1

Onderwerp: witte ganache?

Ik ben op zoek naar een recept voor witte ganache. Ik vond op de site van callebaut een recept met gelatine/room/witte chocolade en nog iets van coating (?).
Heeft iemand van jullie het al gewoon geprobeerd met witte chocolade en room? Ik zou echt een laagje willen krijgen dat droogt. Of is dan de gelatine nodig?

Kristien

2 Laatst bewerkt door Car (31-08-2006 12:09)

Re: witte ganache?

Hoi Kristien,
Ik had ooit ook dezelfde vraag en heb toen het recept van Mirjam gebruikt:

Ik gebruikte het recept uit een boekje dat Cakes heet: 125 ml slagroom en 300 gram witte chocola.
Breng de slagroom in een kleine stteelpan aan de kook. Schenk hem in een kleine kom over de (grofgehakte) chocolade, roer met een houten lepel tot de schocolade smelt. Zet de kom goed afgedekt gedurende 30 minuten - en onder af en toe roeren - in de koelkast, of tot de ganache goed smeerbaar is. Dit is voor over een ronde taart van 22 cm.

Groetjes,
Mirjam

Hij was bij mij een beetje dun, maar wel lekker. Hij droogde wel op, maar werd niet keihard. Ik had hem oranje gekleurd, voor mijn Beataartje, en 'm over het taartje gegoten:
http://www.infotaartje.nl/foto19.jpg

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Re: witte ganache?

bedankt Car!
Gebruiken jullie volle room of is magere ook goed? (kwestie van toch iets aan de lijn te denken he, bij al die taarten.. :-) )

4

Re: witte ganache?

Ik heb gewone slagroom gebruikt, ik weet eigenlijk niet of magere ook kan.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

5

Re: witte ganache?

kristien,

ik zou er van 40% vet nemen.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6

Re: witte ganache?

hi dames,

dit weekend heb ik witte ganache nodig!

hebben jullie tips? werkt het op dezelfde manier als de zwarte/bruine ganache?

Ging het kleuren gemakkelijk? ik zou graag roos bekomen.

groetjes en alvast bedankt!

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

7

Re: witte ganache?

hey,

het maken van witte ganache ging prima
Ik heb 200 ml room genomen (30% vet) en ongeveer 400g chocolade. Maar ik denk dat je gerust wat meer of minder van het een of het ander mag nemen. Liep prima uit. Om roze te krijgen (voor mijn bolle verjaardagstaart) heb ik wel rood gebruikt. Een beetje rood werd meer oranje (door het gele van de witte chocolade) maar met wat meer werd het oud-roze. Ik heb de bol twee keer overgoten (eerst het eerste laagje wat laten opstijven) omdat je anders het bruine van de taart erdoor zag. Als je dat van plan bent kan je beter de hoeveelheid ganache in twee keer maken want bij mij was wat er over was in de pan aangebrand en ik heb voor de tweede laag dus nieuwe moeten maken.

Succes,

Kristien

8

Re: witte ganache?

Of je eerste laag in de koelkast op laten stijven en de rest buiten de koelkast maar van het vuur af laten staan. Sowieso roer ik de chocola er van het vuur af door.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: witte ganache?

Car schreef:

Hoi Kristien,
Ik had ooit ook dezelfde vraag en heb toen het recept van Mirjam gebruikt:

Ik gebruikte het recept uit een boekje dat Cakes heet: 125 ml slagroom en 300 gram witte chocola.
Breng de slagroom in een kleine stteelpan aan de kook. Schenk hem in een kleine kom over de (grofgehakte) chocolade, roer met een houten lepel tot de schocolade smelt. Zet de kom goed afgedekt gedurende 30 minuten - en onder af en toe roeren - in de koelkast, of tot de ganache goed smeerbaar is. Dit is voor over een ronde taart van 22 cm.

Groetjes,
Mirjam

Hij was bij mij een beetje dun, maar wel lekker. Hij droogde wel op, maar werd niet keihard. Ik had hem oranje gekleurd, voor mijn Beataartje, en 'm over het taartje gegoten:
http://www.infotaartje.nl/foto19.jpg