1 Laatst bewerkt door jo-oosie (15-08-2013 10:31)

Onderwerp: Help, help, help.... !

Topic onderwerp klinkt ietwat wanhopig en dat klopt....   :s

Wie o wie in omgeving Terneuzen zou mij een privé-lesje in bekleden willen geven?

Ik ben geneigd om te stoppen met taarten maken omdat ik het gewoon niet netjes voor elkaar krijg.

* ik kneed mezelf een ongeluk
* ik rol e.e.a. uit op een Ikea mat
* dan op de taart

en dan begint het geklier

# scheurtjes op de rand
# kreukels onderaan
# lucht onder de fondant

GRRRRRRR   :x

Af en toe gaat het beter, maar aangezien ik niet weet waar dat dan weer door komt, kan ik het ook niet op dezelfde manier doen.
Ik doe het voor mijn gevoel altijd op dezelfde manier namelijk...   :grr:

En ik wil eigenlijk helemaaaaaaaaaaaaaal niet stoppen, maar zie elke keer meer op tegen het afsmeren (wat nu iets beter gaat), maar vooral het netjes bekleden.........

Dus, nou ja....  de vraag lijkt me duidelijk  :s

groetjes jo-oosie

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: Help, help, help.... !

Ik kan je niet helpen, want ik woon te ver weg... Maar  heb je een smoother? Dat wil al wel een heel stuk helpen. En kreukels onderaan komt vaak doordat het te dun is uitgerold. En scheurtjes lijkt op toch te veel uitgedroogd....
Ik wens je veel sterkte en anders toch maar (nog) een workshop?

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

3

Re: Help, help, help.... !

Heb je al meerdere merken fondant geprobeerd?

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

4

Re: Help, help, help.... !

Teiget schreef:

Ik kan je niet helpen, want ik woon te ver weg... Maar  heb je een smoother? Dat wil al wel een heel stuk helpen. En kreukels onderaan komt vaak doordat het te dun is uitgerold. En scheurtjes lijkt op toch te veel uitgedroogd....
Ik wens je veel sterkte en anders toch maar (nog) een workshop?

Hoi, ja, ik heb er zelfs 2  :D
Maar die leek nu vast te 'plakken' aan de taart, ik had wel crisco op mijn handen tijdens het kneden, komt daar misschien van?

Ik had de fondant nu tussen 2 Ikea matten uitgerold, dus uitdrogen lijkt me stug en ik denk dat hij nu zelfs iets te dik was (toch wel zeker ruim 3 mm)

Bedankt voor je reactie, hoop idd van iemand een keer de kunst te leren voor zo'n soort taart, want met het bekleden van bijv een bolletje (blanda)  heb ik geen probleem

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

5

Re: Help, help, help.... !

Henriette34 schreef:

Heb je al meerdere merken fondant geprobeerd?


ja, Bakels en nu Funcake  :/

Wat heb je een geweldig onderschrift trouwens  :Y

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

6

Re: Help, help, help.... !

;-)

Funcakes vind ik zelf vreselijk om mee te werken, wordt snel droog en scheurt snel. Bakels vind ik wel prima.

Om luchtbellen te voorkomen, inderdaad goed kneden, maar op het eind kneed je alleen nog maar door te duwen. Niet over elkaar heen wrappen zeg maar, want dan duw je er steeds nieuwe lucht in.
Je hebt een bal en die kneed je door hem alle kanten op te duwen.dan duw je alle lucht eruit.

En kwa scheurtjes... niet te lang wachten, want dan wordt het droger en gaat het scheuren. Ik gebruik maar heel klein beetje crisco. Meestal rol ik los uit op het aanrecht zonder mat en dan doe ik er wat maizena of poedersuiker onder. De 2 merken waarmee ik echt nooit scheuren heb, zijn Covapaste (oa te koop bij tlcs) en Callebaut (maar Callebaut is best duur).

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

7

Re: Help, help, help.... !

Ik vind 3 mm echt niet te dik, zeker niet om te bekleden. Ik denk dus dat je te dun uitrolt en misschien te veel trekt aan de lap, waardoor er op de rand scheuren ontstaan. Dit gebeurt (bijna) zeker als de lap te dun en te groot is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en deze is soms te slap waardoor het bekleden ook niet echt makkelijk is. Als ik de lap op de taart heb gelegd duw ik eerst de randen aan. Dan kunnen deze alvast niet meer scheuren  ;)

jammer dat ik te ver weg woon. Had je anders graag geholpen  :Y

8

Re: Help, help, help.... !

Ik zou zeggen.....kom maar af .....

Happy Cake Day!

9 Laatst bewerkt door jo-oosie (15-08-2013 21:12)

Re: Help, help, help.... !

evelotte schreef:

Ik zou zeggen.....kom maar af .....


da's lekker dichtbij, had er niet eens aan gedacht toen ik vanmorgen 'wanhopig' mijn vragen op  internet slingerde...   :D

ik bel of spreek je wel een keer om wat af te spreken, heb morgen nog een uitdaging op stapel staan (nou ja, als 'ie klaar is mag die gestapeld op de taart van vandaag...   O-)    ), en dan heb ik voor de komende weken wel ff taart genoeg gezien, haha...

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

10

Re: Help, help, help.... !

De scheurtjes ligt en aan de fondant.
Had eerder bakels en kneedde me suf..smootheren en toch iedere keer die scheurtjes! Grrr
Op het forum naar recensies van fondant gezocht en daar scoorde Callebaut heel erg goed.
Geprobeerd: serieus...nooit meer iets anders.
Buiten de heerlijke smaak is ff structuur mooi fijn. Hoef me niet meer suf te kneden en heb nooit never ever meer scheurtjes.

3 mm is juist een mooie dikte voor het bekleden. Te dun krijg je idd kreukels.
Met 3 mm kan je het fondant goed overbrengen op de taart, de randen mooi aandrukken zonder te scheuren en smootheren zonder het te dun te wrijven.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

11

Re: Help, help, help.... !

jo-oosie schreef:
evelotte schreef:

Ik zou zeggen.....kom maar af .....


da's lekker dichtbij, had er niet eens aan gedacht toen ik vanmorgen 'wanhopig' mijn vragen op  internet slingerde...   :D

ik bel of spreek je wel een keer om wat af te spreken, heb morgen nog een uitdaging op stapel staan (nou ja, als 'ie klaar is mag die gestapeld op de taart van vandaag...   O-)    ), en dan heb ik voor de komende weken wel ff taart genoeg gezien, haha...

Ik ben nu druk bezig met  voorbereiding van het kinderfeestje voor morgen van mijn jongse spruit  ;). ( high tea party  + dienblad versieren)

Voor de 31e heb ik een taart nodig voor mijn oudste spruit  ;) .
Misschien kan je tegen die tijd wel komen?
Ik hoor je wel.

Succes met je uitdaging!

Happy Cake Day!

12

Re: Help, help, help.... !

met fondant kan ik niet werken...
marsepein vind ik persoonlijk echt veel makkelijker, en lekkerder.