1

Onderwerp: Vraagje over bakken van biscuit...

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar ik kan het antwoord op mijn vraag nog niet vinden.... daarom even een nieuw topic.

Ik heb de laatste tijd vaak op mijn biscuits (als ik ze heb omgedraaid op een rooster als ze uit de over komen), op de goede kant dus..., een soort van 'vliesje'.... waar lucht onder zit. Ik kan het er bij wijze van zo afhalen, maar dan wordt de bovenkant erg korrelig :(
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Ik bak mijn biscuits in een combi-magnetron, de laatste heb ik zelfs al op een hogere temperatuur en 5 minuten langer (op een rooster) (175 graden) gebakken, maar zelfs dat hielp niet. Wel ging hij deze keer goed rijzen. Dus volgens mij ben ik qua temperatuur al een stap in de goede richting (ipv op 160 graden bakken). Ik mix de biscuitmix met een Kitchenaid mixer 9 min. op hoogste stand en 3 min. op laagste stand.
De biscuit is verder wel goed gaar als ik er met een prikker in prik. Hij is alleen op de bovenkant vaak wat 'soppig', hij veert niet zo goed terug. Wel als ik hem uit de vorm heb omgedraaid.

Tips zijn erg welkom!

2

Re: Vraagje over bakken van biscuit...

Hoe vet je het bakblik in?
Gebruik je een spray?
want daardoor (door teveel vet) kan dat vliesje ontstaan. Het gebeurd sneller aan de randen omdat daar het snelst teveel vet in gaat zitten.

Liefs, Zanoni

3

Zanoni schreef:

Gebruik je een spray?
want daardoor (door teveel vet) kan dat vliesje ontstaan. Het gebeurd sneller aan de randen omdat daar het snelst teveel vet in gaat zitten.

Ik haal altijd nog even een keukenpapiertje door de pan heen om het overtollige vet weg te halen.

Groetjes San

4

Dat "soppige" op de bovenkant had ik eerst ook, net of hij alleen op het bovenste deel niet gaar was. Als ik 'm dan weer rechtop wilde zetten bleef de bovenkant aan het bakpapier plakken en trok ik zo de bovenste laag er af.
Maar nu prik ik wat gaatjes in de bovenkant (ondiep) en laat 'm dan nog een minuut of 5 op 175 graden in de oven staan. Nu geen last meer van  ;)

5

Zanoni schreef:

Gebruik je een spray?

Dank voor je tip Zanoni. Ik vet het inderdaad met een spray in, misschien dus wel te veel... ik zal eens kijken of dat de oplossing is.