1

Onderwerp: Biscuit of cake? Help alsjeblief!

Hallo,

Ik zou heel graag een cake/biscuit stapelen. Alleen heb ik geen idee hoe hier aan te beginnen en twijfel ik dus tussen cake of biscuit. Persoonlijk vind ik biscuit het beste passen, maar mijn biscuits rijzen niet echt super goed. Elke keer als ik het opnieuw probeer wordt hij mooi hoog tot aan de rand van het bakblik en na verloop van tijd zakt hij weer. Hij stort niet in ofzo, maar er komt gewoon opnieuw een hoogteverschil in. Ik gebruik hiervoor een ronde bakvorm van 26cm en een recept voor 500 gram deeg. Met cake is dit geen probleem, maar ik ben bang dat ik minder mogelijkheden heb met vullingen te kiezen en de cake te versieren. De groottes van de bakvormen (ronde vormen) zouden 26, 21 en 15 cm bedragen.

Kan iemand helpen hoe ik eventueel mijn biscuit beter kan laten rijzen? Mijn eieren zijn op kamertemperatuur en ik denk wel dat ik voldoende lang mix. Als ik eieren en suiker mix, mix ik tot het deeg mooi licht van kleur is. En zou het eventueel mogelijk zijn om de biscuits te vervangen door cake? Ik zou graag chocomousse als vulling hebben en een chocoladelaagje als bekleding/decoratie.

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Siska1974 (17-03-2013 09:14)

Re: Biscuit of cake? Help alsjeblief!

In American gebruiken ze eigenlijk altijd cake in plaats van biscuit.
Je kan er verder precies hetzelfde mee met vullen, smaakjes en versieren. Alleen een heel luchtige vulling zou ik niet gebruiken (gewone slagroom bijvoorbeeld) omdat de cake zwaarder is dan biscuit perst dat er waarschijnlijk snel tussenuit!
Houdt er alleen rekening mee dat cake zwaarder is en meer vult; je zal dus kleinere stukjes moeten snijden.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

3

Je kunt zowel met cake als biscuit stapelen.
Cake is inderdaad veel machtiger dan biscuit, dus mijn voorkeur gaat uit naar biscuit. Zeker als je het wilt combineren met chocomousse.

Als ik je verhaal over het bakken van je biscuit zo lees, lijkt het erop dat je biscuit toch nog niet helemaal gaar is als het uit de oven wordt gehaald.
Ik mix altijd 8 minuten op de hoogste snelheid en dan nog 2 minuten op de laagste snelheid.
Dan bak ik altijd tot de randen iets terug trekken en het buiten de oven lekker ruikt naar gebakken biscuit. Als mijn prikkertje dan ook nog droog uit de biscuit komt bij het testen is de biscuit goed.
Helaas is iedere oven weer anders en zul je dus zelf moeten testen hoelang een biscuit in de oven moet.

De verhoudigen om te stapelen kunnen prima hoor.

Succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!

4 Laatst bewerkt door Esmaatje (18-03-2013 21:20)

Aan bovenstaande kan ik niets toevoegen. Cake of biscuit is persoonlijk, maar ik krijg van de vrienden/kennissen voor wie ik bak, altijd te horen dat ze biscuit zo lekker vinden.

Een kennis had een tijd geleden ergens anders een beklede taart gekocht van cake en vond het erg droog en machtig, mede omdat de vulling (botercreme en jam) een beetje wegviel tegen de zware cake.

5

wat met biscuit ook vaak helpt is de temperatuur van de oven in stapjes onhoog doen. Die mix die ik gebruik doe ik de eerste 10 min op 150 dan 170 en dan 190 graden, en dan komt hij mooi gelijk omhoog..

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

6

Dank je voor alle reacties tot nu toe.
Ik hoop dat ik met die informatie eindelijk eens een perfecte biscuit kan bakken.

7

Dankzij al jullie tips ben ik erin geslaagd om twee perfecte biscuits te bereiden, dank je voor alle tips!