1

Onderwerp: Nieuw en direct een vraag

Hallo,

Ik heb me een paar dagen geleden voorgesteld.. en heb direct een paar vragen! Aangezien op dit moment mijn biscuitmix in de oven zit, voor mijn eerste taart.
Maar ik vroeg me af: waar kan ik mijn vragen het beste stellen? Niet op dit forum denk ik? Nouja ik hoop dat er voor nu iemand op reageert.

Allereerst moest er om de biscuitmix te maken 21 ml water bij. Mijn maatbeker begint bij 100 ml en is smaller van onder, loopt breder naar boven dus het begon al met de vraag: hoe weet ik hoeveel 21 ml is??? Hebben jullie hier iets handigs voor?
Nadat het beslag was gemaakt moest ik het in de vorm doen. Het was heel lastig om te zorgen dat het beslag gelijkmatig in de vorm ligt. Maakt dit uit en zo ja, hoe kun je het zo 'glad' mogelijk maken want het plakt nogal.
Ik wil morgen verdergaan met mijn taart en lees verschillende dingen over het bewaren van de taart. Ik wil hem zo direct laten afkoelen en dan inpakken in vershoudfolie en voor de zekerheid een pedaalemmerzak erom heen. Niet in de koelkast of vriezer. Is dit goed?
Alvast bedankt voor de tips, ik duim ervoor dat het lukt!

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

2

Re: Nieuw en direct een vraag

Je kan het ook even wegen natuurlijk de ml

Wat betreft het gelijkmatig verdelen even met de lepel eroverheen
en anders even goed tikken aan de onderkant.

Je hoeft je biscuit niet in de koelkast of vriezer te bewaren als hij maar luchtdicht verpakt zit

3

Oke!! Is 21 mililiter dan 2,1 gram of...? Sorry ben daar niet zo goed in. Bedankt voor de tips ;)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

4

Deze vraag is inderdaad niet voor de rubriek Stel je hier voor..........

[MOVE] -> bakken & vullen

5

21 ml water is 21 gram.......als je een nauwkeurige weegschaal hebt makkelijker dan een maatbeker die per 100 ml gaat.

6

Oke :Y . Ik zal de vraag voortaan ergens anders stellen.
Nu nog hopen dat ik de taart er makkelijk uit krijg. Je moet de taart omdraaien had ik gelezen (onderkant wordt bovenkant). maar hij ziet er nu heel bol uit dus moet je de onderkant dan afsnijden met een taartzaag of zakt dat nog in?

7

Je kunt je water wegen, maar wat ook handig is, is een spuitje bij de apotheek kopen, dan kun je heel nauwkeurig je water doseren.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

8

je kunt hele ienie-mini maatbekertjes kopen, als je ze vaak gebruikt zou ik dat zeker doen.

en glad maken kan met een lepel, maar ook met een deegschraper, zo´n plat, halfrond schijfje, te koop in de kookwinkel, vind ik wel erg handig, vooral als je op de bakplaat bakt en een groot oppervlak hebt.

en je taart wordt wel platter, is de bolling te erg, kun je altijd nog het ergste er afsnijden.

veel plezier met je taart :Y

9

Ik had van de jongste nog een inieminie fles.
Tot 125ml en die heb ik uitgekookt en daar meet ik het altijd mee

10

O ja, slim!
Een spuitje en deegschraper dus. Zal ze zsm aanschaffen.  :thumb:

11

Ik heb een klein maatbekertje bij de Hema gekocht (jaar of vijf geleden) die loopt tot 150 ml.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

12

Wat ook handig is,is zo'n maatbekertje wat je bij de kapperswinkel krijgt.Die beginnen volgens mij met 10 ml.En voor vragen kan je hier echt wel op het forum terecht hoor.Wat ik al allemaal gevraagd heb,toen ik net begon met bakken....... :lol:
En ik weet nog niet alles hoor. :nooo
Gewoon vragen,hoe stom de vragen volgens jou misschien ook lijken.
Er is altijd wel iemand die je te woord wilt staan hoor.
En je moet maar zo denken: iedereen is ooit eens begonnen met bakken en wist ook niet meteen alles. ;)

groetjes yvon

13

"yvonne 72" schreef:

Wat ook handig is,is zo'n maatbekertje wat je bij de kapperswinkel krijgt.Die beginnen volgens mij met 10 ml.En voor vragen kan je hier echt wel op het forum terecht hoor.Wat ik al allemaal gevraagd heb,toen ik net begon met bakken....... :lol:
En ik weet nog niet alles hoor. :nooo
Gewoon vragen,hoe stom de vragen volgens jou misschien ook lijken.
Er is altijd wel iemand die je te woord wilt staan hoor.
En je moet maar zo denken: iedereen is ooit eens begonnen met bakken en wist ook niet meteen alles. ;)

Ps..wel de taart showen he?!  ;-)

groetjes yvon

14

Bedankt Yvonne voor je peptalk, ja je hebt gelijk en al doende leert men dus ik ga straks verder met vullen en bekleden, ben heel benieuwd hoe het zal gaan! Thanks  :)

15

De taart is klaar! Heb er foto's van gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik de foto hier op het forum kan plaatsen..
Hij is voor een eerste taart denk ik wel oke, lang niet perfect, maar ben wel trots  :Y
Er waren een heleboel dingen waarvan ik dacht: hmm dit gaat niet zoals op het filmpje  :P
Ik had poedersuiker op de tafel waar ik de fondant uitrolde, maar kon niet voorkomen dat er op de bovenkant toch wat poedersuiker terecht kwam waardoor de taart er een beetje doffig uitziet. Ook zat er een scheur aan een kant (de fondant niet goed genoeg gekneed denk ik). En bij het afsnijden van de rand sneed ik denk ik te dicht op de taart want de onderkant van de taart kwam er een klein stukje onder vandaan...
Bij het versieren iets teveel botercreme op de achterkant van de fondanten sterretjes gedaan waardoor je die zag langs de figuurtjes, zo ook met water (heb een paar figuurtjes met water en een paar figuurtjes met botercreme vastgeplakt).

Heb nog veel te leren, denk ook dat het slim is om toch eerst een workshop te volgen. Ik hoor graag wat tips en hoe ik mijn taart kan showen!

16

lady-vall schreef:

De taart is klaar! Heb er foto's van gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik de foto hier op het forum kan plaatsen..

heb met wat hulp de taart als profielfoto kunnen nemen

17

mamski schreef:

Je kunt je water wegen, maar wat ook handig is, is een spuitje bij de apotheek kopen, dan kun je heel nauwkeurig je water doseren.

Wow ik heb even op de facebook gekeken, dát is nou mijn doel, om zo te kunnen bakken...hoe máák je zulke dingen??! Zo mooi afgewerkt. Dat kasteel is echt geweldig..ben jaloers ;)! Heb je een cursus gedaan oid???

Een knappe 1e taart hoor  :thumb:
En verders oefening baart kunst.......dus nog veel bakplezier!

19 Laatst bewerkt door mamski (11-08-2013 17:09)

lady-vall schreef:
mamski schreef:

Wow ik heb even op de facebook gekeken, dát is nou mijn doel, om zo te kunnen bakken...hoe máák je zulke dingen??! Zo mooi afgewerkt. Dat kasteel is echt geweldig..ben jaloers ;)! Heb je een cursus gedaan oid???

Hee wat een leuk compliment.
Nee ik heb nooit een cursus gedaan, eigenlijk veel op internet, google en vooral hier op het forum afgekeken en ook de nodige vragen gesteld.
En die kasteeltaart is niet zo moeilijk als je denkt.

Je taart ziet er goed uit, mooi gedaan
:thumb:

Om een foto te plaatsen heb je misschien wat aan deze link:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723
Ik heb  mijnalbum.nl aangemaakt en hieruit plaats ik op het forum.

succes

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

20 Laatst bewerkt door Siena (11-08-2013 19:30)

Als je biscuit erg bol word, dan staat de temperatuur van je oven te hoog.

Wat de oven aangeeft qua temp, is niet altijd de werkelijke temp in de oven, even uitproberen dus.

Ik heb dat pas ook ondervonden,
en bak mijn biscuits nu, volgens de knop op de oven, op 130graden,
maar ze worden super!

Gebruik je de mix van funcakes?

dan heb ik zo nog een heel handig tabelletje voor je qua verhoudingen,
die heeft mij ook erg geholpen met het maken van een goede biscuit!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

21

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

22

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=225878
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

nog even twee handige topics over hoe je je taart mooi strak krijgt.

van handig vullen, tot afsmeren, en bekleden.

23

Vind je taart erg mooi geworden hoor!
Toppie!!  :thumb:  :thumb:  :thumb:
Ga vooral zo door.
Zelfs de meest ervaren baksters hebben af en toe een plooitje of een scheurtje in de fondant hoor.
Als ik wel eens de onderrand te kort hebafgesneden,dan plak ik er gewoon een leuk sierrandje tegenaan,dan zie je er niets meer van. :shh:   ;)
En als je vragen hebt,gewoon stellen.

groetjes yvon

24

Super bedankt voor al die lieve berichtjes, ga ervan blozen haha  :o
Maar dit zorgt er wel voor dat ik gemotiveerd ben om verder te gaan.
En die tabellen zijn zeker handig, achter op het pak van funcakes staat ook al een tabel maar deze is veel specifieker, zelfs de hoogte van een taart komt aan bod. En die andere how-to's zijn ook heel handig, bedankt!