1

Onderwerp: [FEEDBACK] Taarten bakken: Poging 1.

Hallo allemaal,

na hier lang gespiekt te hebben, leek het me erg leuk om het zelf ook eens te gaan proberen.
De eerste keer heb ik het, bij gebrek aan beter, met een tulbandvorm geprobeerd. Dit was nog erg lastig.
Voor de tweede poging heb ik even iets betere spullen gehaald en ging het héeel iets beter:

http://i43.tinypic.com/ff8knb.jpg
http://i44.tinypic.com/2v96hci.jpg
http://i44.tinypic.com/2ykxbti.jpg

(na deze poging heb ik ook maar meteen even een taartsnijder gehaald, zodat hopelijk de volgende taart niet zo scheef is als de toren van pisa  :o  :P )

Bovenop had ik geprobeerd wat te schrijven/maken, maar dat liep uit, vandaar het rondje bovenop  :P
De fondant scheurde steeds maar, dit heb ik een beetje proberen te verbergen door de vlinders en rondjes.

Ik zou heel graag nog tips van jullie krijgen wat, en vooral hoe, ik beter kan doen!  :)

2

Re: [FEEDBACK] Taarten bakken: Poging 1.

ik vind de kleuren combinatie erg mooi! en die kleine bloemetjes zijn ook leuk.
Waar heb je de taart mee gevuld?  :9
Voor de tips, veel blijven oefenen!!
en neem eens een kijkje bij de how-tos daar staat ook een how to van hoe je een taart moet bekleden, afsmeren enz.
Wat voor fondant gebruik je?
en waar mee heb je geprobeerd te schrijven?

It's a piece of.. Cake <3

3

Dankje!

Ik heb de taart gevuld met citroenbavarois en bosvruchtenvlaaivulling.
Ja, bij de how-to's heb ik al wel gekeken, maar dat afsmeren (en bekleden ook trouwens  :P) is een super lastig werkje! Maar oefenen, oefenen, oefenen en wie weet dat het nog wat wordt.

Ik gebruik rolfondant.
Ik heb een decoratiestift waar ik wat bosvruchtenjam in had gedaan.
Veeeel te vloeibaar, dus dat liep helemaal uit ;)

4 Laatst bewerkt door Wendyyy (31-05-2013 11:35)

Woeps, twee keer hetzelfde berichtje!

Je staat hier niet goed ik heb het gemeld

Je hoeft niets te doen je wordt vanzelf verplaatst

Welke bakvorm heb je gebruikt? Even bij de how tot kijken over tips voor afsmeren en dan wordt je volgende taart vast een stuk strakker!

I never met a calorie I didn't like....

6

oohh dat klinkt wel lekker :)
Ik bedoel van welk merk je het gebruikt :P
Het scheuren kan liggen aan het te ver (of juist niet genoeg) door kneden, het merkt fondant (je moet kijken wat je lievelings merk is. no. 1 is bij mij satin ice, no. 2 is pme fondant en no. 3 is jamin. en mijn minst fafo is van renshaw. maar dat moet je zelf beslissen wat je het fijnste vind om mee te werken!!)
ook het te dun uitrollen kan er aan liggen!

wat voor cake heb je gedaan? heb je een mix gebruikt of zelf gemaakt?
Bij het maken van een stapeltje kan je ook beter een speciaal kartonnetje onder de 2de taart doen. dowels (of kitkats) in de eerste taart doen en dan pas stapelen. dan zakken ze niet in :)

En inderdaad gewoon oefenen en oefenen en veel taart eten :)

7

Ooh, waar moet ik naartoe dan?
Ik dacht dat je hier je taarten moest/mocht laten zien, sorry.

Een siliconen bakvorm, niet de handigste.
En.. ik was de bakvorm op de één of andere manier vergeten in te smeren  :o (is me nog nooit gebeurd, bij andere soorten taarten dan :P), dus toen was de taart niet helemaal mooi rond meer.

Ja, dat afsmeren moet ik echt even beter onder de knie gaan krijgen! (: Bedankt voor je reactie!

8

Haha, ik was al bang dat het specifieker moest zijn.
Ik heb nu voor de makkelijke weg gekozen en voor die van de xenos gekozen. Ik vraag me af of die wel goed is, want daar staat helemaal geen merk op :P (de witte fondant is van Hamlet, ook van de xenos)

Ik hoorde ook dat het kan liggen doordat ik het heb uitgerold met poedersuiker? Dat het dan te droog wordt?
Even kijken misschien naar crisco las ik hier op de site.

Ik heb de biscuitmix van hier gebruikt.

Hij zakte inderdaad een klein beetje in, maar het bovenste taartje was ook vooral heel erg scheef doordat ik de lagen scheef had gesneden en ze er weer anders op terug had gedaan. :P

9

Ja je mag hier taarten laten zien :)
maar er is een speciale rebribriek (woooo moeilijk woord om te schrijven) voor stapeltaartjes :)

Om dat scheef terug stapelen te voorkomen, kan je voordat je de lagen gaat snijden eerst met je mes een stukje in je taart snijden (dus van boven naar beneden) niet te ver, maar net zodat je het ziet. wat je ook kan doen is cocktailprikkers gebruiken en die boven elkaar zetten en snijden maar :)

Ik heb zelf ook problemen gehad met het spul van de xenos. dus ben dat niet meer gaan kopen. dan kan je beter bij de jumbo fondant halen. maar dat moet je zelf ervaren :)

ik rol zelf altijd mijn fondant en marsepein uit op een siliconen ondervlak. (ik gebruik van de ikea, er zitten er 2 in een pakje ene rode en een groene.) ik gebruik dus geen crisco of poedersuiker. 

maar ik zou zeggen, probeer zo veel mogelijk manieren uit en kijkt naar wat werkt voor jou!

Veel bak plezier en ik zie graag je volgende taartje :)

10

Er zijn diverse rubrieken om te laten zien wat je hebt gemaakt........aangezien je een stapel hebt gemaakt, verplaats ik jouw berichtje naar die rubriek.

[MOVE] -> stapeltaarten

11

de xenos fondant heb ik ook gehad, is erg droog, en moet heel goed doorgekneed worden en vaak maakte ik mijn handen licht vochtig tijdens het kneden, een aantal keren vaak, want doordat het zo droog is scheurt het constant.
ik gebruik nu, eh, geen idee welk merk, ik haal het bij de welkoop. en werkt zalig.
satin ice heb ik ook gehad, is ook erg fijn, is bijna hetzelfde als die ik nu gebruik, alleen deze is 3 euro goedkoper per kilo.  :)
eent ulband taart strak krijgen is ook erg moeilijk, zou een gewone ronde vorm nemen om mee te beginnen met oefenen.  :)

12

Zo dat is meteen gewaagd om een stapeltaart te maken.

Vind je kleuren combi en versiering erg leuk!

Zo te lezen heb je al behoorlijk wat tips gekregen waar je weer lekker mee aan de slag kunt gaan. Vooral lekker oefenen, dan gaat het iedere keer weer een stapje beter.

Veel plezier!

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

13

Leuk hoor!
Eenmaal begonnen is er geen weg meer terug.
Taartjes maken is verslavend. :D

Tips...
Zoek even op youtube op taart vullen, taart afsmeren, taart bekleden.
van de DLT-shop hebben ze hele goede en duidelijke filmpjes gemaakt.
Moet het echt gaan lukken!

Wil je meer taartjes van mij zien? Kijk dan op: www.dezoetedromenfabriek.nl

14

Hoi Wendy,

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan wil ik je best een keertje het 1 en ander persoonlijk uitleggen in mijn keukentje. Vind het altijd gezellig om met anderen te frobelen.

groetjes Jessica

Such a beautiful cake, its a crime to eat it:)

15

Wat een leuke reacties weer.

@Arinas: Oohja, dat met die cocktailprikkers is ook een goede tip ja!
Ik heb nu een taartsnijder gekocht, dus hopelijk worden de lagen dan iets rechter  :P
Maar misschien voor de zekerheid even met die cocktailprikkers doen!
Ik heb heel enthousiast behoorlijk wat fondant gekocht van de xenos, dus die wil ik eigenlijk wel opmaken.
Maar daarna even maar verder kijken, ja!
Ik heb inderdaad nu een siliconen ondervlak. Maar eens kijken hoe dat dan nu gaat ;)
Dankjewel, en die komt eraan deze donderdag/vrijdag!
Een 'oefentaartje' als bestelling gekregen, wil wel betalen voor de kosten en was niet erg als het er nog niet helemaal perfect uit zag.
Ik ben een beetje bang dat ik te perfectionistisch ben om een niet perfect taartje af te leveren, maar we zullen zien!

@Teckel: Hmm, proberen goed door te kneden, geen poedersuiker meer te gebruiken en misschien inderdaad mijn handen dan een beetje vochtig te maken.. (goede tip! (: )
Daarna misschien bij de welkoop dan maar even kijken naar hun fondant (noooooit gedacht dat ze dat daar zouden hebben :P) en anders via de webshop hier even proberen :)
De tulbandvorm was inderdaad een klein beetje een gebrek aan beter, maar dat was inderdaad behoorlijk lastig.

16

@Gwenolyn: Haha, ja, het was bijna een beetje overdreven  :P
Maar de vormpjes hoorden bij elkaar en ik zag dat het tegelijkertijd in de over paste, dus ik dacht: Dan doe ik het kleine vormpje er maar meteen bij!  ;)
Dankjewel, het versieren vind ik ook 1 van de leukste (makkelijkste O-) ) dingen, denk ik.
Dankjewel!

@FloordKB: Haha, nee, dat merk ik al wel  :P
Maar wel leuk :)
Ja! Wil ik nog gaan doen inderdaad. Heb al 1 filmpje gekeken (weet niet of dat van DLT was), en daar lijkt het zo makkelijk! :P
Maar ik blijf oefenen ;)

@CSIJessy: Wat een lief aanbod!
Maar woon daar helaas niet in de buurt, woon in de Achterhoek.

17

Zozo, gewaagd, gelijk een stapel.
Als ik je een paar tips mag geven:
- begin met een enkele taart. Als je dit strak krijgt, is stapelen een makkie.
- Zorg dat je taart recht is, desnoods met een taartzaag. Beste is je kapsel na het bakken om te draaien, dan wordt je vlakke onderkant de bovenkant.
- Hoe strakker je afsmeerd, hoe strakker het eindresultaat.
- Ga je wel stapelen, zorg dan dat er onder je bovenste taart een kartonnetje zit en stuk deze taart met dowels (houten stokjes) dan gaat ie niet scheef staan.

Succes!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart