1

Onderwerp: Ingezakte strik pom pom hellupp

Ik ben bezig geweest met een strik, pom pom met allemaal lussen. Eerst de rondingen gemaakt en laten drogen met tylose powder erdoor. Halve dag gefreubeld met randjes en balletjes aan de zijkant. Inelkaar gezet met icing. Hij was echt mooi (Anitas Taarten op facebook). In een tupperware bak in de kast gezet........kijk ik vanmorgen aaaaahh helemaal ingezakt!!! Wat doe ik fout? Helluppp

Ik denk en kijk in "taart"

2

Re: Ingezakte strik pom pom hellupp

Had je een deksel op de bak? Ik denk dat er dan vocht in de bak heeft gezeten die is gaan condenseren op je werkstuk ofzo. Ik bewaar ze met hooguit aluminiumfolie er over heen.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

3

Oh wat balen zeg! Had je de tupperware afgesloten? Het is het beste aan de lucht te laten drogen. Welke fondant had je gebruikt? Dat kan het ook zijn...

Was het fondant of marsepein?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

Ja had de deksel dicht. Ik gebruik fondant van de sligro. Denk dat de oorzaak de icing is dan omdat ik hem na het inelkaar zetten in de tupperwarebak heb gezet en dat de icing nog niet helemaal gedroogd was. Of gebruik ik te weinig tylose? Heb je dit probleem ook als je de taart opmaakt en dan in de koelkast zet?

6

Wat voor icing heb je gebruikt? Als je royal icing hebt gebruikt dan móet het goed uitharden. Heb je bijvoorbeeld tubes buttercream icing gebruikt (kant en klaar van Wilton onder andere), dan hardt alleen het buitenste laagje (iets) uit maar zal het nooit zo goed/hard worden als royal icing.

7

Beste is om de fondant aan de lucht te laten drogen en zeker niet de doos afsluiten. Teveel tylose is ook niet goed, dan wordt het te breekbaar en is ook niet fijn werken. Als het kan zet/plak ik de decoraties er op het laatste moment op. Maar soms kan dit dus niet en zet ik de taart gewoon in de koelkast. Tot nu toe zijn mijn decoraties goed gebleven  ;)

8

annick67 schreef:

Wat voor icing heb je gebruikt? Als je royal icing hebt gebruikt dan móet het goed uitharden. Heb je bijvoorbeeld tubes buttercream icing gebruikt (kant en klaar van Wilton onder andere), dan hardt alleen het buitenste laagje (iets) uit maar zal het nooit zo goed/hard worden als royal icing.

Had nog wat van de xenos ( wat geel is) dat zal wel niet goed zijn geweest

9

AnitaMepp schreef:
annick67 schreef:

Ik gok dat dat buttercream icing is geweest en dat kan dan (ook) een 'goede' oorzaak geweest zijn, naast het niet in een bak met deksel opbergen enzo.....  ;)

Succes!

10

dank jullie wel voor de feedback!!

11

annick67 schreef:
AnitaMepp schreef:
annick67 schreef:

Ik gok dat dat buttercream icing is geweest en dat kan dan (ook) een 'goede' oorzaak geweest zijn, naast het niet in een bak met deksel opbergen enzo.....  ;)

Succes!

waar kan ik de strik dan het beste mee vastzetten?

Met royal icing, maar ik heb het ook een keer gewoon met lijm gedaan, en dat gaat ook. Maar royal icing is veel steviger

I never met a calorie I didn't like....