1

Onderwerp: biscuit hoog en plat??? hoe???

Ik bak al geruime tijd en gebruik altijd biscuitmix van funcakes. Mijn kapsels bak ik in mijn eigen fornuisoven. Omdat de kapsel niet hoog genoeg wordt gebruik ik de verhouding van een grotere bakvorm om toch een hoog genoeg kapsel te krijgen. Toch komt er altijd een dikke bult op, waar je niks aan hebt. Soms zie ik hele mooie plakke kapsels uit de oven en vraag me af hoe je dit doet???? Ik heb ook al met de standen van de oven geexperimenteerd... dus 13 minuten 150, 13 minuten 165 en 13 minuten 175. Werkt ook niet. Ik blijf altijd kapsels met bolle bovenkant houden en de zijkant is me niet hoog genoeg.
Wie weet raad?

2

Re: biscuit hoog en plat??? hoe???

Heeeeele goeie vraag! Ik hoop dat er antwoordt op komt! Ik heb t ook, moet de bolling er altijd afsnijden, de tip die ik wel heb wat de laatste x hielp is een soort van kuil in t midden maken, t beslag meer naar de zijkant te duwen

i just LOVE it!

3

Je kunt je bakvorm verhogen met bakpapier en de taart op z'n kop storten en laten staan dan ben je die bult in ieder geval kwijt

4

En de bult als onderkant houden helpt ook. Verder kun je proberen je beslag wat omhoog te laten lopen tegen de zijkanten, even met een spatel doen.
Dan heeft ie alvast een wat hoger beginnetje.
Ik bak zelf 150 graden continue.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

5

Het enige wat bij mij helpt is minder heet bakken. Ik bak mijn kapsels altijd op 140 graden en dan 10-15 minuten langer dan volgens het schema nodig is. Altijd keurig plat.
Overigens is de temperatuur wel afhankelijk van de oven, iedere oven is weer anders en ik vermoed dat die van mij wel iets heter is dan hij aangeeft, maar zeker weten doe ik het niet. Dit is in ieder geval wat voor mij werkt.

6

een bake even strip om je bakblik,werkkt echt perfect
http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … et-2-small

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

7

Probeer de deeg met een spatel gelijk te verdelen in je bakblik en even ermee tikken op het aanrecht zodat alle luchtbellen weggaan.
Ik bak ook altijd in een fornuisoven en het gaat goed.

8

Een bult betekend dat je op een te hoge temperatuur bakt.
Dus lagere temp en eventueel iets langer.
Er zijn ook thermometers te koop die je in de oven kunt plaatsen om de exacte temp van de oven te meten. Mss kun je daar nog wat mee.

Dat is toch een TAART waard!

9

Ik smeer ook mijn beslag tegen de zijkant zodat je een kuil krijgt. Tijdens het bakken komt er dan wel een beetje een bult maar wanneer de biscuit klaar is, is deze mooi gelijk met de vorm. Op zijn kop storten en een lage temperatuur aanhouden zorgt er ook voor dat er geen bult op komt  ;)

10

Lagere temp zorgt er ook voor dat ie beter rijst.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Bedankt voor alle tips!!! Ik ga proberen op een lagere temp en een bake even strip hou ik in m'n achterhoofd! Tnx!