1

Onderwerp: taart 'valt' scheef uit de vorm

Ik heb de laatste paar taarten toch wel een dingetje waar ik met onwijs aan zit te ergeren! Steeds als ik de taart uit de PME vorm stort dan gaat ie scheef, het midden zakt ook meteen in. Ik maak zelf mijn biscuit van maizena, eieren, bloem en suiker. Maar het lijkt wel of ie te zacht is ofzo? Als ik er in prik met om te kijken of hij gaar is komt mijn prikker er droog en schoon uit...
Kan iemand mij advies geven want ik weet het echt niet meer. Heb de temperatuur al op laten lopen van 160 naar 180, werkt ook niet, ik bak op 160 trouwens.
Ik zit nu te denken, dit probeeem heb ik alleen in de grote vorm van 25 cm doorsnee..
Wie o wie kan mijn helpen...?

2

Re: taart 'valt' scheef uit de vorm

Ik heb geen idee?
Is een bakmix misschien een optie voor je?
Heb er verschillende van geprobeerd en mislukt eigenlijk nooit.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

3

Het kan zijn dat je biscuit nog net niet gaar is ook al komt de prikker er droog uit. De 25 cm heeft wat meer baktijd nodig dan bijv. de 20 cm. Gewoon een paar minuten langer bakken proberen.

4

langer bakken heb ik ook al geprobeerd maar ook dat gaat niet goed.. Bakmix doe ik liever niet, vindt dit biscuit toch echt het lekkerste :). En als ik hem op lagere temperatuur bak (140 graden) en iets langer, maakt dat verschil?

5

bak je elektrisch of hetelucht? Ik bak altijd op 180 graden elektrisch = 160 hetelucht.

6

Ik bak met hete lucht op 160 graden. Zou het kunnen komen omdat de eieren van de afgelopen taarten groter zijn? Dat de taart gewoon te luchtig wordt omdat er te veel eieren in zitten...? Dat is het enige wat er anders is.. Ik ga er een bakken met een ei minder...

7

Wat je nog beter kunt doen is de hoeveelheid eieren gewoon even wegen. Een medium ei zonder schaal weegt ongeveer 50 gram. Dus even kijken hoeveel eieren je nodig hebt voor het recept en dat maal 50 doen. En daarna je grote eieren wegen totdat je de juiste hoeveelheid in grammen hebt...

8

Oplossing gevonden... 1 ei minder (bij grote eieren) en gewoon ietsje onbenulliger de bloem en maizena er door heen spatelen. Ik deed dat heel voorzichtig waardoor het gewoon te luchtig bleef, bij de laatste drie taarten iets minder voorzichtig en ze komen er weer prachtig uit!

Iedereen bedankt voor het mee denken  :D

9

:thumb: