1

Onderwerp: Muppets, zweedse chef

De foto is niet de allerbeste, gemaakt met een mobieltje, maar het idee komt wel over denk ik  :)

Deze taart bestaat uit 5 ronde taarten van 24 cm (chocolade-zure roomtaart, maanzaadtaart, sachertaart) gemaakt door de opdrachtgeefster, nog een extra stukje taart voor de nek en een luchtige vanillecake voor het hoofd. Alles is eerst afgesmeerd met botercreme voordat de suikerpasta er overheen ging. De koksmuts is gemaakt van eiwitschuim.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-COQKV7PV-D.jpg

Door de grootte en de zwaarte van de taart, heb ik natuurlijk flink moeten ondersteunen. Eerst 2 taarten op elkaar, daarin 4 op maat gezaagde chinese eetstokjes, daarop 2 lagen karton omwikkeld met aluminiumfolie. Dit geheel nog een keer. Daarop de laatste taart. Eerst nog een klein ondersteuningskartonnetje (met alufolie natuurlijk), daarop de nek en het hoofd.
Om het hoofd rechtop te houden, heb ik er een stevig stuk zoet-hout in gedaan, die ik vervolgens in de nek heb gestoken.
Voor de armen: Met de appelboor een gat in de taart gestoken en hier vervolgens een stuk plastic electriciteitsbuis doorheen gestoken. De armen bestaan uit in elkaar gedraaide electriciteitsdraden met daaromheen zakjes met daarin van die stukjes mais-piepschuim die normaal worden gebruikt om dozen mee op te vullen.
Hier omheen heb ik heel dun uitgerolde suikerpasta (met traganth) gedrapeerd als mouwen.
Daarover ben ik ook niet helemaal tevreden, het wilde niet helemaal mooi blijven zitten. Zo hier en daar kun je zien dat er een stukje heeft losgelaten.

Ook de muts wilde niet helemaal zoals ik dat wilde, heb ´m drie keer gemaakt, toen waren m´n eieren en m´n geduld op. Ik heb echt altijd ruzie met eiwit, het zakt altijd in elkaar! (en dat terwijl ik de kom en kloppers echt helemaal vetvrij maak).

Maar goed, de opdrachtgeefster was super tevreden. De taart is het middelpunt van het feest geweest. En daar doen we het per slot van rekening voor.

LG, Petra

Droom niet over het leven, leef je droom!
Petra

2

Re: Muppets, zweedse chef

wauw, wat een bouwwerk! Knap hoor.

ik vind hem leuk.  knap stukje bouw en kunst werk!!

4

impressionant!!

5

Wow, wat knap gedaan  :Y
Is best een grote taart  :thumb:

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

Superknap!!! En hij lijkt ook goed want ik herkende m meteen  :thumb:

Puntje van aandacht: alluminiumfolie om de taartkartons is niet zo handig. Er kunnen namelijk gemakkelijk stukjes loskomen en die komen dan in iemands stukje taart terecht... tip die ik hier ook eens van iemand heb gehad. Sindsdien gebruik ik vershoudfolie oid

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

7 Laatst bewerkt door dirndl (21-07-2013 10:02)

Hi allemaal, dank voor de complimenten!

Jolly-Joycie, dank voor de tip. Alleen vraag ik me af of er dan geen plastic in iemands taart terecht komt, dat is ook niet goed. En eerlijk gezegd, ik vind karton in plastic er minder appetijtelijk uitzien dan in alufolie...
Het mooist is het als je houten (goed afgeschuurde!) plaatjes zou kunnen gebruiken, maar dat maakt een taart natuurlijk nog eens een stuk duurder.

Petra

dirndl schreef:

Hi allemaal, dank voor de complimenten!

Jolly-Joycie, dank voor de tip. Alleen vraag ik me af of er dan geen plastic in iemands taart terecht komt, dat is ook niet goed. En eerlijk gezegd, ik vind karton in plastic er minder appetijtelijk uitzien dan in alufolie...
Het mooist is het als je houten (goed afgeschuurde!) plaatjes zou kunnen gebruiken, maar dat maakt een taart natuurlijk nog eens een stuk duurder.

Ik herken je weerstand  ;)  die had ik eerst ook en ik vind karton in plastic ook minder mooi. Plastic zou in theorie wel kunnen scheuren  maar dat is heeeel anders dan met alluminiumfolie.. daar kunnen namelijk van die hele kleine stukjes afbrokkelen en dat heb je met plastic niet. Ik gebruik nu eigenlijk altijd goede taartkartons die aan beide kanten vetvrij zijn of cakeboards. Wel iets duurder maar dat reken ik door in de prijs van de taart.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

9

hihi, we zijn ook allemaal hetzelfde hè  :D

Ik maak heel erg weinig taarten voor anderen, omdat je hier in het mooie Oostenrijk al banketbakker of volleerd kok moet zijn om dat officieel te mogen doen.
"Al" mijn taarten zijn dus een soort van vriendendiensten, dat scheelt natuurlijk ook een stukje  :thumb:
Taartkartons of cakeboards zijn inderdaad eigenlijk beter.

Zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan, want ik moet binnenkort weer een taart leveren. Dit keer voor een trial-motorbike rijder.... leuk, leuk maar oh wat een denkwerk om daar iets interessants voor te bedenken dat ook nog te doen is  :Y

LG, Petra

Petra