1 Laatst bewerkt door annick67 (31-07-2013 08:48)

Onderwerp: Macarons<-->Bitterkoekjes?

Goedemorgen,

Na weer een (fors) aantal macarons te hebben kunnen weggooien, het zoveelste recept enzo...... ga ik de vraag maar eens hier stellen: hoe kan het zijn dat mijn macarons net bitterkoekjes worden? De eerste lading wordt elke keer práchtig mooi! De rest wordt al rap meer/minder gebarsten aan de bovenkant en dus lélijk..... :(

Aangezien ik het per se onder de knie wil krijgen ben ik al aan het rondkijken naar een (goede) workshop hier. Tot die tijd ben ik vooraleerst erg benieuwd naar een/de reden waarom dit gebeurt, zodat ik ook kan zien wat ik eraan kan doen.......

Ik heb het recept van Meentje (forum) gehad, het recept van Christophe Felder (uit mijn nieuwe roze 'bijbel' Patisserie!), en het recept van Hidde de Brabander. Bij elk recept hetzelfde 'gedoe'; aan het enkele recept zal het dan waarschijnlijk niet liggen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WBIDMKYD-D.jpg

Re: Macarons<-->Bitterkoekjes?

Kan het zijn dat je oven iets te hoog staat.
Of warmer wordt dan de temperatuur aan geeft.

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

Hoi,

Ik gebruik alleen macaronmix en deze gaat altijd goed. Ook gebruik ik een speciale mat (zodat de macarons niet kunnen uitlopen op de bakplaat). Dit werkt volgens mij het beste.
Misschien een tip voor jou?

Maak je meerdere ladingen tegelijkertijd? Dat de eerste lading droogt, de 2e lading dus langer droogt en de lading daarna nog langer?

5

Visite taartjes schreef:

Kan het zijn dat je oven iets te hoog staat.
Of warmer wordt dan de temperatuur aan geeft.

Variatie heb ik al geprobeerd in temperatuur, maakt eigenlijk niks uit.......  :nooo

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Ik gebruik alleen macaronmix en deze gaat altijd goed. Ook gebruik ik een speciale mat (zodat de macarons niet kunnen uitlopen op de bakplaat). Dit werkt volgens mij het beste.
Misschien een tip voor jou?

Ik bak ook op die mat. Maar ook op bakpapier geprobeerd: geen verschil.....

taartjesdroom schreef:

Maak je meerdere ladingen tegelijkertijd? Dat de eerste lading droogt, de 2e lading dus langer droogt en de lading daarna nog langer?

Nee, ik spuit pas op papier als er bijvoorbeeld 1 lading aan het bakken is, zodat de baktijd (conform recept) 30/60 minuten bedraagt voor het 'velletje' over de macarons......

6 Laatst bewerkt door taartjesdroom (31-07-2013 09:22)

Doe je buiten de oven drogen of in de oven?

Ikzelf maak pas beslag voor de volgende lading als de eerste lading aan het drogen is en bijna de oven in gaat. Zo heb ik altijd vers beslag.

Of kan het zijn dat je oven langzaam opwarmt en daarom de eerste lading goed is en dat je oven dus echt te heet is voor de 2e lading?

8

Sabine, bedoel je met beslag maken opspuiten op bakpapier-/mat (om te drogen) of echt vanaf niks? Al die recepten zijn voor een zodanige hoeveelheid dat je veel macarons kunt bakken. Weet ik nu alles van, de vuilniszak is er vól van.....  :rolleyes:

Nee, echt maken vanaf niks. Ik denk dat jij namelijk hetzelfde probleem hebt wat ik ooit heb gehad. Sindsdien deel ik de ingrediënten tot ik genoeg heb voor 1 bakplaat. Kost wat meer tijd, maar ik gooi nooit meer wat weg!
Het lijkt wel alsof het beslag taaier wordt als hij al even in de spuitzak ligt. En als ik ze langer laat drogen gaan ze ook sneller barsten.

10

Dus bijvoorbeeld (ik noem maar wat) 10 gram eiwit x 6 als 60 gram eiwit nodig is........ ?  :+

Das niet wat meer werk, dat is véél meer werk! hahaha  :Y  :lol:

11

Zojuist (nu dus ;) ) ook het recept uit het boekje I Love Macarons van Annie Riggs geprobeerd...hetzelfde resultaat.

Ik ben er nu klaar mee (meer dan, zelfs): het kost me een hoop tijd, geld en frustratie. Gaat in de prullenbak, en dan voorlopig he-le-maal niks hiervan........ idioterie zeg.  :mad:  :mad:

Workshop bij Poptasi leer je veel van!

13

annick67 schreef:

Zojuist (nu dus ;) ) ook het recept uit het boekje I Love Macarons van Annie Riggs geprobeerd...hetzelfde resultaat.

Ik ben er nu klaar mee (meer dan, zelfs): het kost me een hoop tijd, geld en frustratie. Gaat in de prullenbak, en dan voorlopig he-le-maal niks hiervan........ idioterie zeg.  :mad:  :mad:

Hier ook met het recept van Annie Rigs geprobeerd. Ook geen goed resultaat.  Ben nu aan het maken met het recept van Meentje. Hopen dat dat beter gaat... (ziet er in ieder geval al beter uit)

14

taartjesdroom schreef:

Workshop bij Poptasi leer je veel van!

Ik weet het, ben aan het kijken waar/wanneer ik een workshop ga volgen. Duurt nog wel even in elk geval, en tot die tijd pruts ik misschien nog wat, als ik mijn geduld hiervoor weer heb teruggevonden  :lol:

Ik gebruik trouwens het recept van Laduree.

16

taartjesdroom schreef:

Ik gebruik trouwens het recept van Laduree.

Eeeuhhhhh waar haal je die vandaan (wil je het me mailen?  :o )?

Ik heb het boekje van Lindsay Coutteau net besteld via Bol.com, poging nummer 395 :D

17

Heb je al eens een thermometer in de oven gehouden tijdens het bakken? Dan kun je in ieder geval zien wat de temp doet. Misschien toch stiekem oplopen?

18

Biggeltaart schreef:

Heb je al eens een thermometer in de oven gehouden tijdens het bakken? Dan kun je in ieder geval zien wat de temp doet. Misschien toch stiekem oplopen?

Yep, ik heb zelfs speciaal een goede thermometer gekocht...... ook al niet de oorzaak, die temperatuur  :think:

Annick als je bij poptasi kan boeken, regel dan meteen 2 plaatsen, dan ga ik met je mee!!

I never met a calorie I didn't like....

Like hun pagina alvast, dan ben je op de hoogte wanneer ze de data online zetten. Ik had een plekje, maar na 5 minuten (!) waren ze al vol...

21

Gedaan......... maar ja, uitverkocht zaterdag... just my luck  :(  :(  :(

22

Vandaag recept 4 uitgeprobeerd: De Franse Meringue van Christophe Felder (eerder de Italiaanse). Guess what...... mislukt....

Oven was toch te laag qua temperatuur, maar toen ik hem op 130 graden zette (de thermometer) en daarop bakte, tja....toen werden ze knetterhard  :D (daar zie ik de humor wel van in).

Ik ben er klaar maar maar wil het zo graag, kan wel janken onderhand zeg....... niet normaal, alle lol gaat zo voor mij van de macarons af. Zo weird, in het begin (recept Meentje wat volgens van Laduree is) ging het prima.....  :mad:  :mad:  :mad:

Ik vis iedere keer naast het net bij poptasi .... misschien een beetje voor ze om meer workshops te plannen!

I never met a calorie I didn't like....

taartjesdroom schreef:

Nee, echt maken vanaf niks. Ik denk dat jij namelijk hetzelfde probleem hebt wat ik ooit heb gehad. Sindsdien deel ik de ingrediënten tot ik genoeg heb voor 1 bakplaat. Kost wat meer tijd, maar ik gooi nooit meer wat weg!
Het lijkt wel alsof het beslag taaier wordt als hij al even in de spuitzak ligt. En als ik ze langer laat drogen gaan ze ook sneller barsten.

Hoi,
Ik maak het beslag altijd in een keer, en heb nog nooit problemen gehad met openbarsten. Als ik de macarons heb opgespoten op de bakplaat laat ik ze 1 uur drogen buiten de oven. Volgens mijn mix moet je de macarons op max. 150 graden bakken in de oven.

Saskia, ik gebruik geen mix meer sinds ik ze geproeft heb als ze helemaal "vers" zijn gemaakt. Met de mix vond ik het ook een stuk makkelijker, maar niet zo smakelijk.

Bij mij drogen ze ook ongeveer een uur, maar als ik het beslag in een keer maak voor 3 bakplaten droogt  bakplaat 2 dus langer en bakplaat 3 nog langer. Bij mij werkt dat niet. Ook niet als ik het beslag in de spuitzak laat.