1

Onderwerp: strak bekleden

hey,
ik maak af en toe een taart maar niet zo heel vaak maar dan kijk ik hier en dan denk ik woohh wat is dat mooi straks die taart,
nu is mijn vraag hoe krijg je dat zo mooi strak dat lukt mij dus niet  :(

groetjes esmee

2 Laatst bewerkt door Tante Lalou (03-07-2013 21:25)

Re: strak bekleden

Dat begint al bij het stapelen van je lagen taart.. Ik maak aan de zijkant een kleine snee over de hele taart.. Na het vullen zorg ik ervoor dat de snede precies gelijk zit zodat je taart weer recht ligt.. Vervolgens is het heel belangrijk dat je de taart strak afsmeert. Dit kan met een paletmes of een speciaal plastic vlak. (Weet niet hoe die heten) daarna is het belangrijk om bij het bekleden een smoother, het liefst twee, te gebruiken en glad te strijken.. Zorg ervoor dat je na het afstrijken gelijk gaat bekleden en niet eerst je taart laat rusten in de koelkast, want dan word het afgesmeerde hard en krijg je eventuele bobbels iet meer glad met je smoother..

En heel cliché maar echt waar, oefening baart kunst.. Door het vaak te doen gaat het steeds beter!!

Er is altijd een reden voor taart en anders verzin ik hem wel!!

3

Re: strak bekleden

Tante Lalou schreef:

Zorg ervoor dat je na het afstrijken gelijk gaat bekleden en niet eerst je taart laat rusten in de koelkast, want dan word het afgesmeerde hard en krijg je eventuele bobbels iet meer glad met je smoother..

Ik zou je taart na het afsmeren juist WEL in de koelkast zetten. De botercreme of ganache waarmee je hebt afgesmeerd kan dan opstijven. Als je daarna je lap marsepein/fondant over je taart legt, bekleedt dat veel strakker. Juist omdat je dan je vulling of afgesmeerde laag niet meer zo makkelijk kunt beschadigen/indeuken. Taart na het bekleden smootheren en dan komt het helemaal goed :) .

4

Re: strak bekleden

Ik doe mijn taart na het afsmeren ook altijd in de koelkast. Dan blijft hij mooi in goede vorm als de ganache of botercreme hard wordt. Net wat MirandaB zegt...dan is je taart al strak en dan is het alleen nog een kwestie van bekleden.

5

Re: strak bekleden

bedankt voor de tips ik ga het gewoon allebei een keer uitproberen