Onderwerp: Ideetjes gezocht voor lessen taarten & cupcakes

Hoi allemaal,

Ik geef les op een Praktijkschool. Elke vrijdag hebben wij een keuzeblok vrijetijdsbesteding. Nu waren er een aantal leerlingen die het erg leuk leek om iets met taarten en cupcakes te gaan doen. Tja, dat is natuurlijk helemaal mijn pakkie-an ;) dus de kookdocent heeft voor de vrijdag zijn lokaal aan mij afgestaan!

Tijdens het inschrijven voor de keuzeblokken, bleken héél veel leerlingen dit leuk te vinden.. Uiteindelijk heb ik het aantal tot 12 weten terug te brengen, maar voor taarten maken is dit toch een behoorlijk grote groep..

De leerlingen die ik heb zijn tussen de 12 en 16 jaar oud. Ze hebben verstandelijk gezien een wat lager niveau, waardoor het begrijpend lezen en zelfstandig werken wat moeilijker is. Ik ben daarom op zoek naar opdrachten die niet te moeilijk uit te voeren zijn en weinig uitleg behoeven. Het is de bedoeling dat ik voor deze groep 6 lessen geef die elk zo'n 3 uur (!) duren. Ingrediënten heb ik genoeg, materiaal wat minder. Ik ben met €50,00 naar de Xenos gestapt en heb daar twee kleine rollers, twee setjes modellingtools en wat uitsteekvormpjes en puncher cutters gekocht. Tja, ik zit met een budget, hè... :(

Wat ik zelf al van plan was;
- ik heb een how to gemaakt voor een lieveheerstbeestjestaartje (boltaart)
- puzzelplaatje (met een how to)
- cupcakes voorbereiden (inspiratie uit o.a. Paris Cutler en Mjam!)
- een lussenstrik maken (dat wou ik als soort workshop per 4 leerlingen doen, als de anderen zelfstandig bezig zijn)
- mergpijpjes maken
- versieringen voorbereiden voor basistaart

Hebben jullie misschien nog meer leuke ideeën? Ik heb enorm veel tijd te vullen, dus alles is welkom :)

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

Re: Ideetjes gezocht voor lessen taarten & cupcakes

Hoi,

Wat een leuk idee. Ik zou - om tijd te besparen - alvast de marsepein of fondant die je gaat gebruiken voorkleuren, omdat dit best wat tijd kost en ook omdat het best bewerkelijk is.
Dat scheelt je al heel wat tijd.
Verder vraag ik me af of je een lussenstrik zou moeten maken, dat is weer wat moeilijker, ik zou de taartversiering juist niet 3D maken.
Voor jou lijkt het misschien wat makkelijk, maar iemand die net begint met taart maken, kan er tegenop zien.
Ook kun je how to's stap voor stap op foto's maken, zodat het voor je leerlingen makkelijk (en beeldend) te volgen is.

Ik wens je in ieder geval veel plezier toe met deze les.