1

Onderwerp: schuimbodems

Ik wil voor dit weekend graag een hazelnootschuimtaart maken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.
In het recept wat ik heb gevonden staat namelijk dat de bodem 4 uur lang op 80 graden moet drogen. Nou is mijn oven niet zo groot en kan ik er maar één per keer indoen (ik moet er 3)
Ik heb niet zo'n zin om 12 uur bezig te zijn met de bodems.
Ik heb een hetelucht oven..

Hebben jullie tips voor een kortere bak/droogtijd, maar toch een lekkere schuimbodem?

2

Re: schuimbodems

Met hetelucht kan je op meerdere hoogtes tegelijk bakken  :) . Dat scheelt misschien al.

Maar ik zelf bak mijn schuimgebak altijd net iets boven de 100 graden. Een uur bakken en een uur ongeopend laten staan (oven uit dus). En net wat ik zeg, ik kan er in mijn heteluchtoven precies 2 boven elkaar :+

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Hiernaast bij de recepten onder overige staat een recept voor hazelnootschuimtaart.Ik heb deze zelf al 3x gemaakt, en vind ze heerlijk, en helemaal niet moeilijk. Deze moet 1 1/2 a 2 uur in de oven. Ik heb geen grote oven, maar ik kan wel 3 bodems in 1x in de oven zetten. Ik zet ze gewoon boven elkaar, en wissel halverwege de roosters een keer van plek.

de gouden tip(heb ik ook hier ergens van het forum) tegen inzakken van je eiwit is je hazelnoten te mengen met de maizena en 100 gram poedersuiker, (dan wel 100 gram suiker minder doen omdat je dit vervangt door de poedersuiker. dus 200 gram suiker en 100 gram poedersuiker) en dit mengsel door je messcherpstijve eiwit te spatelen.

4

Ik heb vandaag ook deze schuimtaart gemaakt en heb een vraag. Een van mijn schuimlagen is nu een beetje kleverig geworden. Minder lekker dan de andere twee. Ik heb de drie lagen tegelijk in de oven gedaan. Wat denken jullie, is die kleverige (moeilijk door te snijden) laag dan juist te lang of te kort in de oven geweest? Of heb ik misschien niet goed genoeg gemixed en zit hier te veel suiker in? Daar doet het me nl een beetje aan denken?
Hebben jullie hier ook wel eens last van?

5

Ik denk dat je kleverige laag niet droog genoeg was. Dus niet lang genoeg in de oven. Was dit toevallig de onderste laag (in de oven)?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Voor hazelnoot schuim heb je een sjabloon nodig van 10 a 12 mm dik.
Makkelijk zelf te maken van een stuk watervast verlijmd multiplex en een decoupeerzaag.
Je hebt maar 1 gat nodig voor een plak.
Werkwijze.
De plank met het gat leg je op een stuk bakpapier.
Je gooit er ongeveer de hoeveelheid schuim in die nodig is en strijkt dit glad met een krabber.
Dan haal je de plank eraf en legt het papier op een bakplaat.
Enz. enz.
voorbeeld
http://www.bouwhuis.com/gereedschappen/ … uim-beslag

recept

200 gr eiwit
200 gr suiker
dit opkloppen

150 gr suiker
100 gr gebruneerde gebroken hazelnoten
30 gr zetmeel of patent bloem
Dit mengen en door het stijf geslagen eiwit mengen

Hazelnoot schuim moet gebakken worden op 170 gr .
Met tussen de oven deur een vork o.i.d.
De baktijd is ongeveer 30 a 45 min.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

cakebym schreef:

Ik denk dat je kleverige laag niet droog genoeg was. Dus niet lang genoeg in de oven. Was dit toevallig de onderste laag (in de oven)?

nee het was de bovenste laag, maar ook de dunste. Ik denk dat ik volgende keer iets kleinere lagen maak zodat ik wat meer schuim heb..  en misschien wat vaker wisselen van de lagen?

8

Lang delftje, ook bedankt voor de tips.

Ik ga het uitproberen!