1 Laatst bewerkt door jo-oosie (12-04-2013 04:09)

Onderwerp: ADVIES GEVRAAGD: koekjes versieren, grote groep kids 4/5 jaar

Hoi allemaal,

bij mijn dochter op school help ik mee als 'ontdekkasteel' moeder.
Daar leren ze verschillende dingen op een voornamelijk speelse manier zelf te ontdekken, bijvoorbeeld hoe magneten werken, hoe tandwielen nou in elkaar draaien enz.
Dat gaat dan per 2 kids, en zo een paar sessies op een middag.

Nu heb ik volgende week donderdag (18 april) weer de beurt.
En ik kreeg het idee om ivm de naderende koningsdagspelen en troonswisseling enzo, dat het misschien wel leuk was om koekjes (in de vorm van een kroon) te versieren.

Ik heb mijn idee nu bij de juf neergelegd, of die het sowieso ziet zitten, want dan zou het een klassikaal gebeuren (33 kids in groep 0/1)  moeten worden.

Nu had ik graag van jullie advies en tips gehad, hoe ik dat het beste aan kan pakken met zo'n grote groep.

**  Ik had gedacht 2 koekjes per persoon, die ik dan wel al vooraf thuis bak... :D

**   als ik met poedersuiker en water de icing maak, voor de kids hoeft dat niet zo precies volgens mij,   hoe doe ik dan verhoudingen zodat het niet te nat word, maar ook niet te droog zodat er niet gesmeerd kan worden

**  kan die icing ook gekleurd worden?  Zo ja, verdiept de kleur zich nog verder als het al iets langer vooraf is klaargemaakt. Kan je icing uberhaupt lang vooraf klaarmaken?

**   hoe lang kan die icing onafgedekt op een tafeltje staan voordat het indroogt?  Want tja, de kids zullen dan met een aantal tegelijk met  zo'n zelfde bakje moeten doen aan één tafel, maar de ene werkt natuurlijk een stuk sneller dan de andere...

**   is het beter dat ze eerst beide koekjes insmeren met icing en daarna de suikertjes en musketzaadjes enzo erop plakken

**   ik had gedacht dat die icing er het beste met een theelepeltje op gesmeerd kan worden...

Nou ja, zoals je zien, basis-ideëen heb ik wel, nu nog graag een heleboel tips    :Y   om het enigszins gladjes te laten verlopen als de juf er in mee gaat... O-) 

Alvast super bedankt voor het meedenken !! :)

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: ADVIES GEVRAAGD: koekjes versieren, grote groep kids 4/5 jaar

wat een uitdaging
ik zou ook snoepjes doen veder geen ervaring mee
bij ons bakken ze wel eens koekjes ,kant en klaar deeg en dan met roller en stekers aan de gang ook nog versiering maar dat wordt dan mee gebakken

3

Ik zou zorgen dat je iig 1 of 2 moeders er bij vraagt voor hulp, is best veel 30 kids.

Ik zou idd de koekjes vooraf bakken, houd er rekening mee dat je dat 60 koekjes moet bakken en niet zomaar klaar bent.

Icing ik zou het thuis even uitproberen hoeveel suiker/water

Het glazuur kun je gewoon kleuren wanneer dat het uitdroogt geen idee. Ik zou het op school pas klaar maken ivm indrogen ik denk niet dat de kleur donkerder wordt als het er langer in zit.

Ik zou ze idd eerst laten versieren met icing en dan evt. met musket.

Ik zou het ook met een theelepeltje doen.

Heel veel succes en plezier!

Groetjes Yvon

4

Je zou ook in plaats van icing, chocopasta of Pindakaas of appelstroop kunnen gebruiken, dit is goedkoper denk ik. En dan kun je kwa versieren hagelslag en kleine snoepjes doen enz.

Ik weet niet wat je budget is, maar kinderen maakt het niet zoveel uit wat het is.

5

Eventueel doe je de icing in kleine spuitbusjes, dan wordt er minder gemorst en droogt het niet zo vlug uit.

2 koekjes is misschien nogal weinig: als je alles zelf klaar zet duurt het versieren zelf niet zo lang, en waarschijnlijk worden er ook nog wat koekjes opgegeten en sneuvelen er nog wel een deel (laten vallen, vingers van anderen in de icing,..)

Heb het vorig jaar gedaan met kinderen van +- 9 jaar, en daar vlogen de koekjes mooi versierd weg (denk 5 koekjes op 20 min). Ze vonden het wel super leuk!

6

ik zou idd met chocolade pasta aan de gang gaan...zo`n grote groep met kleine kids dan heb je je handen vol.. en als versiering die soort m en m s zonder noot. maar wel even navragen of er niemand allergisch is. veel plezier ( wat zeker gaat lukken ;)  en s6

groetjesss

7

Hoi Jo-oosie,
Ik ga je mailen  ;)

Happy Cake Day!

8

Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gedaan met de klas van mijn dochter maar dan met cupcakes. Deze had ik vooraf besmeerd met witte chocoladepasta. De kinderen verdeeld over verschillende tafels en per tafels een aantal bakjes met versiering. Dit was een klas van 24, groep 2.

Als ik met de kids koekjes versier dan krijgen ze een eigen spuitzakje met icing. Je kunt daarvoor snoepzakken gebruiken of diepvries druk en sluit zakjes. Je zou per tafel 2 of 3 spuitzakjes neer kunnen leggen

9

djehr schreef:

Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gedaan met de klas van mijn dochter maar dan met cupcakes. Deze had ik vooraf besmeerd met witte chocoladepasta. De kinderen verdeeld over verschillende tafels en per tafels een aantal bakjes met versiering. Dit was een klas van 24, groep 2.

Als ik met de kids koekjes versier dan krijgen ze een eigen spuitzakje met icing. Je kunt daarvoor snoepzakken gebruiken of diepvries druk en sluit zakjes. Je zou per tafel 2 of 3 spuitzakjes neer kunnen leggen

Hoi Djehr,  dat laatste had ik ook al bedacht om hier nog te vragen, zou dus een goed idee zijn geweest.
Helaas gaat het niet door, ik heb nog steeds niks van de juf vernomen en dat is nu voor mij te kort dag om e.e.a. georganiseerd te krijgen, helaas......

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

10

Dat is nou jammer. Had een leuke activiteit geweest. misschien volgend jaar...

Ik had de cupcakes activiteit voor de juffendag (verjaardagsfeestje van de juffen) gedaan. De dag ervoor samen met een moeder de kinderen in groepjes van 4 cupcakes laten bakken. er ook een soort educatieve draai aan gegeven. En toen de volgende dag versieren.

11

Heb kerstkoekjes versierd met 2 klassen ( groep 1 en 2 ) en daarvoor had ik de koekjes al gebakken, icing gekleurd en op de juiste dikte in spuitflesjes gedaan. Koekjes laten drogen en de volgende dag inde boom gehangen.
Ik had alles klaar staan in de gang en steeds 6 kindjes tegelijk uit de klas gehaald

Weinig geknoei en de kids vonden het erg leuk, omdat je al gekleurde icing hebt hoef je niet met spikkels en dergelijke aan de gang, dus ook geen extra geknoei

Succes en misschien komt het nog een keer

Groetjes Rianne

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?