1

Onderwerp: Fondant decoratie uitgedroogd

Hoi allemaal,

Begin september wordt er een baby verwacht en voor deze gelegenheid wil ik graag een geboortetaart maken.. Nu had ik bedacht om als decoratie, aan de zijkant een waslijn te maken.. Twee weken geleden heb ik de kleertjes vast uitgesneden uit fondant, omdat ik er van overtuigd was dat deze lang bewaard konden blijven.. Tot mijn grote verbazing zag ik gister dat de kleertjes bijna helemaal uitgehard zijn! Dat was niet de bedoeling.. Dat ze een beetje hard zouden worden.. Geen probleem, maar dat ik ze straks niet meer kan buigen in de vorm van de taart om ze mooi op te kunnen plakken, wel..

Nu mijn vragen.. Ik heb ze laten drogen in een gewoon plastic bakje met deksel, op een kartonnetje.. Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan ik ze nog wat zachter krijgen zodat ze weer wat flexibeler worden? Zijn ze nu nog eetbaar? Of moet ik nu gewoon nieuwe maken en hoe kan ik ze dan het beste bewaren?

Graag hoor ik van jullie!!

2

Re: Fondant decoratie uitgedroogd

Ik pak de decoraties, die juist niet uit moeten drogen, altijd in huishoudfolie in en dan in een zipzakje. Ik gebruik wel marsepein, wat minder snel uitdroogt dan fondant.
Jouw decoraties kun je nog wel eten maar kun niet meer flexibel krijgen.
Alleen....je zegt dat je de decoraties hebt laten drogen in een bakje...Hoe droog wilde je de decoraties dan hebben  ;)
Ik zou sowieso de decoraties niet op een kartonnetje leggen, maar op een stukje plastic (huishoudfolie, plastic insteekhoesje) ivm plakken aan het karton (gebeurt bij mij wel iig  ;) )
Sommige leggen decoraties ook een paar dagen/weken in de vriezer en leggen deze dan op de taart. Ik doe dit soms, maar dan maar heel kort zodat de decoratie hard genoeg is om niet uit vorm te raken

3 Laatst bewerkt door Esther68 (15-08-2013 09:34)

laptop had weer zijn kuren... :|

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Inmiddels had ik vanmorgen besloten om ze toch maar opnieuw te maken.. Ze smaakte overigens ook niet bijzonder lekker meer :nooo .. Heb ze verpakt in huishoudfolie.. Begrijp niet dat ik dit de vorige keer ben vergeten!! Wilde ze niet laten drogen, maar als ze iets zouden aandrogen was dat geen probleem.. Daarna in een pedaalemmerzak verpakt en in een plastic bakje.. Dan moet het nu goed gaan  :D

Overigens zat op dat kartonnetje de vorige keer wel een laagje bakpapier..

Hoop dat ze zo beter blijven...

5

Ik gebruik altijd showtassen, ideaal! Dan hoef je ook niet te frommelen met folie wat steeds aan elkaar plakt.