1

Onderwerp: botercreme mix van de webshop

ik had een vraagje over de botercreme mix van de webshop.
Ik hoorde dat hij erg lekker is, is de smaak echt heel anders dan 'gewone' botercreme? En wat is er anders aan (smaak, luchtiger, zachter enz?).
Ik had laatst bij een ijstaart dat er toefjes op waren gespoten van iets heel luchtigs, maar het bevroor ook bijna niet in de vriezer (bleef zacht), weet iemand wat dit is? Het leek op iets eiwit-achtigs, heel lekker was het :D
En als je roomtoefjes van de bakker op een taart hebt (geen slagroom), wat is dat dan? het is altijd heel romig maar volgens mij geen botercreme????
Hoeveel vragen kan een gek stellen ??? ;) Hoop dat jullie wat kunnen/willen beantwoorden.

Mijn website: Presentaart

2

Re: botercreme mix van de webshop

Ik heb alleen nog maar de mix van de webshop gebruikt dus ik kan je geen oordeel geven over het verschil (het bevalt zo goed dat ik daarbij ben gebleven ;-)

Ik vind die taarten met eiwitschuim ook altijd heerlijk...zit vaak op een soort vlaai met kruimelige korstboden daaroverheen banketbakkersroom ,daarover vlaaivulling en dan daar weer die schuim op....zo heeeeeerrrrrrrlijk !! (en mega-zoet :D

3

Re: botercreme mix van de webshop

Wat betreft dat "eiwit-achtig" iets:

Dit is Italiaanse merengue.

Zo maak je dit:

3 eiwitten in de keukenrobot

180gr gewone witte suiker (fijne korrel) in een pan
100 ml water in dezelfde pan

Doe de suiker en het water in een pan en zet op het hoogste vuur. Het water verdampt en je krijgt een suikersiroop. Net als je van die blazan begint te krijgen en het wil juist bruin gaan worden, neem je het van het vuur en giet het ZEER LANGZAAM in je eiwitten die ondertussen in de keukenrobot al behoorlijk stijf zijn.
(in een dun straaltje zoals je olie bij de mayonaise giet)

Dan nog 5 minuten op hoogste sneljheid laten draaien.
Dan heb je Italiaanse merengue.
Kun je gebruiken als vulling (met verse frambozen, woudvruchten, enz...) of ook gewoon om je taart te glazuren alvorens te overtrekken met marsepein of fondant en het laat zich natuurlijk heerlijk spuiten om randen te maken enz...

Op ijsroom wordt het pas heel lekker als je er even over gaat met de bunzenbrander zodat je een donkerbruin korstje krijgt. (ijsroom Siberienne).

4

Re: botercreme mix van de webshop

Nog vergeten: terwijl je de suikersiroop bij de eiwitten giet, staat je keukenrobot aan zodat de suikersiroop "opgenomen" wordt door het stijf eiwitschuim

5

Re: botercreme mix van de webshop

Hmmm..zeg Danny...
Wat ben jij van beroep ?
Iets zegt mij dat hij meer dan gemiddeld van het taartenvak af weet klopt dat ?

Gr Nicole

6

Re: botercreme mix van de webshop

Hoi Mascha,
Ja ik gebruik ook de mix van de webshop, is inderdaad heel luchtig en smaakt ook als een creme (als je nog begrijpt wat ik bedoel ;-) ). Ik heb ook de gewone botercreme van het recept van Evelien gebruikt, is veel steviger en zoeter, gebruik ik eigenlijk alleen voor dijkjes en buitenkant, hoewel met een smaakje erin (veel nutella :-) ) kan het ook wel hoor maar we zijn hier ernstig verwend vrees ik ;-) :-). De botercreme met bbroom is ook erg lekker vind ik maar ook compacter zeg maar. Nou samengevat dus ;-) ja heel luchtig wordt het! :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

Re: botercreme mix van de webshop

Ik vind dat er wel verschil in zit of je grasroomboter of die goedkope met de blauwe ruitjes gebruikt.
De eerste vind ik beduidend lekkerder !!

8

Re: botercreme mix van de webshop

De botercreme van de webshop nog nooit geprobeerd, Heb dus geen vergelijk wel gebruik ik het recept van iemand hier deel boter/ roomboter poedersuiker flink kloppen en dan doe ik er ook altijd een beetje amandelessence bij hmmm. smaakt niet echt na boter gewoon een lekkere creme.

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

9

Re: botercreme mix van de webshop

zoals je al eerder kon lezen bij vorige topics ben ik helemaal verslaafd aan de mix van de webshop.  in't begin gebruikte ik het recept van het boek, of een mix van hier in de winkel, maar die was heel geel van kleur en smaakte enorm naar boter. dus op aanraden van medebaksters hier toch die van de webshop gekocht, wat een verschil. heerlijk wit ziet hij en smaakt bijna niet naar boter  maar is gewoon zooooooooooooo lekker (inge dit is voor jou wel gratis reclame hoor)

danny, dat recept van die italiaanse merengue staat weeral gecopieerd in mijn boek, zeker weer een reden om in de keuken te kruipen!!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: botercreme mix van de webshop

Hallo Nicole,

Je intuïtie is deels juist, maar wat betreft taarten zit je er echter naast.
Van beroep heb ik helemaal niets met "taarten" te maken.
Ik ben echter al meer dan twintig jaar hobbykok en verwoed verzamelaar van kookboeken uit de 16de tot de 19de eeuw.
Verder verdiep ik mij in de geschiedenis van de gastronomie en schrijf er boeken over. Dat laatste doe ik belangeloos voor de Academie voor de Streekgebonden Gastronomie.
Van gastronomie en lekker eten weet ik dus inderdaad een en ander af.
Helaas is dat niet het geval voor patisserie.
Ik kwam hier eerder toevallig op dit forum terecht omdat ik naar ideeën zocht om mijn (zelfgemaakte) ijsroom te decoreren.

Door het lezen van al deze berichtjes heb ik er echter zin in gekregen en ga ook wel eens wat uitproberen in de toekomst.

Conclusie: koken kan ik (denk ik), wat betreft taarten bakken, kan ik hier nog veel leren.
Groetjes,
Danny

11

Re: botercreme mix van de webshop

oh bedankt danny, dat klinkt inderdaad erg lekker, ik denk dat dat ook was wat op die taart zat.
Nog een vraagje, is die botercreme mix ook goed om de taart af te maken, dus om de buitenkant glad te maken? Of kan je daarvoor beter 1 deel boter, 1 deel suiker gebruiken omdat ie steviger is ofzo???

Mijn website: Presentaart

12

Re: botercreme mix van de webshop

Ik gebruik de mix van de webshop eigenlijk altijd om de taart mee in te smeren, voordat ik 'm bekleed. Dat gaat prima. Ik gebruik hem nooit als vulling, of in ieder geval bijna nooit. Ik houd meer van bavaroises of zwitserse room als vulling. Vind ik toch lekkerder (maar dat is natuurlijk persoonlijk).

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

13

Re: botercreme mix van de webshop

sorry toch nog een vraagje :D
Is de mix van de webshop vergelijkbaar met die van soezie??? Dit is echt m'n laatste vraagje over die botercreme mix hoor (voorlopig in ieder geval ;))

Mijn website: Presentaart

14

Re: botercreme mix van de webshop

Haha Mascha, volgens mij wel! Wietske gebruikt het altijd en volgens mij Wendy ook en ik kan mij zo voorstellen dat het is met de bbroom van alle echte merken, lijken ook op elkaar :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"