1 Laatst bewerkt door AnneSophie (03-08-2013 17:32)

Onderwerp: Geschift...

Ik heb echt al een aantal keren de cheesecake met zomervruchten gemaakt van de hummingbird cakebook. Gaat altijd goed tot vandaag. :nooo
Ik gebruik 750 gr mascarpone, suiker, 3 eieren, theelepel vanilledinges.
Eerste keer eieren een voor een toegevoegd na vijf minuten uit de koelkast, en het mengsel schiftte zogauw ik het in de oven zetten, dat had ik alleen niet door, pas toen hij na een uur nog vloeibaar was ging er een lichtje branden. Erg viezig van binnen.
Dus naar de super voor nieuwe mascarpone, eieren op kamer temperatuur en vrolijk nog eens.
Deze is wel vast geworden maar heeft dat rare bruine bovenkantje zoals de eerste.... Ga hem laten opstijven en kijken wat het wordt.
Oja, ik gebruik altijd een waterbad, in een groot bakblik zet ik mn pie vorm ( lage ronde vorm, waar precies mijn 20 cm springvorm in past, zodat het water niet bij de springvorm kan komen)

Zoals gezegd, heb hem al een keer of 5 Gemaakt en dit is me nog nooit overkomen.
Iemand ideeen of ervaringen? Te warm? Heb de mascarpone een paar minuten geklopt met de suiker voordat de eieren op kamer temp werden toegevoegd ( de tweede keer dan).

pffft ben helemaal uitgebakken

Re: Geschift...

Hoi,

Dit is de definitie van schiften: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schiften
Omdat het bij jou nog nooit is voorgekomen denk ik dat het aan het warme weer kan liggen. Heb je het wel eens gemaakt toen het ook buiten 26 graden of meer was?

3

Nee, dat klopt. Heb hem van de winter gemaakt. En in het voorjaar. Maar ik zou zeggen, als alles op kamer temperatuur is, dan is het allemaal op 25 graden...
Er gaan bevroren zomervruchten in ( pakje van albert hein) als je die er bevroren in doet blijft het mooi wit. Maar daar is het temperatuur verschil tussen room en eieren natuurlijk wel groter mee. Kan dat?

4

Komt het dan niet door het temperatuurverschil tussen de mascarpone-eieren en het bevroren fruit? Is je tweede wel gelukt?

Tieneke

5

Hoi,
Nee, tweede heb ik ook door de wc gespoeld. Ziet er heel vies uit ( grijzig, je voelt hem al) .Het rare bij de tweede was dat het goed begon, hij werd mooi wit aan de bovenkant. Heb de ovendeur niet geopend... En na een kwartier of zo werd het drap.
Gelukkig heb ik de officiele verjaardagstaart gewoon met biscuit gemaakt die is wel gelukt, voor m'n dochters vierde verjaardag vandaag. Had zo'n trek in zo'n fris taartje met die warmte., maar na 1,5 kilo mascarpone door de wc gespoeld te hebben heb ik het even gehad met cheesecake....

6

Echt balen zeg, ik houd het toch op de warmte. Heel jammer.

Tieneke