken scheuren er echt gaten in.
Is het dan echt te dun uitgerold? Ik heb 600gr gebruikt voor een 20cm taartje.

Ik ben een beginner vandaar de vragen. Ik snap er helemaal niks meer van aangezien m'n eerste taartje op een paar scheurtjes op de rand na goed was.

Wat me ook niet lukt is als ik de fondant uitrol, dat het dan een mooie ronde lap blijft? Heb al vaak naar filmpjes gekeken maar toch blijft hij vervormen. Heeft iemand daar nog tips voor?

Groetjes van ' het groentje'

2

Re: Fondant kneden

Rol je je lap wel over je roller of onderarm om hem te pakken? Als je hem met je vingers oppakt, zal hij altijd rekken en scheuren.

Of is je fondant wellicht te droog. Als je je handen een heel pietsie nat maakt en dan gaat kneden, knapt het vaak wel op. Ik denk niet dat je te weinig fondant hebt gebruikt hoor.

Uitrollen van fondant: steeds een kwartslag draaien na elke uitrol en dan wordt hij mooi gelijkmatig.

Tieneke

3

Re: Fondant kneden

Een echt ronde lap heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.....

Ik kneed tussen de zeven en tien minuten denk ik, als ik zelf kleur nog langer.

Oppakken van de lap doe ik ook over de roller, of met "the mat" in een keer.

De randjes scheuren soms wel een beetje, maar die gaan er toch af bij het bijsnijden.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Re: Fondant kneden

Om het soepeler te krijgen even een paar seconde in de magnetron doen.
Kijk wel uit want het kan gloepie heet zijn!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

5

Re: Fondant kneden

Hierboven staan al goede tips. :Y

De magnetron is inderdaad ideaal om je fondant iets minder stug te maken. :)
Heel iets Crisco aan je handen werkt fijn, vind ik.
Als je fondant erg droog is, kan het helpen om er een beetje (Wilton) glycerine door te kneden.

Het kneden (en kleuren!) van fondant lukt prima met de kneedfunctie van de broodbakmachine. :)

Succes!

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!