1

Onderwerp: Appeltaartdeeg

Als ik een appeltaart wil bakken,  maak ik regelmatig het deeg al de avond van te voren en bewaar dit in de koelkast.  Nu wil ik zaterdag een appeltaart bakken maar heb vrijdag en zaterdag weinig tijd.  Nu zou ik donderdag al het deeg willen maken en in de koelkast bewaren.  Weet iemand of dit kan en invloed heeft op de smaak?

Alvast bedankt!

Re: Appeltaartdeeg

Hoi DTH,

volgens mij kun je appeltaartdeeg ook heel goed invriezen om later te gebruiken (ik zou zelf niet langer dan 1-2 weken van tevoren maken evengoed).

Qua smaak denk ik niet dat het echt invloed heeft, het enige dat ik mij kan bedenken is dat de gluten meer ketens gaan vormen waardoor je deeg wat zwaarder en misschien taaier kan worden, maar of dit ook echt zo is weet ik niet...

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Hoi,

Dat kan prima hoor. Geen probleem! smaak gaat echt niet achteruit ;). Het is volgens mij ook best mogelijk om de appeltaart donderdag al helemaal te maken en dan in de koelkast zetten. Zaterdag lekker aansnijden en smullen!  :+

4

ik zou m niet vooraf maken eigenlijk omdat ie dan toch minder lekker wordt. of iig niet in de koelkast zetten omdat deeg daar zacht van wordt. maar het deeg vooraf maken is geen probleem

5

Bedankt voor jullie reactie!  Ga ik morgen alvast het deeg maken!

6

Deeg kan je best invriezen en in de koelkast laten ontdooien daarna weer goed kneden dan moet het wel lukken en dan heb je verse appeltaart.