26

Re: Macarons<-->Bitterkoekjes?

taartenprinsesje schreef:

Ik vis iedere keer naast het net bij poptasi .... misschien een beetje voor ze om meer workshops te plannen!

Ik heb net even gebeld, je weet nooit....  :cool:

Maar néé, ze zitten natuurlijk vol...  :+

Er komen wel weer workshops aan maar ze gaan eerst een verbouwing (laten) doen. Zodra daarná alles weer goed en op volle toeren draait, wordt dit ook ingepland en uiteraard ook op Facebook etc. gezet.

27

saskiahuisman schreef:
taartjesdroom schreef:

Nee, echt maken vanaf niks. Ik denk dat jij namelijk hetzelfde probleem hebt wat ik ooit heb gehad. Sindsdien deel ik de ingrediënten tot ik genoeg heb voor 1 bakplaat. Kost wat meer tijd, maar ik gooi nooit meer wat weg!
Het lijkt wel alsof het beslag taaier wordt als hij al even in de spuitzak ligt. En als ik ze langer laat drogen gaan ze ook sneller barsten.

Hoi,
Ik maak het beslag altijd in een keer, en heb nog nooit problemen gehad met openbarsten. Als ik de macarons heb opgespoten op de bakplaat laat ik ze 1 uur drogen buiten de oven. Volgens mijn mix moet je de macarons op max. 150 graden bakken in de oven.

De baktemperatuur verschilt (best) per recept!

Recept 5 ga ik vandaag proberen, weer een 'leuke' lading nieuwe ingrediënten gekocht.....  :s

Mix heb ik nog niet gebruikt voor macarons. Wil ik eigenlijk ook nog niet doen, maar wellicht dat ik het toch eens probeer als 'vergelijkend warenonderzoek'......  :)

28

Ik heb een workshop gedaan bij Poptasi en ik moet zeggen het was fantastisch.

Als je een groep bij elkaar hebt van (ik dacht) 10 personen dan plannen ze een extra workshop voor je in. Wel zo gezellig met allemaal bekenden en wij waren met allemaal taartende dames wat wel zo handig was met het niveau ;)

Heb je hier ook wel eens gekeken? http://www.deleukstetaarten.nl/recept/198/Macarons/
Daar staan veel voorkomende fouten genoemd. Misschien dat dat je helpt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

29

Ottolien schreef:

Ik heb een workshop gedaan bij Poptasi en ik moet zeggen het was fantastisch.

Als je een groep bij elkaar hebt van (ik dacht) 10 personen dan plannen ze een extra workshop voor je in. Wel zo gezellig met allemaal bekenden en wij waren met allemaal taartende dames wat wel zo handig was met het niveau ;)

Heb je hier ook wel eens gekeken? http://www.deleukstetaarten.nl/recept/198/Macarons/
Daar staan veel voorkomende fouten genoemd. Misschien dat dat je helpt.

Zoals gezegd geeft Poptasi voorlopig even helemaal géén workshop in verband met een verbouwing.

Daar ook gekeken....... maar nee, geen resultaat. Althans, niet het gewenste resultaat. Bedankt voor de tip  :)

Ik heb workshops (in België) gevolgd om macarons te maken, zowel op de Franse als de Italiaanse wijze, en ze zijn altijd al gelukt.  Maar je moet wel aan de "regeltjes" houden, het kan vaak mislukken.

Ik heb eens rond gezocht wat de reden kan zijn voor barsten, en het zou kunnen liggen aan water in de buurt van de macarons/een vochtige omgeving.  Vocht is een grote vijand van macarons, dus zien dat de ruimte waar je de macarons maakt, waar je ze laat rusten, de oven, de bakplaten... niet te vochtig zijn. 
(zo bijvoorbeeld ook best je amandelen niet /niet te lang malen want dan komt er olie vrij en wordt het beslag te vochtig, ook vloeibare kleurstof vermijden).

Het kan ook liggen aan niet lang genoeg laten rusten alvorens ze in de oven te zetten.  Ik laat ze minstens 20 min rusten, soms langer.  Ik probeer voorzichtig met m'n vinger op 1 macaron, als het beslag niet meer aan je vinger blijft plakken (doordat de buitenste laag een beetje gedroogd is), dan kunnen ze in de oven.

Ik bak mijn macarons op dubbele bakplaat (2 op elkaar), maar je moet altijd zorgen dat de bakplaten voldoende afgekoeld zijn voor je de nieuwe lading erin zet.  Als je bakplaten te warm zijn, kan dit ook voor barstjes zorgen.

Mocht je een beetje Frans verstaan, dan is http://www.puregourmandise.com/ een aanrader: tal van recepten, maar ook uitleg over mogelijke "fouten".

31

Ik gebruik amandelpoeder, is al gemalen dus. Niet vochtig...hmmm... dan zal het aan het huidige weer liggen; niet aan de ruimte waarin ik ze maak (droge 'zooi'  :lol: ). Ik laat ze tussen de 30/60 minuten rusten, het is maar net wat in het op dat moment gebruikte recept staat. Elk recept geeft vaak een andere rusttijd/baktemperatuur aan.

Ik heb vandaag een mix geprobeerd, die moest je zelfs metéén verwerken, zonder rusttijd. Ging overigens *fingers crossed* best ok..... gezien de ervaringen van de afgelopen dagen.....

Ergo: helaas heb ik de door jou aangedragen mogelijke factoren/oorzaken ook al uitgesloten.

Morgen maar weer eens een ronde met recept dus geen mix  ;) . De aanhouder wint, ga ik maar vanuit  :D

(Bedankt voor je tips!  :thumb: )

32

taartenprinsesje schreef:

Annick als je bij poptasi kan boeken, regel dan meteen 2 plaatsen, dan ga ik met je mee!!

Ik ga niet naar Poptasi dus maar wél naar Douglas Delights, ik heb ondertussen door dat dat ook een (heel) goede macaron-/dessert-man is! :D

Wil je dan ook mee? Het is op dinsdag 3 september, vanaf 18.00 uur in Amsterdam.

http://www.douglasdelights.nl/index.html

33

Zo, ik heb me ingeschreven door de betaling te voldoen...... (that's the way to go werd me in de mail verteld).

34

ik heb me er nog niet aan gewaagd.. maar de recepten van rudolph vind ik altijd goed te doen.
deze al eens geprobeerd? http://www.24kitchen.nl/search/site/macarons?source=4