Wat ik ervan weet, zijn de verhoudingen anders om het verschil te maken tussen cake en muffin. In een muffin gaat veel minder vet, maakt niet uit of het boter of olie is. En voor een muffin maak je twee kommen: eentje met de natte ingredienten en eentje met de droge. Die meng je dan vlak voor het bakken snel en kort door elkaar, waarbij het beslag vooral niet glad geroerd moet worden, maar wat rommelig mag blijven. Bij mij zitten er vaak nog delen bloem in en mijn muffins worden heel lekker. Muffins eet je tenslotte snel, vaak dezelfde dag en cake kun je even bewaren.
Mijn recept:
in kom 1 150 gram bloem mengen met 1 tl. bakpoeder, wat zout 2 el. suiker, 1 zakje vanillesuiker of een klein beetje vanille-extract en vulling naar keuze.
In kom 2 mengen: 1 ei, 1/8 liter (karne)melk en 50 gr gesmolten boter (ik gebruik vaak van die vloeibare boter van blue band in een flesje).
De twee kommen snel vermengen met een vork en dan in cake-papiertjes in een vorm 20 minuten bakken op 200 graden.
Qua vullingen kun je denken aan rozijnen, appelsnippers met kaneel, nootjes, bosbessen, kokos, geraspte wortel, chocoladestukjes, stukjes peer met kaneel en kardemom.
Succes ermee,
Tieneke