1

Onderwerp: HELP!! Het is veel te warm...

Hoihoi!

Wat een drama, fondant en dit weer. Geen combinatie. Ik moet morgen een dora-taart afhebben, maar de fondant glijdt uit mijn vingers, plakt overal aan, crisco is niet te gebruiken en in de koeling en of vriezer helpt ook niet. Binnen no-time is het weer prijs. Het uitrollen is meteen drama.

Hoe doen jullie dat?

Groetjes,

2

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Mobiele airco? Of op zijn minst een waaier? Tis inderdaad echt niet het goede weer voor taart!

3

Re: HELP!! Het is veel te warm...

zo vroeg mogelijk beginnen 's ochtends.. dan is het nog lekker in huis.
donderdag en zaterdag mag ik ook weer aan de slag.
gister heb ik een taart gemaakt van 20 bij 40 cm.
maar ik kreeg de lap niet tot de 40 cm hoor! scheurde en plakte steeds. dus heb maar een flinke leuke grasrand gemaakt aan de zijkant..

daarna in de koelkast gezet en alle decoraties gemaakt (niet te lastige dunne lettertjes of zo, gaat gewoon niet!).
taart er weer uit en zo snel mogelijk opplakken, daarna snel weer de koelkast in.

Re: HELP!! Het is veel te warm...

vergeet net tylose door je fondant te doen.
laat het even rusten voor je het gebruikt ( half uurtje of zo)
rol het op gewenste dikte en laat het een minuut of 5 liggen ( niet te lang anders gaat het scheuren met over de taart leggen.

even wat koel elementen op je aanrecht leggen zodat het koeler word op je werkplaats en dan .............snel je werk doen
verleden jaar ook zo.n periode mee gemaakt en idd ook wat taarten die moesten gebeuren.
het blijft een "ramp" met deze temp. maar verstand er bij houden en gewoon doen.

5

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Ik heb vandaag ook staan vloeken en ik moest maar een klein taartje had het helemaal in gedachten ppfff maar lukte gewoon niet heb het 2 keer moeten doen ook met een waaier erbij  :nooo

Je kunt me ook vinden op Facebook http://www.facebook.com/BakkerAn
En als je het leuk vind klik dan op >> Vind ik Leuk

6

Re: HELP!! Het is veel te warm...

:think:  maar met tylose erdoor is het niet meer (zo) smakelijk  :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: HELP!! Het is veel te warm...

bleeh tylose door fondant om te bekleden dat gebruik ik dus echt alleen voor boetseersels

ik ben aan t voorwerken voor paar taartjes begin augustus (waaronder kettingtaart) gewoon niet te doen.. maar ja t heeft nu met dit weer zoveel droogtijd nodig dat ik liever t nu al doe

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

8 Laatst bewerkt door miep75 (26-07-2013 20:12)

Re: HELP!! Het is veel te warm...

hallo dames
heb sinds kort the mat werkt perfect .sinds kort heb ik ook airco dat is nog beter.the mat gebruik ik alleen voor hele grote taarten.
succes allemaal met dit warme weer
gr miep

9

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Ik vind Marsepein makkelijk werken met dit weer dan fondant...of ligt dat aan mij?

10

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Ik baal ook verschrikkelijk. Weer is idd drama!!! maak het hele jaar door best mooie taarten voor familie en vrienden en nu is het tijd voor mijn eigen verjaardagstaart: DRAMA. Had een hele mooie taart in gedachte  :s

Hij is nu zo aan het zweten (alleen bekleed pas) dat ik hem maar weg gezet heb en morgenochtend verder ga, hopelijk kan ik hem dan versieren! Heb het forum al afgestruind naar tips en dit is nu het plan: heb hem nu in de koelkast staan in kartonnen doos met suikerklontjes voor het vocht. Morgenochtend uit de koelkast halen en ventilator er op. Hopelijk plakt hij dan minder en kan ik versieren ...en anders wordt het snijden in de keuken zodat niemand hem ziet :grr:

Wees Jezelf dan ben je al gek genoeg!

Re: HELP!! Het is veel te warm...

eventueel rijst erbij strooien ook tegen vocht

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: HELP!! Het is veel te warm...

daarom ben ik nu aant werk, raamen deur open tegen over elkaar op de keukentafel bij het raam dan is het nog te doen maar wel een dramaaaaaaaaaaaaa

Re: HELP!! Het is veel te warm...

nou dat dacht ik dus ook.. even in de nacht werken... (gelukkig voorwerk)

nou pfffff... zelfs met een van aan en alles open.. ik smelt en t fondant ook... zelfs vlindertjes en bloemen die ik dagen terug al had gemaakt en al goed gedroogd waren zie je hangen..

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: HELP!! Het is veel te warm...

hahaha ja dat heb ik ook, alles is bekleed nu, en hihihi voor de eerste keer erg strak proud of my self hihhihi,er liggen dingen te drogen maak heeft geen zin met dit weer pffff

morgen nacht afmaken en dan zien hoe hij er uit ziet zondag ochtend, dan word hij opgehaald en moet dan van den haag naar Rotterdam pffffff hoop dat hij het red hihihi

15

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Dat probleem had ik ook voor mijn taart. Ik had lussen voor de lussenstrik gemaakt en van die krullen erbij. Ze waren netjes uitgehard. Haal ik ze vanmiddag uit de kast, storten ze volledig in. Je ziet ze gewoon inzakken...zoooooow frustrerend. Nu lig ik dus wakker en heb ik net even bij de taarten gekeken. Gelukkig zijn ze weer stevig geworden. Ik had al de vreselijkste dromen..dat mijn dochter morgen een ingestorte taart zou krijgen...maar het valt me nog mee...nu maar weer proberen te slapen..

Re: HELP!! Het is veel te warm...

slaap lekker, ik ga ook duiken hihhihi. en hopelijk geen taart nachtmerrie

17

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Haha..dat heb ik echt altijd als ik een taart moet maken, dan droom ik er over/van. Slaap dan altijd een stuk slechter, hahaha, zal op den duur vast wel verdwijnen. Trusten!

Re: HELP!! Het is veel te warm...

hihihi wat taarten maken al niet doet me ons. word vandaag weer nacht werk. tis nu al weer 26 graden binnen pfffffff. vanacht weer vrolijk verder hihihihi

19

Re: HELP!! Het is veel te warm...

Carien schreef:

:think:  maar met tylose erdoor is het niet meer (zo) smakelijk  :nooo

Wilde ik ook al zeggen.....
Tylose gebruik ik echt alleen wanneer iets uit moet harden of bij sommige letters.
Gisteren voor het eerst weer een taart gemaakt sinds onze vakantie, maar het is inderdaad een drama! Ik heb nooit last van zwetende taarten, maar nu  :( . Ik werk met marsepein en denk ook dat dit meer kan hebben dan fondant, maar tegen 30.5 graden in huis met een luchtvochtigheid van bijna 80% kan ik niet op....

Re: HELP!! Het is veel te warm...

zou het niet liggen aan de hoeveel heid tylose die je er door heen doet.
ik doe altijd een beetje zodat het gemakkelijker verwerken is.
en als ik eerlijk ben.
deze taarten en cupcakejes worden het meest bij mij gegeten.
nog nooit een klacht of iets negatiefs gehoord.
pas nog 2200 cc en taarten gemaakt voor een goed doel ( geen typ fout hoor  :D .
eigenlijk alleen maar complimenten en de vraag waar om het lekkerder is dan iets dat ze eerder op hebben, en dan blijkt al snel dat het vorige dat ze op hadden van marsepein was.
ik zeg altijd marsepein is voor de liefhebber.
en dat zal anders om ook zo zijn.
het liefst werk ik met marsfond.
maar ja zo veel mensen zo veel smaken.
en je merkt van zelf wat de mensen in jou omgeving er van vinden.
en daar speel je op in toch...........
warm weer............blijft een spel breker als je taart maakt :s