1

Onderwerp: Blanda vullen met repenmethode

Hoi, hoi,

Ik wil voor het eerst een voetbaltaart gaan maken voor mijn dochter, dus het idee is om een roze biscuit met lichtroze marsepein en lila vijfhoekjes te bekleden. En dan nog een zittend poppetje botseren (ook nog nooit gedaan...) De blanca's zijn gekocht en de tabellen voor de verdeling heb ik al gevonden hier. Alleen is het mij nog steeds niet duidelijk of het bolletje ( nou, ik denk dat het de blanca 28 cm wordt, hihi) na het vullen echt een rond voetbalbolletje blijft, want door de lagen vulling wordt de voetbal zeker een eivormige rugby bal...wie o wie heeft er ervaring mee?
Ik heb ook nog een youtube video over de repenmethode gevonden, ga ik zo posten. Wordt dat echt een strakke bol? En ziet het er van binnen wel mooi uit ?
Wat heeft jullie voorkeur??

Groetjes!

2

Re: Blanda vullen met repenmethode

Hier de link voor de repenmethode ( beste die ik kon vinden, behalve het afsmeren met slagroom?!

3

Beginnersfoutje, sorry!
http://thuisacademie.ntr.nl/cursussen/c … tap/5.html

4

Wat ik zelf wel eens doe, is: De taart in meerdere dunne laagjes snijden. De onderste laag op je schaal/ taarkarton. De volgende laag snijd ik het binnenste uit, zodat je alleen een randje van ongeveer een 1/2 tot een hele centimeter overhoudt. Deze leg ik op de onderste laag. eventueel met een klein laagje botercreme tegen het verschuiven. De ruimte in de cirkel kun je dan vullen met dat wat je lekker vindt. Daarop weer een hele laag leggen, en daarop weer een laag van een rand met vulling binnenin. Zo kun je doorstapelen tot de bovenste laag. Op deze manier zal je bol nauwelijks vervormen, en heb je toch een goed gevulde taart.

5

Ik vind altijd dat je met de repentechniek de allermooiste bollen krijgt. Het ziet er doorgesneden ook heel mooi uit. Ik vul meestal met verstevigde slagroom (dus met klopvast) en vers fruit zoals framboosjes of aardbeitjes. Heerlijk. Wel smalle stukjes snijden met zo'n grote bol.

Tieneke

6

Als je de repenmethode gebruikt vul je na elke laag repen, dus zal je bol echt wel een mooie ronde bol blijven.......
Je schrijft over roze vijfhoeken.........en voetbal heeft ook zeshoeken   ;)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175357

en de repenmethode: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103038

Ik zou trouwens het biscuit gewoon in de blanda bakken.......en niet de repenmethode gebruiken........denk dat het er bij het aansijden van binnen niet echt 'strak' uitziet........

7

Bedankt voor alle tips, dames! Een uitgesneden cirkel, dat is een goed idee! Kan ik meerdere laagjes met verschillende vullingen maken (kan toch nooit kiezen wat het lekkerste is :))

Ik wilde de bol met lichtroze marsepein bekleden en daar de vijfhoekjes volgens de juiste verdeling er bovenop leggen (zoals al vaak hier beschreven) dan heb ik toch automatisch ook zeshoeken, toch?

Ik denk dat ik eerst probeer om in de vorm te bakken en met het idee van anja66 te vullen.
Ik laat het jullie weten en als hij gelukt is ook een foto zien...