1

Onderwerp: Verse aardbeien > Hoe lang vers?

Ik maak voor volgende week vrijdag een bruidstaart.
Nu wil ik die vullen met aardbeien en witte chocolade-creme.
Ik heb net een test-taart gemaakt met aardbei-compote (erg lekker maar reuze zoet haha)

Als ik woensdag aardbeien haal, deze donderdagochtend verwerk in de taart, is dit dan vrijdagmiddag nog lekker?

Ik maak ook een laag met champagnecreme en framboosjes (diepvries) Dat lijkt me ook wel goed gaan maar verse aardbeitjes geen ervaring mee voor taart...

2

Re: Verse aardbeien > Hoe lang vers?

Ja hoor, moet wel kunnen denk ik.

Dat is toch een TAART waard!

3 Laatst bewerkt door mieperdepiep (02-05-2013 12:32)

Lekker is het de volgende dag vast nog wel. Mits je de taart in de koelkast bewaard. Ook even op letten of de aardbeien er de dag ervoor nog fris uit zien. Eventueel ze uit het doosje halen en allemaal los droog neer leggen, zodat ze elkaar niet (teveel) raken, zo voorkom je dat ze op drukplekjes beurs worden en dan gaan rotten. Ook mogen er geen natte plekjes bijzitten tijdens het bewaren. Natte plekjes van zichzelf door verleppen of als je ze zou wassen. De natte plekjes laten de aardbeien nog weer sneller verleppen.

Wat de HACCP-code erover zegt weet ik niet precies. (weet niet of je een bedrijf hebt)  In principe zijn eenmaal gesneden aardbeien maar heel kort houdbaar en moeten ze koelkastkoud bewaard blijven. 

Diepvriesframboosjes vind ik zelf niet zo'n succes. Verwerken in een jam of bavaroise kan goed, maar ze los gebruiken werkt niet zo, omdat ze heel veel vocht lekken en ze zoiezo eenmaal ontdooid er wat verlept bij liggen. Niet zo'n mooi gezicht in een bruidstaart.

mieperdepiep schreef:

Diepvriesframboosjes vind ik zelf niet zo'n succes. Verwerken in een jam of bavaroise kan goed, maar ze los gebruiken werkt niet zo, omdat ze heel veel vocht lekken en ze zoiezo eenmaal ontdooid er wat verlept bij liggen. Niet zo'n mooi gezicht in een bruidstaart.

Ik druk de bevroren framboosjes goed in de creme, heerlijk!

5

mieperdepiep schreef:

Lekker is het de volgende dag vast nog wel. Mits je de taart in de koelkast bewaard. Ook even op letten of de aardbeien er de dag ervoor nog fris uit zien. Eventueel ze uit het doosje halen en allemaal los droog neer leggen, zodat ze elkaar niet (teveel) raken, zo voorkom je dat ze op drukplekjes beurs worden en dan gaan rotten. Ook mogen er geen natte plekjes bijzitten tijdens het bewaren. Natte plekjes van zichzelf door verleppen of als je ze zou wassen. De natte plekjes laten de aardbeien nog weer sneller verleppen.

Wat de HACCP-code erover zegt weet ik niet precies. (weet niet of je een bedrijf hebt)  In principe zijn eenmaal gesneden aardbeien maar heel kort houdbaar en moeten ze koelkastkoud bewaard blijven. 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb geen bedrijf. Het is de taart voor mijn zusje.
Gisteren de test-taart met aardbei-compote gegeten en dat vonden zij (en ik) ook errug lekker!

Diepvriesframboosjes heb ik onlangs ook in een taart gedaan en ging hartstikke goed. Ik druk ze er bevroren in, met een afstandje van de buitenkant.

Leuk, een bruidstaart voor je zus!

Veel plezier op deze bijzondere dag volgende week. Mét een lekkere taart!  :)

7

mieperdepiep schreef:

Leuk, een bruidstaart voor je zus!

Veel plezier op deze bijzondere dag volgende week. Mét een lekkere taart!  :)

Dank je wel  :)