1 Laatst bewerkt door lovemybeeb (10-06-2013 20:36)

Onderwerp: biscuit probleem, wie helpt me?!

Ik heb al ontzettend veel gelezen & geleerd op dit forum waardoor ik mooie & lekkere taarten presenteer.

Er is alleen 1 probleem, de basis.. BISCUIT
ik gebruik de mix van funcakes.

Ik doe alles zoals het moet, ik verwarm de heteluchtoven voor op 140gr, taart erin & na 10/15 min zet ik m op 150, & daarna 160.
De taart komt mooi recht omhoog totdat ik hem op 150 zet! Dan vliegt ie omhoog met een bult die ook nooit gaar is onder de korst zeg maar.
Ik snijdt het er altijd af maar hou niet veel taart over vind ik.

ik heb al zoveel trucs uitgeprobeerd! zoals beslag naar de zijkanten, bakplaat erboven waardoor die bleef plakken & naast de randen van mijn bakblik ging bakken etc. Wie helpt me verder?! Hoe kan ik een zo recht mogelijke bovenkant krijgen?

i just LOVE it!

Re: biscuit probleem, wie helpt me?!

Start met het aanschaffen van een overthermometer. Kijk even of jouw oven wel 150 graden is als hij dat aangeeft. Het klinkt namelijk alsof je oven te heet wordt, dan rijst het midden sneller als de zijkanten.

Groetjes Petra

3

Wat voor soort oven heb je? Hetelucht, combi, gasoven.......er zijn veel mogelijkheden.

Al eens geprobeerd om op 1 standaard temperatuur te bakken en dan wat langer? Ik voer de temperatuur nooit op.

Waarmee mix je?

4 Laatst bewerkt door lovemybeeb (10-06-2013 20:29)

Sorry, mijn vorige berichtje ging fout waar wel stond dat ik een HETELUCHTOVEN heb :lol:
Erg moeilijk, wil ook geen biscuitmix verspillen..

Ik mix met een handmixer met standaard van Philips, het beslag is goed!
de biscuit ook op de bult na. Ik had eerder ook luchtranden maar ook die zijn verleden tijd door tips.
Een oventhermometer is een idee als ze niet te duur zijn.
Op welke Temp. Kan ik hem dan bakken als ik op 1 Temp zou bakken?

i just LOVE it!

5

& een hele domme vraag, ik kook op gas dus heb ik dan toch een gasoven?

i just LOVE it!

6

Hoe lang bak je de biscuit dan? Ik bak op 160 gr hetelucht. Een biscuit van bv 25 cm gaat er bij mij minstens 45 minuten in.
Een beetje een bult is niet erg. Je stort de biscuit toch op zijn kop, waardoor de bult vanzelf platter wordt

7

Ik bak altijd op 1 temperatuur 160 graden, eigenlijk nooit problemen ermee.

8

Ik heb ooit de tip gekregen om het beslag met een plantenspuit te besproeien met een beetje water, net voordat hij de oven ingaat: Sindsdien NOOIT meer last van een bult  gehad!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Als je vlammetjes in je oven heb, is het een gasoven, of als je hem moet aansteken met een aansteker of zoals je gasfornuis met zo'n vonkjesding (zit in mijn gasfornuis ingebouwd). Een oven op gas heeft echt zichtbare vlammen (duidelijker kan geloof ik niet)!!!
Als je hem alleen maar aan hoeft te zetten, dus temperatuurknop + knop die hem daadwerkelijk aanzet, heb je hoogstwaarschijnlijk een hetelucht of elektrische oven.

Ik zou inderdaad kijken hoe heet je oven daadwerkelijk wordt. Ik bak zelf op 3 temperaturen 140-150-160 omdat ik dan de mooiste biscuits krijg, maar als ik continue op 150 graden bak, wordt hij ook redelijk mooi, maar wat minder hoog.

Succes!!

10

Dankjewel! Ik ga het gewoon proberen.. Oventhermometer heb ik nog niet dus ik ga maar gewoon een x op 150 bakken! Hij is duidelijk te heet als ik m op 150 zet ik laat t straks weten!

i just LOVE it!

11

Je kunt voor 3 euro een oventermometer kopen bij de blokker, dus daar hoef je je geen buil aan te vallen. :-) Ik bakte in mijn vorige oven altijd op de losse thermometer. :-)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

12 Laatst bewerkt door lovemybeeb (11-06-2013 09:55)

Ik heb nu mix voor 7,5 hoog in een 10 hoog gedaan. Oven voorverwarmd op 150 & bak op 150, heb een lichte kuil gemaakt in het beslag & beetje besproeit met water! Nou hopen dat het lukt!

Bedankt voor de uitleg, heb toch wel een heteluchtoven :D
Oh die thermometer zijn de kosten niet nee! Ik d8 meteen aan 20 euro hihi maargoed die haal ik vd week even!

Hij rijst mooi! Heb alleen t idee dat ie bruiner wordt.. & heb nog geen bult!!!!

Het is gelukt!! Nog niet perfect maar geen ellendige grote bult, hij is veel vlakker! Helaas nog een kleine kier onderin, dat snijdt ik er wel af & dan hou ik een taart van 7 cm over! & de randen worden nooit mooi strak van de vierkant maar het is al een hele verbetering!

i just LOVE it!

13

:thumb:

14

:thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>