1

Onderwerp: vulling van witte chocolade en aardbeien

Hoi allemaal!
Ik wil volgende week een taart maken met als verzoek vulling witte chocolade en aardbeien. Nu ben ik nog erg "nieuw" qua bakken... Ik heb wat recepten gezocht en kom wel wat tegen. Maar vraag me af wat ik het beste kan doen. Wat details:
De taart wordt op dinsdag gemaakt en zal tot zaterdag zeker goed moeten blijven.
Het mogen 2 lagen/vullingen zijn dus 1met witte choco en 1 met aardbeien ofzo.
Kan ik het beste een laagje beleggen met aardbeien schijfjes of iets van een aardbeien mousse maken?
En mbt de witte choco.. Is een genache of een mousse beter, Of gewoon witte choco door de botercreme??
Ik hoop op wat tips van jullie!

2

Re: vulling van witte chocolade en aardbeien

ik doe witte choco door de botercreme
en neem dan aardbeien jam
erg lekker

3

De aardbei-mascarpone vulling van hier op de site (linkse kolom-recepten-vullingen) is écht heerlijk!!Deze kan je combineren met een laag witte chocolade ganache.

Waar ik me 'n beetje vragen bij stel is dat je de taart dinsdag reeds wil maken voor zaterdag?Dat lijkt me niet verstandig,aangezien er in de meeste vullingen toch room of mascarpone,... verwerkt zit!Dit kan je max.3 dagen bewaren in de koelkast!!
Wat je wel kan doen is de biscuit op voorhand bakken en invriezen.

Veel succes  :thumb:

4

ik zou zowiezo niet op dinsdag de taart maken en zaterdag pas opeten, dan zal je hem wel moeten gaan invriezen!

5

hmm dat is jammer. Het is zo dat mijn verjaardag in 2 keer wordt verdeeld. Dus de taart is woensdag en zaterdag nodig. En om er nu 2 te maken... Misschien tussendoor invriezen?

Botercreme kan toch wel langer bewaard worden? Die heb ik wel eens 1 week bewaard, ook banketbakkersroom...

6

ik zou liever twee kleinere taarten bakken, :Y

vind het niet zo geslaagd om je zaterdagbezoek taart te presenteren die woensdag al is aangesneden en op tafel heeft gestaan :nooo

7

ik zal ganache og mousse maken van chocolade en ardbeieb bavaroise en door deze verse ardbeien.je krijg geen spijt van hoor

Als je een vulling van dinsdag tot zaterdag wil bewaren kun je geen mousse of bavaroise gebruiken op basis van slagroom/ melk. Dat zou vanwelie ook moeten weten.  ;)  Dat is écht veel te lang om een slagroomvulling te bewaren. Met vers fruit hetzelfde. Als je aardbeien in plakjes gaat snijden dan kun je deze niet langer dan een dag bewaren. Na een dag gaan ze uitlopen en daarna gaan ze bederven.
Daarnaast wordt na 3 dagen je biscuit te droog.
Bedenk verder dat een eenmaal aangesneden taart nog veel sneller bederft en droger wordt, omdat dan de lucht er beter bij kan en hij temperatuurswisselingen heeft meegemaakt.

Sorry, kan het niet mooier maken dan het is.

Het goede nieuws is dat je ganache wél zo lang kan bewaren en ook aardbeienjam of aardbeiencompote. Je biscuit is dan nog wel droger na zoveel dagen, maar in ieder geval qua voedselveiligheid o.k.

Ik zou zelf lekker 2 kleine taartjes maken.  :)
Of maak cake i.p.v. biscuit, dat is wel nog lekker van dinsdag tot zaterdag.

9

mieperdepiep schreef:

Als je een vulling van dinsdag tot zaterdag wil bewaren kun je geen mousse of bavaroise gebruiken op basis van slagroom/ melk. Dat zou vanwelie ook moeten weten.  ;)  Dat is écht veel te lang om een slagroomvulling te bewaren. Met vers fruit hetzelfde. Als je aardbeien in plakjes gaat snijden dan kun je deze niet langer dan een dag bewaren. Na een dag gaan ze uitlopen en daarna gaan ze bederven.
Daarnaast wordt na 3 dagen je biscuit te droog.
Bedenk verder dat een eenmaal aangesneden taart nog veel sneller bederft en droger wordt, omdat dan de lucht er beter bij kan en hij temperatuurswisselingen heeft meegemaakt.

Sorry, kan het niet mooier maken dan het is.

Het goede nieuws is dat je ganache wél zo lang kan bewaren en ook aardbeienjam of aardbeiencompote. Je biscuit is dan nog wel droger na zoveel dagen, maar in ieder geval qua voedselveiligheid o.k.

Ik zou zelf lekker 2 kleine taartjes maken.  :)
Of maak cake i.p.v. biscuit, dat is wel nog lekker van dinsdag tot zaterdag.

ik geef alleen tip over vuuling ,naturlijk kan niet zo lang bewaren dat weet ik.

10

Bedankt voor de tips! Zal er eens over nadenken.
Heb wel een kleinere vorm, maar die is net te klein voor het aantal personen...

Ik zat erg te twijfelen met de daim vulling. Dan maar 2 grote maken. en evt de resten in de vriezer. Altijd een goed excuus om een keer extra taart te eten ;)

Kan een slagroomvulling of mouse in de vriezer? Of alleen BC?

11

elloisa schreef:

Bedankt voor de tips! Zal er eens over nadenken.
Heb wel een kleinere vorm, maar die is net te klein voor het aantal personen...

Ik zat erg te twijfelen met de daim vulling. Dan maar 2 grote maken. en evt de resten in de vriezer. Altijd een goed excuus om een keer extra taart te eten ;)

Kan een slagroomvulling of mouse in de vriezer? Of alleen BC?

ja hoor, kan prima in de vriezer.