1

Onderwerp: [spoedje] biscuit wil niet uit blandavorm

Goed, zojuist weer een lading van 6 boltaartjes verpest.. Ze willen gewoon niet uit de vorm... Ik snap echt niet waarom niet.

Ik smeer ze flink in met boter, zoals ik altijd doe. De ene keer glijden ze er zo uit, de andere keer kan ik de ene na de ander weggooien.

Aangezien ik voor morgen 24 boltaartjes nodig heb, zie ik het niet zitten om ze te blijven verpesten.

Heeft iemand de ULTIEME tip, om een 12 cm blanda biscuitje mooi uit de vorm te krijgen?
HELP!

.. Want taart kan altijd!!

2

Re: [spoedje] biscuit wil niet uit blandavorm

Lejow schreef:

Goed, zojuist weer een lading van 6 boltaartjes verpest.. Ze willen gewoon niet uit de vorm... Ik snap echt niet waarom niet.

Ik smeer ze flink in met boter, zoals ik altijd doe. De ene keer glijden ze er zo uit, de andere keer kan ik de ene na de ander weggooien.

Aangezien ik voor morgen 24 boltaartjes nodig heb, zie ik het niet zitten om ze te blijven verpesten.

Heeft iemand de ULTIEME tip, om een 12 cm blanda biscuitje mooi uit de vorm te krijgen?
HELP!

probeer eens met bakpapier in de vorm

3

Of op zijn kop laten afkoelen. Door de stoom/condens uit het gebak lost je taart vaak wel uit de vorm.

Tieneke

4

ik doe altijd twee strookjes bakpapier. Kruislings zeg maar. Dan kan je ze daaraan eruit tillen. Succes!

5

Dat wordt naar de winkel om bakpapier te halen.. want dat is.. OPPERDEPOP!

6

Anders smijt ik die blandas door het raam denk ik haha!

Langer in de vorm laten, er op slaan met een pollepel, ik heb het allemaal geprobeerd.
En ik snap gewoon niet waarom het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet..

7

Juist niet in de vorm laten. Eenmaal uit de oven meteen op zijn kop eruit halen. Anders blijft hij juist plakken is mijn ervaring. 
En anders een nat doek op de bol doen helpt ook wel.

8

Ik gebruik bakspray van bouwhuis, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan. Goede tip is idd met bakpapier

9

Invetten, en daarna de vorm nog even bestuiven met bloem wil ook wel eens helpen.

10

Vast veeeeel te laat, maar voor de volgende keer:
mijn biscuits kwamen altijd in 2 stukken eruit met boter, boter met bloem, alle combi's geprobeerd. Die veel te dure bakspray van Dr. Oetker en alles komt er perfect uit! Het is best duur, maar ik heb bedacht dat het goedkoper is dan alle taarten twee of meer keer moeten bakken ;-)

Groetjes,
Marieke

11

Dat ga ik ook maar een keer proberen Grantaime!
Is die te koop bij de supermarkt?

Uiteindelijk heb ik er echt 12 verpest ofzo  :mad:
De bakvormpjes bekleden met bakpapier hielp wel redelijk, maar ze kwamen er nog niet allemaal heel uit.

En nogmaals, ik snap het niet, ik doe het altijd hetzelfde, en de ene dag glijden ze er zo uit en de andere dag is het dus dit gedoe.

12

Die van bouwhuis is volgens mij goedkoper en werkt net zo goed. Ik ben er heel tevreden over, maar dan moet je natuurlijk wel ook nog verzendkosten betalen.

13

Ja, ik haal het altijd bij AH. Maar hebben ze geloof ik bij elke supermarkt, gewoon bij de bakproducten. Is een klein rood spuitbusje :) Ik doe trouwens wel altijd veeeel sprayen, echt zorgen dat ieder hoekje en gaatje bedekt is. Zoals ik zei: ik geef tegenwoordig liever wat meer uit aan dat spul dan al die mislukte taarten... Voel de frustratie alweer opkomen :lol:

Groetjes,
Marieke

14

Ik gebruikte altijd bakpapier (kruislings in de vorm doen) maar hoorde toen van de bakspray van dr.oetker en sinds die tijd doe ik (bijna) alles met de bakspray!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

15

Mijn ervaring met bakspray is dat de bovenste laag van de biscuit dan los gaat zitten. Ik ben er dus heel zuinig mee...
De kleine blanda's smeer ik in met ruim boter en dan doe ik er een laagje bloem over. Werkt perfect. Ik los ze wel direct als ze uit de oven komen. Even met 2 panwanten aan een klap tegen de zijkanten geven en ze zijn los.

Als hij niet goed uit de vorm komt, kan het ook zijn dat ie nog net niet helemaal goed gaar is!
Een biscuit dat goed gaar is zal aan de randen namelijk wat terug trekken, waardoor deze los van de vorm komt.
Mijn tip is dus, gewoon nog een paar minuutjes extra in de oven laten staan.

Dat is toch een TAART waard!

16

bakspray!

en dan niet gelijk insprayen. met alle vormen trouwens..
als je klaar bent met mixen, dan pas sprayen en gelijk de mix erin. anders druipt het vet naar de onderkant.