1

Onderwerp: biscuitmix dr. oetker

hallo,

ik heb biscuitmix van dr. oetker in huis, maar deze is voor een springvorm van 24 cm.. en ik wil graag die van 20 cm gebruiken (voor de varkentjes in modder taart) maar ik weet nu de verhoudingen niet meer qua melk en eieren wat erbij moet voor sprngvorm van 20 cm?
iemand enig idee?

2

Re: biscuitmix dr. oetker

hoi hoi,
er zijn 2 opties: of je maakt gewoon alle mix en vult daar de 20 cm bakvorm mee en bijv ook een kleine blandaschaal, dat scheelt reken werk.
maar anders een oude reken formule, hopelijk begrijp je het.
Voorbeeld voor hoeveelheid eieren berekenen voor 20 cm vorm als je bij je 24 cm vorm 5 eieren gebruikt ( maar daar kan je natuurlijk ieder ander getal voor in de plaats zetten):

Schrijf de maat van de grote bakvorm links boven op een papiertje (dus 24)
daarnaast rechts boven je benodigde materiaal (bijv 5 van 5 eieren). dus nu staat op je papier links 24 en rechts 5.

Linksonder schrijf je de 20 (van de 20 cm vorm).
Als je nu een kruis-som doet: 20 x 5 : 24  dan heb je het getal welke rechtsonder op je papiertje komt te staan.
In dit geval heb je als je in de 24 cm vorm 5 eieren zou gebruiken, bij de 20 cm vorm 4,16 ei nodig.

Misschien is er nog wel een makkelijkere manier, maar zag dat niemand nog had gereageerd en kweet niet hoeveel spoed je hiermee had!
veel succes!

3

of alle ingredienten :24x20?

Dus als je 200 gram mix hebt 200:24=8.34 x 20 =166.70 gram
snappie?

Maar zou hem idd gewoon helemaal maken, en er nog een klein vormpje bij bakken ofzo

4

Ik gebruik de Wolken van dr. Oetker altijd in een 20 cm vorm, dan wordt 'ie mooi hoog. Die hoort officieel ook in een 24 cm vorm. maar de biscuitmix kan natuurlijk anders uitpakken. Succes!

5

Ik zou gewoon gokken, en de biscuitmix in een keer in de 20 cm vorm doen. Krijg je een mooie hoge taart. Wel even de rand verhogen met bakpapier voor de zekerheid. Wordt de taart toch te hoog, kun je er altijd nog een laagje af, of tussenweg laten.

6

top! bedankt!
de rekensommen zien er erggg ingewikkeld uit, dus ik gok erop om alles maar in de 20 cm bakvorm te doen.

7 Laatst bewerkt door djehr (05-04-2013 16:19)

Heb je al gebakkken Lieskuuh?
Als je mij het recept geeft wat op het pak staat (de hoeveelheden) dan kan ik het wel voor je uitrekenen

oh heb het al gevonden op de site  :)
Ik vind de hoeveelheid mix en eieren wel weinig voor een 24 cm taart. waarschijnlijk wordt je biscuit niet hoger dan 4,5 cm. In de beschrijving staat ook dat je hem 1x doorsnijdt. Als je dezelfde hoeveelheid gebruikt voor een 20 cm vorm dan wordt je biscuit waarschijnlijk 6 cm hoog en kun je hem 2x doorsnijden.

Om er zeker van te zijn dat je vorm niet overstroomt kun je je springvorm verhogen met bakpapier:

Gewoon een lange strook bakpapier afknippen en tegen je ingevette bakvorm plakken. De hoogte van je bakpapierrand is afhankelijk van de hoogte van je bakvorm. In verband met stevigheid de bakvorm met maximaal 40 - 50% verhogen.
Dus als je bakvorm 6 cm hoog is kun je hem verhogen tot 8,5 - 9 cm. En zo hoog is dan ook de strook die je afknipt.
Voor nog meer stevigheid kun je de strook ook dubbel zo hoog knippen (dus 17 - 18 cm) en dan dubbelvouwen. Plak het bakpapier dan met de open kant naar boven zodat eventuele lucht die tussen de twee lagen zit er uit kan.
Zorg er verder voor dat er geen ruimte is waar de stroken elkaar weer raken. Want dan loop je het risico dat het beslag daar uit loopt. Beste is om de strook een 1/2 cm te laten overlappen.

8

Ik heb even een vraagje, misschien heel dom.
Ook ik heb de biscuitmix in huis van dr oetker voor 3 bakvormen van 24 cm.
Ik wil zegmaar het beslag verdelen over 3 vormen zodat ik 3 lagen krijg en niet hoef te snijden, wat ik nooit kan.

Hoe kan ik de biscuitmix iets meer maken zodat er meer beslag is om te verdelen of moet ik dan een ander recept gebruiken voor een biscuit ipv die van dr oetker.?

Graag een reactie :D

9

taartzaagje kopen is makkelijker...

10

djehr schreef:

Als je mij het recept geeft wat op het pak staat (de hoeveelheden) dan kan ik het wel voor je uitrekenen

Ik vind de hoeveelheid mix en eieren wel weinig voor een 24 cm taart. waarschijnlijk wordt je biscuit niet hoger dan 4,5 cm. In de beschrijving staat ook dat je hem 1x doorsnijdt. Als je dezelfde hoeveelheid gebruikt voor een 20 cm vorm dan wordt je biscuit waarschijnlijk 6 cm hoog en kun je hem 2x doorsnijden.

Om er zeker van te zijn dat je vorm niet overstroomt kun je je springvorm verhogen met bakpapier:

Gewoon een lange strook bakpapier afknippen en tegen je ingevette bakvorm plakken. De hoogte van je bakpapierrand is afhankelijk van de hoogte van je bakvorm. In verband met stevigheid de bakvorm met maximaal 40 - 50% verhogen.
Dus als je bakvorm 6 cm hoog is kun je hem verhogen tot 8,5 - 9 cm. En zo hoog is dan ook de strook die je afknipt.
Voor nog meer stevigheid kun je de strook ook dubbel zo hoog knippen (dus 17 - 18 cm) en dan dubbelvouwen. Plak het bakpapier dan met de open kant naar boven zodat eventuele lucht die tussen de twee lagen zit er uit kan.
Zorg er verder voor dat er geen ruimte is waar de stroken elkaar weer raken. Want dan loop je het risico dat het beslag daar uit loopt. Beste is om de strook een 1/2 cm te laten overlappen.

Ik had het net zo gedaan als jij hier boven beschrijft, maar ik twijfel aan de open kant naar boven.
maar goed, toen het biscuit klaar was, prachtig gaar en hoog trouwens, zag ik dat het papier naar binnen gevallen was, waardoor ik dus een raar gedrocht kreeg. Ik zat me te bedenken, zou het een idee zijn om een taartdoos in repen te knippen, waardoor het steviger is? En dan niet kan omvallen?
Of moet je de rand van bakpapier aan elkaar vastplakken met boter?

11

Hi Anja,

Ik zet de repen bakpapier vast met paperclips of nietjes, dat is bij mij altijd zo hoog dat het het beslag niet raakt!

AnjaS schreef:
djehr schreef:

Ik had het net zo gedaan als jij hier boven beschrijft, maar ik twijfel aan de open kant naar boven.
maar goed, toen het biscuit klaar was, prachtig gaar en hoog trouwens, zag ik dat het papier naar binnen gevallen was, waardoor ik dus een raar gedrocht kreeg. Ik zat me te bedenken, zou het een idee zijn om een taartdoos in repen te knippen, waardoor het steviger is? En dan niet kan omvallen?
Of moet je de rand van bakpapier aan elkaar vastplakken met boter?

12

Als het bakpapier omkrult niet ik deze vast. Soms is vouwen al genoeg. Stroken van taartdozen knippen zou ik niet doen. Is te stug en kun je dus niet goed vouwen.  ;)